kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
خطیب‌زاده:

آزادی فوری، جبران خسارت و اعاده حیثیت اسدی را پیگیری می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به فضاسازی رسانه‌ای پس از صدور حکم دادگاه تجدیدنظر سه فردی که طبق ادعاهای بی‌پایه و اساس گفته شده با اسدالله اسدی دیپلمات ایران که به‌طور غیرقانونی در بلژیک زندانی است، گفت: طرف‌های اروپایی دخیل در موضوع اسدالله اسدی به پاسخگویی فرا خوانده شدند.
 
 
 
 
 
سعید خطیب‌زاده در واکنش به فضاسازی رسانه‌ای پس از صدور حکم دادگاه تجدیدنظر سه فردی که طبق ادعاهای بی‌پایه و اساس گفته شده با اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران که به‌طور غیرقانونی در بلژیک زندانی است، مرتبط بوده‌اند، اظهار داشت: متأسفانه امروز بار دیگر و به بهانه دادگاه تجدیدنظر سه فرد یادشده شاهد دروغ‌پردازی‌های مهندسی‌شده رسانه‌های غربی در مورد اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همان‌طور که در گذشته هم گفته شده است تمامی مراحل بازداشت، دادگاه و صدور حکم قضایی برای اسدالله اسدی در نقض فاحش مفاد کنوانسیون وین در مورد حقوق دیپلماتیک صورت گرفته است و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران پیش از این به‌طور رسمی به کشورهای اتریش، آلمان و بلژیک اعلام و مکررا بر رد اتهامات وارده و آزادی فوری وی تأکید شده است. 
خطیب‌زاده این سناریونویسی را اقدامی از پیش تعریف شده دانست که با بازیگری یک گروهک ‌تروریستی (منافقین) و با هدف ایران‌هراسی انجام شده و در ادامه تأکید کرد: همزمان با اقدامات دیپلماتیک، پیگیری حقوقی موضوع همچنان فعالانه ادامه دارد و طرف‌های اروپایی دخیل در موضوع اسدالله اسدی به پاسخگویی فرا خوانده شده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما علاوه بر آزادی فوری وی، موضوع جبران خسارت، اعاده حیثیت، و تعهد به عدم تکرار را پیگیری می‌کنیم. 
خطیب‌زاده در پایان تأکید کرد: حقوق بنیادین اسدالله اسدی در تمامی مراحل بازداشت تا فرایند قضایی و حتی پس از صدور حکم از سوی مدعیان حقوق بشر، به‌شدت و به طرز تأسف‌باری نقض شده که طرف‌های ذی‌ربط باید در قبال آن پاسخگو باشند.
روایت همسر اسدی از شرایط وحشتناک 
و بی‌رحمانه نگهداری دیپلمات ایرانی در زندان
روز گذشته همچنین همسر این دیپلمات ایرانی در توییتر دست‌نوشته‌ای از او درباره شرایط وحشتناک و بی‌رحمانه نگهداریش در زندان منتشرکرد که در آن نوشته بود: «هیچ زندانی باور نمی‌کرد که من ۲۰ روز در بونکر نگهداری شده‌ام. بدترین افراد، چند شب در بونکر نگهداری می‌شدند و مجدداً به سلول خود بازمی‌گشتند. در تمام ۲۰ روز اجازه هواخوری جمعی به من داده
نشد.»