kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
با هدف شفافیت و در چارچوب قانون بودجه 1401

اسامی بدهکاران بزرگ بانکی منتشر شد

 


برخی بانک‌ها در چارچوب برنامه جامع اصلاح شبکه بانکی و طبق قانون بودجه 1401 اسامی بدهکاران بزرگ خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر کردند.
بانک‌های ملی، کشاورزی، مسکن، پست‌بانک، رفاه کارگران، تجارت و صادرات فهرستی از ابربدهکاران خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ ظرف دیروز و پریروز منتشر کردند.
همچنین بانک مرکزی نیز به گفته مدیرکل روابط عمومی اش از هفته آینده اسامی بدهکاران بزرگ بانکی را منتشر می‌کند.
مصطفی قمری وفا در این باره نوشت: «بانک مرکزی در چارچوب برنامه جامع اصلاح شبکه بانکی و بر مبنای انضباط مالی و بهداشت اعتباری بانک‌ها طبق بند (د) تبصره 16 قانون بودجه 1401 از هفته آینده اسامی بدهکاران بزرگ شبکه بانکی را‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر می‌کند. این جدول با دریافت اطلاعات مربوطه توسط بانک‌ها، نیمه اردیبهشت امسال تکمیل می‌شود.»
طبق بند (د) تبصره 16 قانون بودجه امسال، بانک مرکزی موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و عنداللزوم اطلاعات دریافتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بر اساس تعاریف و مصادیق تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به تفکیک هر یک از اشخاص با تعریف شورای پول و اعتبار (مرتبط یا ذی‌نفع واحد)،‌ نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک‌الوصول) نوع و میزان وثیقه دریافت‌شده بر تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی به روزرسانی کند.
همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند اطلاعات خود در این‌باره را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند، در صورت استنکاف از ارسال تمام یا بخشی از اطلاعات در موعد مقرر، موسسه اعتباری حسب مورد به تشخیص بانک مرکزی محکوم می‌شود.
اعلام اسامی ابربدهکاران تمام بانک‌ها
اقدام دولت سیزدهم در انتشار اسامی ابربدهکاران بانک‌ها و بانک مرکزی با واکنش‌های مثبتی رو‌به‌روشده است هرچند خبرگزاری تسنیم دراین باره نوشت: برخی از بانک‌ها میزان بدهی بدهکاران را اعلام نکرده‌اند، همچنین سؤال دیگری که در این خصوص ایجاد شده این است؛ حداقل میزان بدهکاری اشخاص حقیقی و حقوقی برای قرار گرفتن در لیست بدهکاران چه‌میزان بوده است؟البته بانک مرکزی در این‌باره اعلام کرد اسامی همه بدهکاران بزرگ شبکه بانکی را از هفته آینده تا نیمه اردیبهشت منتشر خواهد کرد. بر این اساس ضروری است بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد یک آیین‌نامه مشخص برای انتشار اسامی و سایر جزئیات مربوط به بدهکاران بانکی را تدوین کند، تا از انتشار لیست‌های سلیقه‌ای توسط بانک‌ها جلوگیری شود و اطلاعات مشخص و شفاف درخصوص اشخاص و شرکتهای بدهکار به شبکه بانکی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.
محبوب صادقی؛ مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی در پاسخ به ابهامات مطرح شده درباره انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی گفت: هفته آینده گزارش اولیه اسامی ابربدهکاران بانکی را برای تمام بانک‌ها منتشر خواهیم کرد.
او افزود: اجازه افشای اسامی افراد در قانون داده شده و بعد از این وصول مطالبات سهل‌تر خواهد شد. تمام بانک‌های دولتی، خصولتی و خصوصی مشمول این طرح شده اطلاعات تمام آنها جمع‌آوری خواهد شد.
اسامی بدهکاران 100 هزار میلیارد تومانی را هم اعلام کنید
در همین حال مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه ضرورت دارد فهرست بدهکاران بانکی بالای یک‌هزار میلیارد تومان هم منتشر شود، گفت: دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا بالای 100 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند، اما اسامی آنها اعلام نشده است.
احمد حاتمی یزد افزود: با بررسی فهرست منتشر شده، مشخص می‌شود که اولا وام‌های کلان بالای یک‌هزار میلیارد تومان به چشم نمی‌خورد و نشان می‌دهد که بانک‌ها هم در اعلام بدهکاران کلان، اسامی شرکت‌های بزرگ و بدهکاران بزرگ بالای یک‌هزار میلیارد تومان هنوز شک دارند.
به گفته حاتمی یزد برخی از کسانی که وام می‌گیرند از ابتدا قصد بازپرداخت ندارند، ادامه داد: برخی وام‌هایی می‌گیرند، با آن وام‌ها کسب و کار می‌کنند و سود به دست می‌آورند؛ دوباره سرمایه‌گذاری می‌کنند یا ملک می‌خرند و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ در رهن بانک می‌گذارند و وام‌های کم‌بهره می‌گیرند و به این طریق به ثروت‌اندوزی می‌پردازند.
وی در مورد اینکه به نظر شما اعلام اسامی بدهکاران کلان بانک چه فایده‌ای دارد؟ گفت:‌ این امر خوب است و هر نوع شفاف‌‌سازی در اقتصاد به درد می‌خورد، اما اسامی شرکت‌های بزرگ که وام‌های کلان بالای یک‌هزار میلیارد گرفته‌اند وجود ندارد.