kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
صهیونیست‌ها ظرف یک‌ماه‌و‌نیم 19 کشته داده‌اند

تظاهرات در تل‌آویو با شعار «امنیت نداریم»

همزمان با افزایش گسترده ناامنی در اراضی اشغالی صهیونیست‌ها در تل‌آویو با «شعار امنیت نداریم» تظاهرات کرده و خواستار استعفای دولت «نفتالی بنت » شدند.

برای ساکنان یک شهر و یک محل هیچ کابوسی بدتر از این نیست که جرات بیرون آمدن از خانه را نداشته باشند. این کابوس خطرناک ماه‌هاست برای ساکنان شهرک‌های اشغالی فلسطین اشغالی به واقعیت پیوسته و اشغالگران ساکن در شهرک‌های اشغالی حتی نمی‌دانند پس از خروج از خانه بازگشتی خواهند داشت یا خیر؟ صهیونیست‌ها اکنون در بدترین وضعیت امنیتی خود به سر می‌برند و حتی گزارش‌های میدانی حاکی از مختل شدن امور روزمره و جریان عادی زندگی در شهرک‌های صهیونیستی در نتیجه عملیات‌های ضداشغالگری فلسطینی‌ها دارد.
از چند ماه گذشته به این سو فلسطینیان و به‌ویژه نسل جوانان فلسطین با انجام عملیات‌های متعدد علیه اشغالگران تلاش دارند تا صدای خود را به گوش دنیا برسانند و اعلام کنند که فلسطین تا آزاد‌سازی کامل از اشغال صهیونیست‌ها آرام نخواهد داشت و به طور معمول روزی نیست که در بخشی از مناطق اشغالی یک یا چند جوان فلسطینی دست به عملیات ضد اشغالگری علیه صهیونیست‌ها نزنند. از جمله تنها چند روز پس از عملیات شهرک العاد با تلفات گسترده صهیونیست‌ها، منابع خبری روز یکشنبه نیز از تیراندازی در منطقه «روش‌هاعین» واقع در مناطق مرکزی اسرائیل خبر دادند و پایگاه خبری «عرب-۴۸» گزارش داد که این تیراندازی در نزدیکی ایستگاه قطار این منطقه رخ داده است و حداقل دو نفر در جریان این حادثه زخمی شده‌اند.
زندگی مان مختل شده است
کمتر از 3 روز پس از عملیات موفق دو جوانان فلسطینی در شهرک العاد در مجاورت تل‌آویو، ساکنان این منطقه شنبه شب در اعتراض به ناتوانی دولت بنت در تأمین امنیت با عصبانیت به خیابان‌ها ریختند و علیه مقامات امنیتی و سیاسی تل‌آویو دست به تظاهرات زدند. شبکه خبری الجزیره گزارش داد که شهرک‌نشینان این تظاهرات را در محل عملیات العاد در شرق تل‌آویو برگزار کردند. بر اساس گزارش الجزیره، تظاهرات کنندگان با سر دادن شعار‌هایی علیه نفتالی بنت، کناره‌گیری وی از قدرت را خواستار شدند. به دنبال برگزاری این تظاهرات، درگیری‌هایی میان تظاهرات کنندگان و نیرو‌های پلیس به وقوع پیوست و معترضان با عصبانیت اعلام کردند که روند عادی زندگی شان مختل شده است.
رسانه‌های صهیونیستی نیز تظاهرات علیه ناامنی در شهرک‌های اشغالی را تائید کرده و روزنامه یدیعوت آحارانوت درباره تظاهرات شنبه شب گفت که معترضان به سوی خودروهای پلیس سنگ پرتاب کرده و همزمان شعار علیه کابینه بنت سر می‌دادند. همچنین گفته شده معترضان صهیونیست در حالی که سعی داشتند خیابان را ببندند، با مأموران پلیس درگیر شده و در این میان سه شهرک‌نشین بازداشت شدند. از سوی دیگر در خود تل‌آویو هم، صهیونیست‌ها شب یکشنبه مقابل خانه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم تل‌آویو در شهرک «رعنانا» تجمع کرده و علیه وی شعار دادند. آنها دولت بنت را بی‌کفایت و ناتوان از تأمین امنیت جانی شهرک‌نشینان خطاب کرده و خواستار استعفای وی شدند.عملیات العاد چهارمین عملیات جوانان فلسطینی علیه صهیونیست‌ها طی یک ماه گذشته به شمار می‌رود که در نتیجه این عملیات، 18 صهیونیست زخمی و کشته شدند.
با این حال سرانجام نیروهای صهیونیستی پس از سه روز جست‌وجوی خانه به خانه، عصر یکشنبه از بازداشت عاملان عملیات العاد خبر دادند و پلیس، ارتش و سازمان اطلاعات اسرائیل (شاباک) طی بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که 2 عامل عملیات مسلحانه در شهرک «العاد» در نزدیکی تل‌آویو بازداشت شدند. پلیس اسرائیل هم در حساب فیسبوک خود اعلام کرد که افراد مذکور اسعد یوسف اسعد الرفاعی (19 ساله) و صبح عماد صبحی ابوشقیر (20 ساله) دو فلسطینی از اهالی منطقه جنین بوده و در نزدیکی العاد بازداشت شده‌اند. هرچند این تاخیر در دستگیری جوانان فلسطینی خود یک رسوایی دیگر را به پرونده ضعیف نیروهای صهیونیستی افزود.
افزایش قابل توجه آمار تلفات صهیونیست‌ها
همزمان با برگزاری تظاهرات علیه ناامنی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز با اذعان به ناامن شدن سراسر اسرائیل مدعی شد که «طبق داده‎های ارتش اسرائیل، در عرض یک ماه و نیم گذشته در جریان عملیات‌های ضد اسرائیلی فلسطینیان، 19 اسرائیلی‌ را کشته‌اند.» آمار تلفاتی که نتانیاهو اعلام کرده حتی از یک ماه قبل از آن افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد و وبگاه صهیونیستی وای نت پیشتر در گزارش ماه گذشته خود نوشته بود که در یک ماه ۱۵ اسرائیلی در عملیات‌های مختلف فلسطینی‌ها کشته شده‌اند. براین اساس با ادامه عملیات جوانان فلسطینی می‌توان انتظار داشت که در روزها و ماه‌های آینده حتی آمار تلفات اشغالگران بیشتر هم شود.
البته آمار تلفات صهیونیست‌ها در منابع فلسطین بسیار بیشتر از منابع رسمی صهیونیست‌هاست و به نظر می‌رسد منابع رسمی در تل‌آویو در راستای کنترل جامعه صهیونیستی و عدم افزایش وحشت و نگرانی ساکنان مناطق اشغالی، آمار تلفات خود را شدیداً سانسور و محدود می‌کنند. این گونه رفتار منابع صهیونیستی پیشتر هم در جریان جنگ‌ها و نبردهای نظامی مستقیم با گروه‌های مقاومت فلسطینی به کرات دیده شده و از جمله در جریان جنگ سال گذشته «شمشیر قدس»، صهیونیست‌ها آمار تلفات خود را به صورت قطره چکانی اعلام کرده و
هیچ گاه به صورت رسمی آمار دقیق و واقعی از تعداد تلفات نیروهای خود را اعلام نکردند.
عقب‌نشینی از ترس انتقام
نکته جالب در عملیات‌های اخیر فلسطینی‌ها علیه اشغالگری صهیونیست‌ها در آن است که مجریان و عاملان این عملیات‌های شهادت طلبانه به طور عمده از کرانه باختری و حتی مناطق اشغالی 1948 هستند، با این حال بی‌ثباتی و اوضاع ناامن در سراسر مناطق اشغالی، صهیونیست‌ها را دچار آشفتگی کرده و برخی از نمایندگان و مقامات سابق رژیم صهیونیستی و روزنامه‌نگاران آنها روز جمعه به صراحت خواستار ترور رهبر جنبش حماس شدند. آنان مسئولیت دو عملیات مقاومتی اخیر در «العاد» شرق تل‌آویو را با السنوار دانستند، هرچند انتشار چنین گزارشی آن چنان با واکنش گروه‌های مختلف فلسطینی رو‌به‌رو شد، که صهیونیست‌ها را به عقب‌نشینی واداشت.
کمتر از چند ساعت پس از آنکه «ابوعبیده»، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام نسبت به هر گونه تلاش رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران مقاومت هشدار داد،  ارتش رژیم صهیونیستی به رهبران سیاسی خود توصیه کرد که در حال حاضر از ترور «السنوار»، رهبر جنبش حماس در نوار غزه صرف نظر کنند. این خبر را  خبرگزاری شهاب فلسطین نیز تائید کرد و گفت مقامات صهیونیستی به شدت نسبت به اقدام و پاسخ نظامی گروه‌های مقاومت در غزه بیمناک هستند.
«ابوعبیده»، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام در واکنش به تلاش رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران مقاومت هشدار داده بود که: «هرگونه گزندی به یحیی السنوار یا هر کدام از رهبران مقاومت زلزله‌ای در منطقه‌ایجاد خواهد کرد و واکنشی بی‌سابقه به دنبال خواهد داشت.» وی همچنین افزود: این پاسخ به نحوی خواهد بود که نبرد «شمشیر قدس» در مقایسه با آنچه دشمن مشاهده خواهد کرد، یک اتفاق عادی خواهد بود و هر کس که چنین تصمیمی بگیرد، فصل فاجعه‌باری در تاریخ رژیم صهیونیستی نوشته و حماقتی مرتکب شده است که با نابودی و خون، هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.
همچنین خالد البطش عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هماهنگ‌کننده نیروهای ملی و اسلامی این کشور، شنبه شب به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «ترور هریک از رهبران مقاومت و در رأس آنها،
یحیی السنوار به معنای آن است که اشغالگران درهای جهنم را به روی خود بگشایند.»
از سوی دیگر، در پی تشدید تنش در اراضی اشغالی و افزایش بی‌سابقه عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان و هلاکت و زخمی شدن ده‌ها اسرائیلی،  منابع آگاه در مصر روز شنبه از ورود یک  هیئت امنیتی اسرائیل به قاهره خبر دادند. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین در این ارتباط گزارش داده که ممکن است هیئت اسرائیلی موضوع ترور یحیی سنوار رئیس‌دفتر سیاسی حماس در غزه را با مسئولان مصری در میان بگذارد، هرچند با توجه به اعلام نگرانی‌های متعدد در تل‌آویو برای هرگونه اقدامی علیه رهبران مقاومت فلسطین، شاید هیئت اسرائیلی تلاش دارد تا قاهره را واسطه خود برای توقف اقدامات فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی کند.