kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
دبیر کمیته علمی کرونا با اشاره به عدم نیاز به تجویز فاویپراویر:

هیچ دارویی برای بیماران سرپایی سویه اُمیکرون توصیه نشده است

 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: داروی فاویپراویر هیچ جایگاهی در پروتکل‌های درمان کووید19 و سویه اُمیکرون ندارد.
به گزارش وبدا، حمیدرضا جماعتی در حاشیه شصت و دومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد اظهارداشت: پس از بازدید میدانی گروه مراقبت‌های ویژه کمیته علمی کشوری کرونا از شهرهای قم، اراک و همدان از بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها مشخص شد که میزان مرگ و میر و بستری در افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند بیشتر بوده و بیش از 60 درصد مرگ و میر مربوط به این افراد بوده است.
جماعتی افزود: در گزارش کمیته علمی مشخص شده افرادی که یک دُز واکسن کرونا تزریق کرده بودند، مرگ و میرشان بیشتر از افرادی بوده که دو دُز واکسن را تزریق کرده‌اند بنابراین حتما باید واکسیناسیون تکمیل شود تا بدن ما ایمنی و حمایت بیشتری در برابر اُمیکرون داشته باشد و در صورت ابتلا، منجر به بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و مرگ و میر نشود.
وی ادامه داد: گزارشی از سازمان غذا و دارو در این جلسه ارائه شد که در ماه اخیر میزان مصرف داروی فاویپراویر به شدت افزایش پیدا کرده و 7 برابر ماه‌های گذشته شده که این هشدار بود. در مطالعات انجام شده و پروتکل درمان کشور که توسط کمیته علمی کشوری کرونا تهیه شده به تایید معاونت درمان وزارت بهداشت رسیده، این دارو هیچ جایگاهی در درمان کووید19 و سویه اُمیکرون ندارد.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: توصیه ما این است که باتوجه به اینکه هیچ یافته‌ای مبنی بر اثربخشی فاویپراویر در درمان اُمیکرون وجود ندارد، این دارو برای بیماران کرونایی به ویژه در بخش سرپایی تجویز نشود. پروتکل درمانی در موارد علائم خفیف بیماری، بر درمان‌های حمایتی، استراحت در منزل و مصرف مایعات به مقدار فراوان تاکید دارد و هیچ دارویی برای بیماران سرپایی تا کنون توصیه نشده است.