kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
جنگ اوکراین 42 روزه شد

وحشت مردم اروپا و آمریکا از گرانی‌های بی‌سابقه

همزمان با ادامه جنگ اوکراین رسانه‌ها از بروز تورم بی‌سابقه در کشورهای غربی خبر می‌دهند به طوری که وحشت مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی را به دنبال داشته است. پوتین نیز هشدار داده است در صورت ادامه تحریم‌های روسیه جهان با یک بحران جهانی غذایی مواجه خواهد شد.

 

سرویس خارجی-
جنگ اوکراین امروز نیز در چهل و دومین روز خود ادامه داشت. در صحنه میدانی به نظر می‌رسد که جنگ دچار نوعی سکون شده است. منابع غربی و مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه با عقب‌نشینی از اطراف کیف و شمال اوکراین تمام توان و انرژی خود را بر شرق اوکراین و منطقه دونباس متمرکز کرده است و احتمالاً طی روزهای آینده این منطقه شاهد حمله گسترده نیروهای روس باشد. همزمان اروپا و آمریکا در حال برنامه‌ریزی به منظور تشدید تحریم‌های ضد روسی هستند مسئله‌ای که به گفته کارشناسان به بحران در بازار جهانی انرژی و همچنین به بحران جهانی غذا منجر شده است. رئیس‌جمهوری روسیه نیز در سخنانی تاکید کرد که تحریم کشورهای غربی منجر به یک بحران جهانی غذا خواهد شد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه سه‌شنبه گفت که افزایش قیمت انرژی و کمبود کود به این معناست که کشورهای غربی مجبور خواهند شد پول بیشتری برای خرید مایحتاج چاپ کنند که این امر باعث کمبود مواد غذایی در کشورهای فقیرتر می‌شود.پوتین در نشستی درخصوص توسعه تولید موادغذایی گفت: آنها به طور اجتناب‌ناپذیری کمبود مواد غذایی را در فقیرترین مناطق جهان تشدید، موج‌های جدیدی از مهاجرت را تحریک و به طور کلی قیمت موادغذایی را حتی بیشتر می‌کنند.رئیس‌جمهوری روسیه همچنین به این نکته اشاره کرد که مسکو به کشورهای که با آن «متخاصم» هستند، موادغذایی صادر نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین گفت: ما باید مراقب عرضه موادغذایی به خارج از کشور باشیم، به ویژه نظارت دقیق بر صادرات به کشورهایی داشته باشیم که با ما دشمن هستند. به گفته پوتین، تحریم‌ها لجستیک برای تامین کود از روسیه و بلاروس را مختل کرده و قیمت‌های بالاتر گاز طبیعی باعث گران‌تر شدن تولید کود در غرب شده است.او همچنین در هشداری به کشورهای اروپایی گفت، مسکو به هر نوع تلاش برای ملی‌‌سازی دارایی‌های روسیه واکنش خواهد داشت. وی چنین اقداماتی را همچون یک «سلاح دولبه» توصیف کرد.صحبت‌های رئیس‌جمهوری روسیه پس از آن مطرح شد که آلمان گفت که کنترل «گازپروم جرمانیا» را بر عهده خواهد گرفت. این یک کسب و کار تجارت، نگهداری و انتقال گاز است که گازپروم روسیه جمعه گذشته خروج از آن را اعلام کرد.همچنین دولت انگلیس ممکن است تصمیم به ورود به این عرصه گرفته و به طور موقت بازوی خرده‌فروشی انگلیسی گازپروم، غول گاز روسیه را اداره کند.
وحشت در غرب
گزارش‌ها از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز حاکیست جنگ اوکراین و به دنبال آن تحریم‌های ضد روسی موجب شده که این روزها این کشورها با موج جدیدی از بحران اقتصادی و افزایش نرخ تورم دست و پنجه نرم کنند. رسانه‌های اروپایی از این وضعیت به عنوان تجربیات وحشتناک یاد می‌کنند. بر اساس آمارها قیمت مواد غذایی طی سال گذشته میلادی روند صعودی کم سابقه را تجربه کرد و جنگ اوکراین نیز این وضعیت را تشدید کرده است. به گزارش تسنیم تورم و بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی در پی شیوع کرونا در یکی دو سال اخیر و به‌ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های متعدد علیه مسکو، با توجه به وابستگی قاره سبز به این دو کشور در تأمین سوخت و مواد غذایی افزایش چشمگیری یافته است، اقتصاددان‌های جهانی عقیده دارند بالا رفتن قیمت انرژی به‌خاطر اختلال در عرضه نفت روسیه و همچنین افزایش قیمت محصولات کشاورزی در نتیجه بحران اوکراین، نرخ تورم در اروپا را در سال 2022 تا رکورد 6.7 درصد بالا ببرد و این نرخ تا نیمه اول سال 2022 هم به رکورد 7.5 درصد برسد، این بدان معناست که نرخ تورم در منطقه یورو سه‌برابر بیشتر از 2درصدی خواهد بود که بانک مرکزی اروپا هدف‌گذاری کرده بود.بلومبرگ در همین باره گزارش داد، جنگ روسیه در اوکراین و تأثیر آن بر افزایش قیمت انرژی باعث شده است تورم در منطقه یورو در ماه مارس 2022 (اسفند 1400) به بالاترین رقم یعنی 7.5 درصد برسد که 230 میلیارد یورو به مصرف‌کنندگان اروپایی ضرر زد. رئیس‌سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز کاهش رشد و افزایش تورم را هزینه جنگ اوکراین برای اقتصاد اروپا عنوان کرد.«لورانس بون» در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش»، از افزایش نرخ «احساس عدم اطمینان» درمیان شهروندان اروپایی نسبت به تخمین‌های قبلی خبر داد و گفت: باید تأملی عمیق در مورد موضوعات اساسی از جمله غذا، انرژی، امنیت دیجیتال و تبادلات تجاری صورت گیرد.وی همچنین در مورد افزایش کلی بهای انرژی تحت تاثیر جنگ اوکراین، گفت: این درگیری بهای غلات و کود را هم که روسیه و اوکراین تامین‌کننده آن بودند، سبب شده است. این امر نه تنها بر برداشت امسال، بلکه احتمالاً بر محصول سال ۲۰۲۳ نیز تاثیر بگذارد.
کارشکنی غرب در مذاکرات
در عرصه مذاکرات نیز دیروز وزیر خارجه روسیه آمادگی این کشور را به مذاکرات صادقانه با اوکراین اعلام کرد. وی دی عین حال اروپا و آمریکا را به تلاش برای به شکست کشاندن مذاکرات متهم کرد.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با تلویزیون «روسیه‌۲۴» تصریح کرد: مذاکرات با اوکراین باید به هرگونه گسترش ناتو در شرق به طور کامل پایان دهد. لاورف تاکید کرد که روسیه آماده است بر سر میز مذاکره به شکلی «صادقانه و قاطع» با اوکراین همکاری کند اما باید به کیف این پیام ارسال شود که هرگونه باج‌خواهی در مذاکرات با روسیه قابل قبول نخواهد بود.وی افزود:
« توقف تشدید تنش نظامی پس از مذاکرات استانبول نشانگر حسن نیت از سوی ما بود و غرب با دامن زدن به هیستری بر سر بوچا در تلاش است مانع از مذاکرات روسیه و اوکراین شود.»وی ادامه داد: اتهامات جنایات جنگی در بوچا با هدف خرابکاری در مذاکرات روسیه و اوکراین است.وزیر امور خارجه روسیه گفت که جعل درباره بوچا برای منحرف کردن توجه از این واقعیت طراحی شده است که اوکراین تصمیم گرفته است از پیشنهادات خود در استانبول صرف نظر کند.
هشدار مدودف
خبر دیگر اینکه معاون شورای امنیت روسیه، هشدار داد مسکو پرونده‌های زیادی را هم در دادگاه‌های ملی آمریکا و اروپا و هم در دادگاه‌های بین‌المللی برای مقابله با تلاش‌ها برای مصادره اموال روسیه به جریان خواهد‌انداخت. به گزارش فارس، «دیمیتری مدودف» دیروز (چهارشنبه» در پستی تلگرامی نوشت مسکو در دادگاه‌های سراسر جهان با تلاش‌ها برای مصادره اموال خود در خارج از روسیه مقابله خواهد کرد.مدودف که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس‌جمهور بود و اکنون معاون شورای امنیت این کشور است، افزود: مخالفان روسیه باید بدانند که با پرونده‌های زیادی در دادگاه‌ها مواجه خواهند شد، هم در دادگاه‌های ملی آمریکا و اروپا و هم در دادگاه‌های بین‌المللی.وی پیش‌تر با بیان اینکه ایالات متحده، روس‌هراسی «منزجرکننده» را در تلاش برای به زانو درآوردن مسکو و تجزیه آن دامن زده، گفت، روسیه این قدرت را دارد که همه دشمنان بی‌شرم خود را سر جایشان بنشاند.مدودف همچنین گفته بود که اگر تهدیدهای غرب مبنی بر توقیف دارایی‌های روس‌ها در کشورهای خارجی محقق شود، روسیه پاسخ متقارن خواهد داد و دارایی‌های خارجی‌ها و شرکت‌های خارجی بر اساس قوانین روسیه، توقیف خواهد شد.
ورود هیئت اوکراینی به تل‌آویو
خبر دیگر اینکه منابع عبری خبر دادند که هیئتی اوکراینی به منظور رایزنی با شرکت‌های سازنده تسلیحات در اراضی اشغالی و خرید جنگ‌افزار از آنها وارد تل‌آویو شده است.پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از روزنامه عبری «هاآرتص» در این خصوص گزارش داد که یک هیئت رسمی از اوکراین از حدود یک هفته پیش وارد تل‌آویو شده و در تلاش است تا از چند شرکت صهیونیستی تسلیحات خریداری کند. طبق گزارش‌هاآرتص، تل‌آویو برای آنکه خشم روسیه را بر نینگیزد هنوز به شرکت‌های صهیونیستی اجازه فروش تسلیحات به اوکراین را نداده است.اعضای این هیئت اوکراینی که به شدت راغب به خرید تسلیحات خوانده شده‌اند، با یک مقام ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی که شرکتی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های امنیتی دارد، دیدار کرده‌اند و با او راه‌های خرید تسلیحات را مورد بحث و بررسی قرار‌داده‌اند. این روزنامه عبری همچنین به نقل از برخی کارمندان عالی‌رتبه در اراضی اشغالی گزارش داد که اوکراین در سال اخیر میزان سفارش‌های خود برای خرید تسلیحات نظامی و دریافت اطلاعات از تل‌آویو را افزایش داده است. با این حال، این روزنامه مدعی شد که تل‌آویو به بسیاری از این درخواست‌ها پاسخ منفی داده است.
ادامه اخراج دیپلمات‌ها
سه کشور اسلوونی، سوئد و اسپانیا نیز روز سه‌شنبه اعلام کردند که تعدادی از دیپلمات‌های روس را از این کشورها اخراج می‌کنند. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که اسلوونی 33 دیپلمات روس را از این کشور اخراج می‌کند. سوئد نیز خبر داد که سه دیپلمات روس را در اعتراض به آنچه جنایت جنگی روسیه در اوکراین توصیف کرد، اخراج می‌کند. اسپانیا نیز تصمیم گرفته تا 25 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرده و آنها را تهدیدی برای امنیت این کشور توصیف کرده است. همزمان با تشدید فشارهای کشورهای غربی علیه روسیه در رابطه با جنگ اوکراین، مقام‌های ایتالیایی و دانمارکی اعلام کردند که ده‌ها دیپلمات روس را از کشورهای خودشان اخراج کردند. منابع رسانه‌ای غربی از قبیل رویترز روز سه شنبه (امروز) در دو خبر جداگانه گزارش دادند، دولت ایتالیا و دانمارک تصمیم به اخراج تعدادی از دیپلمات‌های روسی گرفتند.طبق گزارش‌ها، سخنگوی وزارت خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه این کشور تصمیم ایتالیا برای اخراج ۳۰ دیپلمات‌ روس را اعلام کرد.پیش از این، مقام‌های فرانسه و آلمان روز دوشنبه از تصمیم خود برای اخراج دیپلمات‌های مسکو خبر دادند.روسیه تاکید کرده است که پاسخ اخراج دیپلمات‌های خود را خواهد داد.
ورود توئیتر به جنگ اوکراین
خبر دیگر اینکه توئیتر محتوای از بیش از ۳۰۰ حساب رسمی دولت روسیه از جمله حساب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور را محدود کرده است. به گزارش ایسنا در حال حاضر پوتین دو حساب کاربری رسمی یکی روسی و دیگری انگلیسی در توئیتر دارد که به ترتیب ۳.۶ میلیون و ۱.۷ میلیون دنبال‌کننده دارند.این ۳۰۰ حساب کاربری دولتی روسیه شامل وزارتخانه‌های رسمی و پروفایل‌های سفارتخانه‌ها و همچنین حساب‌های کاربری مقام‌های عالی رتبه روسی هستند.یکی از مقام‌های توئیتر نیز اعلام کرد: وقتی یک دولت در درگیری مسلحانه شرکت دارد دسترسی به خدمات آنلاین را در داخل کشور محدود یا مسدود می‌کند، در حالیکه خودش همچنان از همان خدمات برای پیشبرد مواضع و دیدگاه‌های خود استفاده می‌کنند، این یک عدم تعادل اطلاعاتی مضر ایجاد می‌کند.