kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
بیانیه 160 نماینده مجلس در تأکید بر خطوط قرمز

توافق بدون لغو موثر تحریم‌ها پذیرفتنی نیست

مجلس کار خود را دیروز با جلسه غیرعلنی و با حضور رئیس‌سازمان انرژی اتمی که برای پاره‌ای توضیحات به صحن آمده بود آغاز کرد و در ادامه جلسه بیانیه نمایندگان بر لزوم رعایت خطوط قرمز در توافق هسته‌ای قرائت شد.

جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. در این نشست محمد اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی در صحن مجلس حاضر شد و توضیحاتی درباره اقدامات این سازمان به نمایندگان مجلس ارائه کرد.
همچنین در این نشست روند مذاکرات هسته‌ای و سفر اخیر رئیس‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تعدادی از نمایندگان نیز به اظهار نظر در این خصوص پرداختند.
 علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست غیر علنی مجلس شورای اسلامی با رئیس‌سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات وین و آژانس انرژی اتمی، اظهار داشت: در نشست‌ غیرعلنی نمایندگان مجلس با آقای اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی چند بحث مهم مطرح شد.
وی افزود: در این نشست تمام نمایندگان بر رفع کامل تحریم‌ها تاکید کردند و همچنین خواستار ادامه یافتن تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای کشور شدند و همچنین تاکید کردند که زنجیره هسته‌ای باید حفظ شود.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: نکته مهمی که در این نشست مطرح شد بحث تضمین‌ها در مذاکرات هسته‌ای بود که باید تیم مذاکره‌کننده از طرف مقابل این موضوع را طلب کنند و هیچ‌گاه در به‌دست آوردن آن کوتاهی نکنند.
سلیمی بیان داشت: ایران به صورت مستقل عمل می‌کند و خواهان کسب منافع خود در هر شرایط است و وابسته به این کشور یا آن کشور نیست و به دنبال منافع خود است و در مذاکرات هم ایران به صورت مستقل رفتار می‌کند.
جوانان پیشگامان تحول
محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز مجلس، اظهار داشت: پیشاپیش فرا رسیدن میلاد حضرت علی اکبر(ع) را به هم مردم عزیز به ویژه به جوانان، برادران و خواهران گرامی تبریک می‌گویم.
وی تصریح کرد: مجلس پیگیر ایجاد فرصت برای جوانان کشور است، جوانانی که پیشگامان و پیش‌آهنگان تحول در عرصه علم، مدیریت و اقتصاد و آینده سازان میهن اسلامی هستند.
رئیس‌مجلس بیان داشت: سالروز تشکیل بنیاد شهید که به عنوان روز گرامیداشت شهدا نامگذاری شده را ارج می‌نهیم و به روح پرفتوح امام(ره) و شهدای سرافراز انقلاب اسلامی درود می‌فرستیم.
بیانیه نمایندگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز در بیانیه‌ای با اشاره به مذاکرات جاری در وین میان ایران و 1+4 بر لزوم رعایت خطوط قرمز اعلامی در این مذاکرات تأکید کردند.
در متن بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده است: «از تیم مذاکره‌کننده کشور می‌خواهیم که در مذاکرات جاری در وین خود را محدود به ضرب‌الاجل‌های ساختگی غرب ندانند و با ایستادگی در جهت حفظ منابع ملی و مطالبات اصلی و حفظ خطوط قرمز اعلامی را بدون فوت وقت پیگیری کنند. اکنون که بحران، نیاز غرب را به عرضه انرژی ایران افزایش داده، نباید بدون تامین خواسته‌های به‌حق ایران نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت تامین شود.»
در ادامه این بیانیه آمده: «از هیات مذاکره‌کننده محترم می‌خواهیم اخذ تضمین کافی اقتصادی، فنی و سیاسی از طرف آمریکایی بابت عدم تکرار خروج غیرقانونی این کشور از توافق را با جدیت پیگیری کند. حفظ عناصر اساسی برنامه هسته‌ای کشورمان در داخل، قوی ترین تضمین برای عدم تکرار خطای آمریکا در بدعهدی است و همچنین لازم است جبران خسارات آمریکا به معیشت مردم کشور نیز پیگیری شود. رفع تحریم‌ها می‌بایست جامع و موثر باشد، رفع بخشی یا صرفاً روی کاغذ تحریم‌ها، تامین‌کننده منافع ملی ما نیست. می‌بایست تضامین علاوه‌بر حقوقی بودن، حقیقی نیز باشند. اتکا به بهانه‌هایی به داشتن عنوان غیرهسته‌ای یا غیربرجامی بودن عناوین تحریمی را پذیرفتنی نمی‌دانیم.»
در انتهای این بیانیه می‌خوانیم: «مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهداف و چارچوب‌های قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، هر توافقی را از منظر انتفاع اقتصادی ایران و احقاق حقوق از دست رفته ملت دنبال می‌کند و با اصرار به مکانیسم ماده 7 این قانون، تکرار محدودیت در برنامه هسته‌ای و بومی کشورمان را بدون اثربخشی تحریم‌ها را رد می‌کند.»
تسریع در واگذاری خودرو‌‌سازی‌­ها
به بخش خصوصی
در پایان جلسه علنی دیروز مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به رئیس‌جمهور و مسئولان اجرایی از سوی هیئت‌رئیسه مجلس قرائت شد.
بر این اساس احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در تذکر کتبی به وزیر کشور بر لزوم پاسخگویی درخصوص عملکرد ضعیف برخی استانداران از جمله استاندار خراسان‌رضوی و افت شاخص‌های سرمایه‌گذاری در این استان تأکید کرد.
محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز و سه چهار نماینده دیگر در تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار رفع مشکلات قطعه‌سازان و پیگیری مطالبات آنها از خودروسازان شدند این نمایندگان همچنین در تذکر خود بر لزوم حذف رانت و جبران زیان انباشته خودروسازان تأکید کردند.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز و 57 نماینده دیگر در تذکر مشترک به وزرای اقتصاد و صنعت خواستار تسریع در واگذاری خودرو‌‌سازی‌ها به بخش خصوصی شدند.
همچنین محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در تذکر به وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت بر لزوم انتصاب افراد پاک‌دست و کارآمد به عنوان مدیران بخش معدن تأکید کرد.
ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان و 60 نماینده دیگر هم در تذکر مشترک به وزیر اقتصاد بر لزوم ساماندهی حدود 10 میلیون کارتخوان فعال در کشور تأکید کردند.
زهره الهیان نماینده مردم تهران و 68 نماینده دیگر در تذکر مشترک به رئیس‌جمهور بر لزوم رعایت خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای جاری تأکید کردند.