kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
رئیس‌جمهور:

آینده منطقه را مقاومت ملت‌ها رقم می‌زند‌، نه میز مذاکره

رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه مقاومت ملت سوریه در مقابله با تروریسم و تکفیر ستودنی است، اظهار داشت: آنچه آینده منطقه و فلسطین را رقم می‌زند، میزهای مذاکره و قراردادهایی مثل «اسلو» و «کمپ دیوید» و «معامله قرن» نیست، بلکه مقاومت ملت‌ها تعیین‌کننده نظم جدید منطقه‌ای است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز یکشنبه در دیدار «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه اظهار داشت:‌ آنچه امروز در پهنه غرب آسیا شاهد هستیم، تحقق پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب مبنی بر نتیجه بخش بودن مقاومت ملت‌ها در برابر سلطه‌گران و متجاوزین است.
رئیس‌جمهور ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت سوریه و ایران، از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی و تقدیر از مجاهدات مبارزین جهان اسلام بر ضد تروریسم، گفت: شما همچون پدرتان یکی از چهره‌های جبهه مقاومت هستید.
رئیسی در ادامه با یادآوری تحولات سیاسی و امنیتی دهه اخیر در منطقه تاکید کرد: مجاهدان مقاومت ثابت کردند که قدرتی قابل اتکا برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه از جمله در سوریه هستند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم احترام تمامی کشورها به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه گفت: زمانی که بعضی سران عرب و غیر عرب منطقه بر سر زمان سقوط حکومت سوریه شرط‌بندی می‌کردند، ایران در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد.
رئیسی خاطرنشان کرد: مجاهدت ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی در منطقه بخصوص حزب‌الله قهرمان، نقش اساسی در خشکاندن ریشه‌های قدرت نظامی داعش و سایر گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای امنیت کل منطقه بودند، داشت.
رئیس‌جمهور کشورمان با ابراز تاسف از اینکه هنوز بخش‌های مهمی از خاک سوریه در اشغال نیروهای خارجی قرار دارد، افزود: باید تمامی سرزمین سوریه از لوث اشغالگران خارجی آزاد شود. این اشغال نباید مشمول مرور زمان شود و نیروهای اشغالگر و مزدوران آنها باید بیرون رانده شوند.
رئیس‌دولت سیزدهم با اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرد: تهدیدات رژیم صهیونیستی در منطقه را باید با تقویت و تنوع معادلات بازدارندگی مورد توجه قرار داد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تقویت همکاری و هماهنگی بین دو کشور‌ تاکید کرد: اراده و تمایل جدی تهران، ارتقای سطح همکاری‌ها و روابط با دمشق بخصوص در حوزه‌های اقتصادی و تجاری است و این مسئله یکی از اولویت‌های جدی دولت را تشکیل می‌دهد.
دولت سوریه قدردان ملت ایران است
و خود را متعهد و مدیون ایران می‌داند
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کشورش آماده هماهنگی و همکاری‌های گسترده‌تر با ایران در عرصه‌های امنیتی،‌ سیاسی و اقتصادی است، بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه تاکید کرد و اظهار داشت: در سال‌های مقاومت و مقابله با تجاوز غربی و تکفیری، ایران تنها کشوری بود که از ابتدا کنارمان ایستاد.
بشار اسد روابط سوریه و ایران را استراتژیک توصیف و تصریح کرد: تحولات منطقه پس از یک دهه جنگ علیه محور مقاومت، نشان داد که استقامت اثرگذار و نتیجه بخش است.
رئیس‌جمهور سوریه با تاکید بر اینکه شاهد فروپاشی نقش‌آفرینی آمریکا در منطقه هستیم، خاطرنشان کرد: ما اثبات کردیم که با همکاری نزدیک کشورهای منطقه با یکدیگر می‌توان در برابر آمریکا و سلطه‌گرانی که ادعای ابرقدرتی دارند، پیروز شد.
بشار اسد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تجربه ثابت کرده که هماهنگی و تعامل کشورهای منطقه در مسائل مختلف از جمله در موضوع فلسطین بسیار موثر بوده و موفقیت‌های مقاومت فلسطینی‌ها نشان داد که مصالحه برخی اعراب نتیجه عکس داده است.
رئیس‌جمهور سوریه با تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت سوریه در جنگ علیه تروریسم، تصریح کرد: ملت و دولت سوریه قدردان ملت ایران است و خود را متعهد و مدیون ایران می‌داند.
دولت به‌دنبال پرداخت یارانه کالاهای اساسی
به مصرف‌کننده است
رئیسی همچنین شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها با بیان اینکه استفاده از نظرات نخبگان عرصه‌های مختلف به عنوان صاحبان دانش، تجربه و توانایی، زمینه‌ساز تصمیم‌‌سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح، اثرگذار و ماندگار خواهد بود، افزود: در زمینه اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان شما باید طرف مشورت قرار بگیرید، چرا که تجارب شما حتما می‌تواند در این زمینه برای دولت راهگشا باشد.
وی اظهار داشت: استفاده از مشورت اهالی فن در هر زمینه‌ای، ضریب خطا و اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها را کاهش می‌دهد و از آن گذشته وقتی هر تصمیمی در هر صنفی، متکی به نظرات کارشناسی و تجربه اهالی آن صنف باشد، همکاری آنان در اجرای تصمیم را نیز به همراه خواهد داشت.
رئیس‌جمهور یکی از آثار مهم همراهی اصناف مختلف در اجرای تصمیمات و سیاست‌ها را مشارکت آنان در تبیین و اقناع افکارعمومی برای اجرای بهتر آن تصمیم دانست و ادامه داد: هر تصمیم و اقدامی، هر قدر هم که کارشناسانه باشد، اگر با همراهی مردم توام نشود، موفق و کارگشا نخواهد بود؛ همراهی و همکاری اهالی اصناف مختلف و نیز مردم، رمز موفقیت اجرای تصمیمات و سیاست‌های دولت هستند.
رئیسی در ادامه سخنانش با تایید اظهارات یکی از سخنرانان این نشست مبنی بر تفکیک قائل شدن بین گرانی و گران‌فروشی تصریح کرد: در تعیین مرز گرانی و گران‌فروشی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مهمترین نقش و جایگاه را دارد و باید به دقت به وظیفه خود در قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت‌ها عمل کند تا نه آسیبی به تولیدکننده وارد شود و نه به مصرف‌کننده اجحافی شود.
نباید قیمتی در بازار خودسرانه تغییر کند
رئیس‌جمهور با بیان اینکه فروشندگان کوچک خواربار و مواد لبنی بخش مهم و موثری در چرخه توزیع کالا در کشور هستند، خاطرنشان کرد: توجه به فروشگاه‌های بزرگ نباید باعث غفلت از فروشگاه‌های کوچک شود. این بخش از اصناف کشور ارتباطی تنگاتنگ و عمیق با مردم دارند و حمایت از آنها –و البته نظارت بر عملکردشان- باعث تسهیل، تسریع و تامین به صرفه اقلام مورد نیاز مردم خواهد شد.
رئیسی با تاکید بر اینکه نباید قیمتی در بازار خودسرانه تغییر کند، تصریح کرد: مردم نباید هر روز شاهد تغییر در قیمت‌ها باشند. اگر هم قیمتی تغییر می‌کند باید دلایل و زمینه‌های آن برای مردم تبیین و تشریح شود.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی موفقیت اصلاحات مدنظر در نحوه و محل تخصیص یارانه مواد غذایی همراهی و نظارت دقیق اتحادیه‌ها و اصناف بر حوزه کاری خودشان است. اصناف و اتحادیه‌ها کمک کنند تا با نظارت جدی بر بازار، جلوی سوداگری، کم‌فروشی، احتکار و گران‌فروشی گرفته شود. در انتخاب مسئولان اتحادیه‌ها و بازرسان افراد مناسب را انتخاب کنید که بر اساس اصول و قانون عمل کرده و منافع ملی را همواره مد نظر قرار دهند.
ما به دنبال تامین منافع مردم هستیم
رئیسی با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه مواد غذایی اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها است، افزود: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. این موضوع باید به طور شفاف و دقیق برای مردم تبیین شود، دولت تصمیم اقتصادی محرمانه ندارد و باور داریم که اگر مردم در جریان جزئیات این تصمیم قرار گیرند، همراه دولت خواهند بود چرا که ما به دنبال تامین منافع مردم هستیم.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست، بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابجا شده و به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف‌کننده پرداخت شود.
به زودی با مردم
درباره اجرای طرح مردمی‌‌سازی نظام پرداخت یارانه‌ها سخن خواهم گفت
رئیسی عصر شنبه نیز در حاشیه جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سه اصل مدنظر دولت در اجرای تصمیمات مهم اقتصادی را «اجماع بین مسئولان»، «اقناع افکارعمومی، نخبگان و مردم» و «حمایت از منافع مردم خصوصا اقشار محروم» اعلام کرد و گفت: همان‌گونه که وعده داده بودم، مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار خواهیم داد و به همکارانم در دولت هم گفته‌ام افکار عمومی را در جریان تصمیمات دولت قرار دهند و خود من هم به زودی در این باره با مردم سخن خواهم گفت.
وی با اشاره به جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا افزود: همین جلسه یکی از جلوه‌های هماهنگی و اجماع‌‌سازی برای تصمیمات بزرگ اقتصادی در کشور است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه طرح «مردمی‌‌سازی» یارانه‌های ارزی پرداختی به کالاهای اساسی، با توجه به الزام قانونی بودجه ۱۴۰۱ و شرایط ویژه جهانی، یک اقدام ضروری است، گفت: دولت در کنار مردم است و حمایت از منافع و معیشت آنها را خط قرمز خود می‌داند.
آیت‌الله رئیسی به تلاش‌های شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی گسترده دولت و هماهنگی با مجلس و قوه قضائیه برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: پس از هفت ماه کار کارشناسی متراکم و مشورت با نخبگان، تصمیماتی به نفع اقتصاد ملی گرفته شده است که به زودی در این‌باره با مردم صحبت خواهم کرد.
تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی
کمک‌هزینه معیشتی پرداخت می‌کنیم
رئیس‌جمهور در جلسه روز یک‌شنبه هیئت دولت از اقدامات وزارت بهداشت و درمان در برقراری بیمه همگانی سلامت برای 5 میلیون نفر از هموطنان و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات‌پرستاری قدردانی کرد.
وی همچنین با قدردانی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، از مسئولان خواست که این اقدامات ارزشمند را با تسریع در پرداخت مطالبات بیمه‌ها و بیمارستان‌ها کامل کنند.
رئیسی در ادامه سخنان خود، افزایش‌ بی‌دلیل قیمت‌ها و رها‌شدگی بازار را موجب نگرانی مردم عنوان کرد و گفت: دولت خود را موظف می‌داند با تدابیر مناسب برای تنظیم بازار و نظارت بر آن و همچنین باز کردن گره‌های زندگی مردم به جامعه آرامش ببخشد.
رئیس‌جمهور در همین راستا متذکر شد که دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به معیشت مردم تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی مبالغی را به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت خواهد کرد.