kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدیران قبلی که مسبب مشکلات فعلی هستند باید محاکمه شوند

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشت: «چرا بعد از انتخاب آقای رئیسی و شروع به‌کار دولت ایشان، آن هم نه به‌صورت کامل و گسترده، ناگهان این‌ حجم از اعتراضات رخ می‌دهد که در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. از دارندگان حساب در فلان بانک بدون مجوز و بازنشستگان گرفته تا خریداران خودرو که معلوم نیست نقش دولت قبل در این خرید‌ها چه بوده و دولت سیزدهم چه کرده است! اعتراض مالباختگان بورس تا تعاونی مسکن بندربوشهر و تخلف فلان کارخانه از تحویل خودروهایی که دوسال پیش پول آنها گرفته شده باید دولت سیزدهم پاسخگوی اعتراض مردم باشد.»
در ادامه مطلب آمده است: «گرانی قبر و شیوع خشکسالی و کمبود گوشت و پیاز و... ده‌ها کمبود و مشکل دیگر باید تاوان را دولت وقت بپردازد. 30 سال است که فلان کارخانه خودرو‌‌‌سازی، کیسه هوا در خودرو نگذاشته یا کامل نکرده، حالا بعد از تصادف‌های هولناک و زیان‌های جانی و مالی فراوان، تعداد قابل توجهی از هموطنان اعتراض‌شان را نشان می‌دهند و دولت را مقصر می‌دانند.»
آرمان ملی نوشت: «به قول شاعر: «گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر زدند گردن مسگری.» مافیای خودرو ریال‌ها و دلارها را صرف کارهای عمرانی و ساخت وساز در اروپا کرده و حالا در این گرفتاری دولت حاضر باید جوابگو باشد. صد البته تعویض و جابه‌جایی دولت‌ها باعث لوث شدن مسئولیت‌های آنها نخواهد شد و تعهدات دولت‌ها نسبت به امور گذشته برجای خواهد ماند و در اینجاست که مطالبه‌گری به‌کار خود ادامه دهد. اما باید مهلتی به دولت جدید داده شود تا براساس برنامه تدوین شده، این مشکلات سه دهه را برطرف نماید.»
در این مطلب آمده است: «مدیرانی که موجب زایش مصیبت‌های گذشته و انتقال آنها به زمان حال شده‌اند، باید جوابگوی مسئولیت‌ها و اقدامات خود باشند و در این راستا قوه قضائیه به‌عنوان ملجا و دادخواه مردم مظلوم کشور و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ضمن جمع‌آوری مدارک در مورد زالوهای سفره انقلاب، آنها را به مراجع ذیربط تحویل دهند.»
شبکه­‌های اجتماعی مانع سانسور البته به جز....
روزنامه شرق در شماره پیشین خود در یادداشتی نوشته: «برای ما یعنی نسلی که ترکیب تکنولوژی و رسانه را در سطح مورد قبولی در قرن ۲۱ دیده بود و جنگ افغانستان، عراق، سوریه، فلسطین، یمن و بسیاری از جنگ‌های دیگر را از دریچه دوربین رسانه‌ها دیده بود، جنگ هیچ‌گاه این‌قدر قابل‌لمس نبود که این روزها می‌توان دید. انگار چیزی در کیفیت دیدن بی‌کیفیتی جنگ تغییر کرده بود.»
جنگ علیه ملت یمن هنوز هم در جریان است اما حضور آن در شبکه‌های اجتماعی چندان پر رنگ نیست. اینکه روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی این ادعا را مطرح می‌کند دلیلش این است که شبکه‌های اجتماعی (رسانه‌های نوظهور یا تعاملی) را نمی‌شناسند و ساز وکار آن را نمی‌دانند. یکی از روش‌های این شبکه‌ها این است که به آنچه پسند خودشان است ضریب می‌دهند و در مورد آنچه باب پسندشان نیست عکس این عمل می‌کنند. امکان توضیح بیشتر در مورد ساز و کار این شبکه‌های اجتماعی در این سطرها نیست.
این نوشتار افزوده: «در‌واقع چیزی که امروز شاهدش هستیم بحران رسانه‌های رسمی در کیفیت و کمیت اطلاع‌رسانی در برابر شبکه‌های اجتماعی است. اخبار تهاجم به اوکراین لحظه‌به‌لحظه از طریق تلفن‌های همراه رصد و منتشر می‌شود و رسانه‌های دنیا مفهوم «شاهد» را با تعریفی جدید به مخاطب عرضه می‌کنند. شاهدی که دیگر دوربین‌های حرفه‌ای در دست ندارد و موبایل به‌عنوان ابزاری برای ثبت وقایع تاریخی به کمکش آمده است. گویی تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ مانعی را از میان برداشته است [و] مانع «سانسور»[!!] در رسانه و دیدن واقعیاتی از دریچه دوربین راویان واقعی جنگ و عرضه بدون واسطه به مخاطب از طریق شبکه‌های اجتماعی تجربه جنگ را قابل لمس می‌کند.»
به راستی شبکه‌های اجتماعی مانعی در برابر سانسور هستند؟! این حد از تحریف در روزنامه‌های اصلاح‌طلب دیگر نوبر است. کافی است یک تصویر از سردار شهید قاسم سلیمانی یا برخی دیگر از سرداران مقاومت بگذارید تا به سرعت حذف شود. راستی چرا در شبکه‌های اجتماعی تصاویر جنایات اذناب آمریکا در یمن آنچنانکه در تصاویر اوکراین هست قرار ندارد؟! 
قطعا و یقینا جنگ چیز خوبی نیست اما این حد از رفتار دوگانه انسان را متحیر می‌کند. یک ملت مظلوم به نام یمن قریب 8سال است که تحت شدیدترین حملات از طرف اذناب آمریکا هستند. این ملت مظلوم حتی برای اینکه کمک‌های اولیه برای درمان و معیشت نیز به دست‌شان نرسد در محاصره قرار گرفته‌اند. چطور است که یک حمله این همه جنب و جوش در این جماعت ایجاد کرده‌اما در سال‌های گذشته و در مورد یمن اینگونه نبود؟!
رسانه‌های تعاملی مانعی در برابر سانسور نیستند بلکه بدتر از آن وسیله‌ای برای مسخ انسان‌ها هستند. به همین دلیل است که جنگ یمن با آن جنایاتش که اصلا قابل مقایسه با اوکراین نیست چنین ولوله‌ای را ایجاد
می‌کند. 
بحران اوکراین و مصائب عمله‌­های آمریکا!
روزنامه اعتماد در شماره روز دوشنبه خود در مطلبی با عنوان « نسل من و بمب روسي و شعار مرگ بر آمریکا‌» نوشت: «نسل من پنجاه سال است مي‌شنود سياست درست «نه شرقي، نه غربي» است. اما حالا مي‌بيند در برابر كشتار مردم اوكراين، چه شامورتي‌بازي‌ها درمي‌آيد... نسل من مي‌بيند جلوي چشمش تاريخ تحريف مي‌شود و لشكركشي به اوكراين، گردن آمریکا مي‌افتد و رييس‌جمهور كنوني اين كشور به‌خاطر آنكه كشورش سال‌ها قبل تمامي زرادخانه‌هاي هسته‌اي‌اش را قفل زده به همدستي با غرب محكوم مي‌شود و به همين راحتي، خون صد‌ها آدم بي‌گناه شسته مي‌شود. حال آنكه جرم اوكراين، فقط روي خوش نشان دادن به غرب نيست؛ سپردن كليد هسته‌اي‌اش به دولت روسيه است... نسل من وقتي صدام عفلقي موشك‌هاي 6 متري شوروي را به دزفول مي‌زد و با هواپيماهاي ميگ و سوخوي روسي به تهران حمله مي‌كرد، در اولين لحظات پس از بمباران و موشك‌باران در نقطه اصابت حضور پيدا مي‌كرد و شعار «مرگ بر آمریکا» مي‌داد.»
گفتنی است در حالی که مقامات کشورمان در برابر بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور از موضع عزتمندانه و منصفانه سخن گفته و ضمن تاکید بر تقبیح جنگ و اقدامات نظامی بر آمادگی برای برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک در این زمینه تاکید کردند اما طیف مدعی اصلاحات که بارها ثابت کرده تنها دغدغه‌اش تامین منافع آمریکا و غرب در داخل ایران است، تلاش‌ می‌کنند موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین را چنین بازنمایی کنند که ایران از روسیه و پوتین حمایت کرده است!
حضرت امام خمینی(ره) در توصیف جریان غربگرا فرموده بودند: «نباید فراموش کنیم که در جنگ با آمریکا هستیم. ما در جنگ با آمریکا و تفاله‌های آمریکا (هستیم)، این تفاله‌هایی که قالب زدند خودشان را و ما غفلت کردیم، الان هم هستند... خط این بود که اصلاً آمریکا منسی [فراموش] بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا آمریکا منسی بشود. خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود.»