kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

تلفات و خسارات سنگین ائتلاف سعودی پس از ناکامی در اشغال شهر «حرض»

نیروهای مسلح یمن با مشارکت یگان‌های موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای خود، حملات نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و مزدوران سعودی به شهر حرض واقع در شمال غرب یمن را دفع و تلفات سنگینی بر آنها وارد کردند.


ارتش یمن روز یکشنبه تصاویر و ویدیوهای مربوط به دفع حملات متجاوزان وابسته به ائتلاف سعودی از سوی نیروهای مسلح یمن در شمال غرب یمن را منتشر کرد. مرکز اطلاع‌رسانی جنگ در یمن گزارش داد که رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردیمی یمن در پیشروی خود در محور «حرض» و طی پاتکی توانستند مواضع نیروهای متجاوز را به کنترل خود درآورده و خسارت‌های زیادی را به این نیروها وارد کنند.
بر اساس این گزارش، نیروهای متجاوز وابسته به ائتلاف سعودی، برای حمله، دو مسیر اصلی با مشارکت تیپ‌های عناصر مزدور و نیروهای مسلح ارتش عربستان سعودی و عناصر مزدور سودانی اتخاذ کرده‌ بودند که اولی از جنوب شرق شهر «حرض» به سمت رشته‌کوه‌های «الهیجه» بوده و مسیر دوم نیز از «الفج» واقع در جنوب رشته کوه
«ابو النار» به سمت رشته کوه الهیجه طراحی شده بود. این مرکز اطلاع‌رسانی گزارش داد که متجاوزان با اتخاذ این دو مسیر تهاجم و حمله، قصد داشتند، شهر حرض را از چند جهت به اشغال خود درآورند. در دفع این یورش، یگان‌های نظامی مختلف نیروهای مسلح یمن مشارکت داشتند که توانستند به رغم پوشش هوایی و آتشباری، موشکی و توپخانه‌ای گسترده این حمله، آن را دفع کنند.
به گزارش تسنیم، تصاویر منتشر شده از این عملیات‌ها، نشان می‌دهد که شمار زیاری از تجهیزات نظامی متجاوزان منهدم شده است که به عنوان نمونه، به بیش از 40 خودرو و نفربر از جمله خودروهای ارتباطاتی و مین‌روب و موشک‌اندازها، 60 راکت کاتیوشا اشاره کرد. همچنین در این عملیات، یک پهپاد جاسوسی رزمی ساخت چین از نوع «CH4» و پهپاد جاسوسی کوچک رهگیری و به همراه هفت عراده توپ منهدم شده است.
نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ضمن مقابله با پیشروی نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی در شهر مرزی «حرض»، رشته‌کوه‌های «الکسّاره» را آزاد کرده‌اند. آن طور که فارس گزارش کرده، پایگاه خبری انصارالله یمن و شبکه المسیره نیز با انتشار تصاویری اعلام کرد که رشته کوه‌های الکساره از چنگ ائتلاف سعودی خارج شد و تحت کنترل نیروهای مسلح یمن درآمد. این رشته‌کوه‌ها پیشتر در محاصره مزدوران ائتلاف سعودی بود اما ارتش یمن، با انجام عملیاتی ویژه موفق به آزاد‌سازی این نقطه راهبردی شد. بر اساس این گزارش، نیروهای ائتلاف سعودی در عملیات جدید نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شهر مرزی حرض در استان حجه واقع در مرز عربستان متحمل خسارات زیادی شدند.
نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه‌ای درباره جزئیات عملیات مقابله با نیروهای ارتش سعودی و مزدورانش در محور حرض، اعلام کرد: «شمار تلفات نیروهای متجاوز از آخرین تشدید تنش در حرض تاکنون به بیش از 580 کشته و زخمی رسیده است. از این میزان 200 نفر کشته شده‌اند و در میان کشته‌ها و زخمی‌ها شماری از نیروهای ارتش رژیم سعودی و مزدوران سودانی به چشم می‌خورند.»
عاجز حامیِ عاجز
از یمن همچنین خبر می‌رسد که «محمد عبدالسلام» در توئیتر خطاب به کشور‌هایی که به قدرت‌های نظامی رژیم صهیونیستی تکیه کرده‌اند، به طعنه نوشت: «بعد از فاش شدن شکنندگی گنبد آهنین مقابل پهپاد حزب‌الله، تمام حساب بازکنندگان روی این سامانه که به آنها توانمندی‌های دفاعی خواهد بخشید باید در حساب و کتاب خود بازنگری کنند.» سخنگوی انصارالله یمن گفت: «کسی که عاجز از حمایت از خودش باشد در حمایت از دیگری عاجزتر است.»
بمباران دیوانه وار غیر نظامیان در صنعا
خبر دیگر از جنگ یمن آن‌که جنایات ائتلاف متجاوز سعودی علیه غیرنظامیان در یمن بی‌وقفه ادامه دارد و جنگنده‌های متجاوز سعودی بامداد روز یکشنبه نیز مناطق مختلف شهر صنعاء را بمباران کردند. طبق گزارش‌های تکمیلی همزمان مناطقی از استان حضرموت نیز هدف حملات جنگنده‌های سعودی قرار گرفته است. منابع یمنی اعلام کردند که در جریان حملات مذکور، عمدتاً مناطق مسکونی توسط سعودی‌ها بمباران شدند.
خبرگزاری مهر در این باره نوشته، این حملات در حالی انجام شد که اخیراً «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفته بود: «ادعای ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی- آمریکایی مبنی بر استفاده نیروهای مسلح یمن از اماکن غیر نظامی برای اهداف نظامی، صحت ندارد و توجیه محض برای هدف قرار‌دادن مراکز و تأسیسات غیر نظامی است.»
کنفرانسی برای مقابله با پهپادهای یمن
خبر دیگر اینکه امارات روز یکشنبه کنفرانسی برای مقابله با پهپادهای یمن با حضور نمایندگانی از آمریکا، فرانسه و انگلیس برگزار کرد. امارات نسبت به افزایش استفاده از پهپادها به ویژه توسط نیروهای انصارالله یمن هشدار داد و مدعی شد که برای مقابله با این پهپادها، باید اقدام یکپارچه بین‌المللی صورت گیرد. وزیر مشاور امارات در امور هوش مصنوعی، امروز یکشنبه این اظهارات را در جریان یک کنفرانس تخصصی مطرح کرد. این کنفرانس تحت عنوان «سیستم‌های بدون سرنشین» در ابوظبی پایتخت امارات برگزار شد.