kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

لشکرکشی اسرائیل با توپ و موشک ضدزره برای دستگیری یک مبارز فلسطینی!

 

سرویس خارجی-
همزمان با تشییع باشکوه پیکر «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار الجزیره که چندی پیش صهیونیست‌ها با گلوله دو زمانه گلویش را پاره و او را به شهادت رساندند، صهیونیست‌ها برای دستگیری یک جوان مبارز فلسطینی در اردوگاه جنین، لشکر به راه‌انداخته و پس از ساعت‌ها درگیری و شلیک موشک زرهی، موفق به دستگیری اش شدند.
دانشجوی جوان رشته معماری از یک خانواده عرب کاتولیک فلسطینی که تحصیلات خود را در دهه 1980 در دانشگاه علم و صنعت اردن آغاز کرد، از همان ابتدا برای خود آینده‌ای را در این رشته دانشگاهی نمی‌دید و گویی معماری، رشته مورد علاقه این دختر فلسطینی تازه وارد به دانشگاه نبود. همین بی‌علاقگی سرنوشت «شیرین ابوعاقله» جوان را چنان دچار دگرگونی کرد که او با تغییر رشته به روزنامه نگاری، بعدها به یکی از شناخته شده‌ترین خبرنگاران بین‌المللی غرب آسیا در سرزمین مادری‌اش، فلسطین، تبدیل شد و سی سال بعد صهیونیست‌ها هرکاری را برای پنهان ‌سازی نام این خبرنگار فلسطینی که به دست خودشان به شهادت رسیده بود، انجام دادند. همکاران «شیرین ابوعاقله» از جمله «محمد درغمه»، رئیس‌دفتر خبرگزاری «الشرق» در رام الله به نیویورک تایمز گفته است که «شیرین» علاقه بسیار زیادی به پوشش همه تحولات فلسطین اعم از بزرگ و کوچک داشت و حتی در جریان هجوم نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین او خود را خیلی زود به آنجا رساند تا وضعیت را گزارش دهد، هرچند گلوله نظامیان صهیونیستی امانش را برید. «وسام حماد»، تهیه‌کننده الجزیره که 17 سال با «ابوعاقله» کار می‌کرد، گفته او داستان‌های بسیار جزئی از فلسطین را روایت می‌کرد که دیگران نمی‌دیدند. تعلق خاطر ابوعاقله به فلسطین تا آنجا بود که در سال‌های کاری اش وقتی از طرف الجزیره به آمریکا اعزام شد، خیلی زود و پس از چند ماه به رام الله بازگشت و در اولین بازگشتش به رام الله گفت: «در فلسطین است که می‌توانم نفس بکشم.»
تلاش برای پاک کردن نام «ابوعاقله»
با وجود تعهدی که «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار فلسطینی به پوشش و انتشار همه خبرها و جزئیات تحولات سرزمینش داشت، اما در مقابل صهیونیست‌ها هیچ علاقه‌ای به ماندن یاد و نام این خبرنگار ندارند. صبح جمعه و دو روز پس از شهادت ابوعاقله، نیروهای اشغالگر رژیم ‌صهیونیستی از خروج جسد او از بیمارستان فرانسوی شهر قدس جلوگیری به عمل آورده و به مراسم تشییع جنازه وی حمله کردند.  نیروهای اشغالگر همچنین پس از شروع مراسم باشکوه تشییع جنازه به بیمارستان فرانسوی قدس حمله کرده و شرکت کنندگان در این مراسم را مورد ضرب وشتم قرار‌دادند. هلال احمر فلسطین هم اعلام کرده در جریان درگیری‌ها ده‌ها نفر مجروح شده‌اند. همچنین گفته شده نظامیان صهیونیست راه‌ها و ورودی‌های منتهی به بیمارستان را مسدود و از نصب تصاویر ابوعاقله در برابر کلیسای کاتولیک جلوگیری می‌کردند. علاوه‌بر آن برافراشتن پرچم فلسطین در این مراسم را ممنوع و تاکید کرده جنازه باید با خودرو حمل شود اما شرکت کنندگان در این مراسم بر حمل آن بر روی دستان خود پافشاری کردند. شاهدان عینی نیز از اعمال محدودیت‌های شدید علیه شهروندان فلسطینی توسط نیروهای اشغالگر در اطراف بیمارستان فرانسوی که در محله شیخ جراح در قدس شرقی است خبر دادند. بازتاب جهانی شهادت «ابوعاقله» حتی باعث شد تا در روز مراسم خاکسپاری او، نظامیان صهیونیست دست به اقدامات دیگری برای انحراف افکارعمومی بزنند و اردوگاه جنین به عنوان محل جنایت صهیونیست‌ها مورد حمله قرار گیرد. گفته شده صبح جمعه نظامیان صهیونیست پس از یورش به اردوگاه جنین از گلوله‌های جنگی علیه فلسطینیان استفاده و شاهدان عینی اعلام کردند که به دنبال یورش وحشیانه صهیونیست‌ها به جنین درگیری‌های مسلحانه‌ای میان آنها با فلسطینیان ساکن اردوگاه رخ داده است. رسانه‌های فلسطینی نیز گفتند که تک تیراندازان صهیونیست، فلسطینیان ساکن اردوگاه جنین را هدف قرار‌دادند و به دنبال تیراندازی تک تیراندازان، «داوود الزبیدی»، اسیر آزاد شده فلسطینی به شدت مجروح شد.
«سعید بشارات»، تحلیلگر امور رژیم صهیونیستی نیز درباره حمله روز جمعه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین معتقد است که شاید یکی از اهداف این حمله، از بین بردن هرگونه رد و اثری از محل شهادت شیرین ابوعاقله باشد که می‌تواند مکان شلیک گلوله و در نهایت قاتل را مشخص کند، برای همین منظور عملیات گسترده‌ای را دقیقا در این منطقه به اجرا گذاشته‌اند.
بیانیه ضد صهیونیستی 229 سازمان حقوق بشری
همزمان 229 سازمان عربی و بین‌المللی فعال در عرصه حقوق بشر، با امضای بیانیه‌ای قتل وحشیانه «شیرین ابوعاقله» توسط نیروهای رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. صدها خبرنگار و فعال نیز در لندن در محکومیت قتل ایمن خبرنگار دست به تحصن زدند. ایسنا هم در این باره به نقل از «القدس العربی» نوشته، تعداد روزنامه نگاران فلسطینی و کارشناسان رسانه‌ای کشته شده توسط صهیونیست‌ها از سال ۱۹۷۲ به (۸۳) افزایش یافته است. امضاکنندگان این بیانیه تاکید کردند که جنایات اشغالگران اسرائیلی در هدفگیری ابوعاقله، یک عمل عمدی و از پیش طراحی شده و یک جنایت ترور تمام عیار است.
لشکرکشی در برابر یک فلسطینی!
حمله روز جمعه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین همزمان با مراسم خاکسپاری ابوعاقله بسیار سنگین و پر سر و صدا بود. شبکه المیادین اعلام کرد که صدای چند انفجار از منطقه‌ای که صهیونیست‌ها آنجا را مورد حمله قرار‌دادند به گوش رسیده است و الجزیره هم گفت که رژیم صهیونیستی با حمله به اردوگاه جنین به دنبال بازداشت دو فلسطینی به نام‌های «انس الدبعی» و «محمود الدبعی» است.
محمود الدبعی مبارز فلسطینی است که روز جمعه در اردوگاه جنین محاصره شده بود و به مقاومت ادامه داد، هرچند در نهایت خبر بازداشت این فلسطینی تایید شد. شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی از اردوگاه جنین پس از بازداشت محمود الدبعی خبر داد و اعلام کرد که او ظاهرا مجروح شده و با یک فروند بالگرد از این اردوگاه خارج شده است.
با این حال بازداشت این مبارز فلسطینی برای صهیونیست‌ها پرهزینه بود و روزنامه صهیونیستی‌هاارتص اعلام کرد، یک افسر نیروی ویژه ارتش اسرائیل «یمام» در درگیری‌های روز جمعه در جنین کشته شده است. ارتش رژیم صهیونیستی برای بازداشت «محمود الدبعی» همچنین مجبور به استفاده از ادوات نظامی سنگین شد و شلیک حداقل هفت گلوله خمپاره به منزل این مبارز فلسطینی گزارش شد که به آتش سوزی و تخریب خانه این مبارز فلسطینی نیز منجر گردید. خبرهایی نیز از شلیک موشک ضد زره به این خانه مخابره شده است!