kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
شرق اوکراین در آتش

جانسون: جنگی بزرگ برای منطقه طراحی شده است

با تشدید درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان در شرق اوکراین، رسانه‌های روسی اعلام کردند نیروهای دولتی اوکراین طی روز شنبه بیش از 800 بار منطقه «دونباس» در شرق این کشور را گلوله باران کردند. همزمان بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس نیز درباره وقوع «یک جنگ بزرگ» در اروپا که از 80 سال پیش تاکنون بی‌سابقه بوده هشدار داده است!

 

سرویس خارجی-

اوضاع امنیتی در شرق اوکراین به شدت بحرانی است و گزارش‌ها از بروز درگیری‌های شدید بین نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان حکایت دارد. رسانه‌های غربی مثل
«سی ان ان» هم همراه با سران اروپا و آمریکا روسیه را به تشدید تنش و برنامه‌ریزی گسترده برای آغاز جنگی بزرگ در اروپا که بعد از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون نظیر نداشته است، متهم می‌کنند. مسئله‌ای که روس‌ها به شدت آن را تکذیب کرده و در نقطه مقابل آمریکا و اروپا را به فضا‌سازی رسانه‌ای گسترده علیه مسکو و نادیده گرفتن منافع امنیتی روسیه در شرق اروپا متهم می‌کنند.
نخست‌وزیر انگلیس نیز در ادامه ادعاها و فضا‌سازی‌های اخیر ضدروسی‌اش هشدار داد که وضعیت بین اوکراین و روسیه می‌تواند به بزرگترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم منجر شود. به گزارش ایسنا، جانسون در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: «طرحی که ما می‌بینیم از نظر وسعت مشابه چیزی است که می‌تواند بزرگترین جنگ اروپا از سال ۱۹۴۵ باشد... احتمال زیادی وجود دارد نیروهای روسی تهاجم به اوکراین را آغاز کنند... این امر می‌تواند نه تنها در سراسر منطقه دونباس بلکه از مرز بلاروس و اوکراین و به منظور محاصره کیف اتفاق بیفتد.» نخست‌وزیر انگلیس با این حال تاکید کرد که چنین اقداماتی نه تنها به رنج اوکراینی‌ها، بلکه مردم روسیه نیز منجر خواهد شد. در همین حال، «لیز تراس» وزیر امور خارجه کابینه جانسون نیز در مصاحبه جداگانه‌ای ادعا کرد که ولادیمیر پوتین در اوکراین متوقف نخواهد شد و استدلال کرد که او به دنبال کنار هم قرار‌دادن کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است.
گلوله باران گسترده دونباس
با تشدید درگیری‌ها شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در گزارشی از جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در روز شنبه بیش از ۸۰۰ بار به مناطق دونباس حمله کردند. بر اساس این گزارش، در جمهوری دونتسک سه منطقه مسکونی هدف حمله نیروهای اوکراینی قرار گرفت و به سوی آنها خمپاره‌های ۱۲۰ میلیمتری پرتاب شد. بر اساس این گزارش بیش از ۱۰ گلوله خمپاره و توپ به کارخانه مواد شیمیایی دونتسک اصابت کرده و آسیب‌های شدیدی به این مرکز صنعتی وارد آمده است. خبرگزاری تاس هم در گزارشی از منطقه دونباس اعلام کرد که بامداد دیروز در مجموع ۳۰ گلوله خمپاره به سوی مناطق دوکوچایفسک، اسپارتاک و دونتسک پرتاب شد.. ریانووستی در گزارش دیگری نوشت: در جریان گلوله‌باران دونتسک توسط نیروهای اوکراینی، گروه خبرنگاران شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا و فرانس پرس مورد حمله قرار گرفتند اما به کسی آسیبی وارد نیامد و این گروه‌ها منطقه را ترک کردند. بر اساس این گزارش بسیاری از ساکنان منطقه دونباس، خانه‌های خود را ترک کرده و روانه مناطق امن‌تر به‌ویژه روسیه شده‌اند و کسانی هم که قادر به ترک منطقه نیستند در زیرزمین‌ها پناه گرفته‌اند.
ورود 40 هزار پناهجو به روسیه
خبر دیگر اینکه با تشدید درگیری‌ها سرپرست وزارت امور اضطراری روسیه اعلام کرد که تاکنون بیش از ۴۰ هزار پناهجو از دونباس در شرق اوکراین وارد روسیه شده‌اند. «الکساندر چوپریان» پس از نشست اضطراری رسیدگی به وضع پناهجویان در جمع خبرنگاران گفت: «اطلاعات حاکی از آن است که بیش از ۴۰ هزار نفر مجبور به ترک مناطق مجاور اوکراین و ورود به خاک روسیه شده‌اند و الان آنها عمدتا در منطقه روستوف مستقر هستند. حدود ۲۰۰۰ پناهجو نیز از دونباس با قطار به سمت روسیه در حرکت کردند» به گزارش اسپوتنیک،‌،سرپرست وزارت امور اضطراری روسیه گفت: «مقامات روس در حال انجام آزمایش کرونا در تمام نقاطی که پناهندگان در  آنجا حضور دارند هستند و هنوز هیچ مورد از ابتلا به این بیماری پیدا نشده است. وزارت امور اضطراری روسیه همچنین گروهی متشکل از ۳۰ روانشناس را برای کمک به پناهجویان از جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک به شهر روستوف روسیه اعزام کرده است»ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به الکساندر چوپریان، دستور داده بود که به منطقه روستوف سفر کند و شرایط مناسبی را برای تخلیه پناهجویان از منطقه دونباس فراهم کند. علاوه‌بر این، به هر پناهجو که از دونباس وارد روسیه می‌شود، ۱۰ هزار روبل روسیه (حدود ۱۳۰ دلار) پرداخت کند.  
انفجارهای مهیب در دونتسک
خبر دیگر اینکه رسانه‌ها گزارش دادند که در مرکز منطقه خودمختار «دونتسک» واقع در شرق اوکراین، چندین صدای انفجار مهیب به گوش رسیده است. یک منبع دیپلماتیک هم به رویترز گفت که سازمان امنیت و همکاری اروپا در روز شنبه حدود ۲ هزار بار نقض آتش‌بس بین نیروهای اوکراینی و مناطق خودمختار شرق این کشور ثبت کرده که نشان‌دهنده افزایش بی‌سابقه تنش‌ها است.از روز جمعه بود که ارتش اوکراین و دولت‌های خودخوانده در مناطق شرق این کشور بعد از متهم کردن یکدیگر به تنش‌زایی، به گلوله‌باران مواضع یکدیگر و نقض آتش‌بس پرداختند.
درخواست گروه 7 از روسیه
وزیران خارجه گروه هفت نیز در بیانیه‌ای مشترک استفاده از سلاح‌های سنگین و حملات بی‌هدف به مناطق غیرنظامی در دونباس را محکوم کرده و بر پایبندی به ادامه مذاکره با روسیه تاکید کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، وزرای خارجه گروه هفته استفاده از سلاح‌های سنگین و حملات بی‌هدف به مناطق غیرنظامی را محکوم کردند و آن را نقض علنی توافقات مینسک دانستند.در این بیانیه اضافه شده که اجرای توافقات مینسک تنها راه دستیابی به حل و فصل سیاسی دائمی برای بحران شرق اوکراین است.در این بیانیه تاکید شد: کشورهای گروه هفت آماده ورود به مذاکره با روسیه در زمینه امنیت اروپا، تقویت اعتماد و کاهش تسلیحات هستند.
ادعای دبیرکل ناتو
دبیرکل ناتو نیز در ادعایی جدید گفت: تمامی نشانه‌ها حاکی از آن است که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای تمام عیار به اوکراین است. به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ» در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی.ان.بی.سی در آلمان گفت: کسی این مسئله را انکار نمی‌کند که روسیه تمامی این قوا را در اختیار دارد. سؤال این است که آیا حمله‌ای صورت می‌گیرد؟ استولتنبرگ ادامه داد: البته که هیچ قطعیتی درباره حمله روسیه به اوکراین وجود ندارد اما متحدان ناتو و آمریکا یک ارزیابی مشترک دارند و این است که یک خطر بسیار زیاد درباره حمله روسیه به اوکراین وجود دارد.دبیرکل ناتو به شبکه خبری آ.ار.د آلمان هم گفت: تمامی نشانه‌ها حاکی از آن است که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای تمام عیار به اوکراین است. هیچ سرباز روسی از منطقه خارج نشده، در حالی که مسکو اخیرا گفته بود که سربازان روسی از مرزهای اوکراین خارج شده‌اند. حتی نیروهایی به سربازان قبلی اضافه شده‌اند. این مقام ارشد ائتلاف ناتو گفت: ائتلاف ناتو به یک راه‌حل سیاسی متعهد است. ما از روسیه می‌خواهیم تا دیدگاه خود را تغییر دهد و با ما پشت میز مذاکره بنشیند.اظهارات دبیرکل ناتو در حالی مطرح شده که ارتش روسیه آزمایش‌های موشک‌های بالستیک و کروز را روز شنبه و به نشانه آمادگی اتمی خود انجام داد. این آزمایش‌ها بخشی از آن چیزی است که کرملین آن را رزمایش از پیش برنامه‌ریزی شده نیروهای بازدارنده استراتژیک خود می‌داند.