kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
رئیس ‌سازمان بازرسی کل کشور:

دولت قبل بی‌توجه به هشدارها درباره رشد غیرطبیعی شاخص بورس مردم را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کرد

رئیس بازرسی کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه آخرین اقدامات صورت گرفته درخصوص بازار بورس و خودروسازان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان، ذبیح‌اله خداییان در برنامه تلویزیونی نگاه یک، در مورد ورود دستگاه قضا به موضوع خودروساز‌ها اظهار داشت: کوتاهی‌هایی در صنعت خودرو صورت گرفته که توجیهی ندارد و مردم هم حق دارند که ناراحت و ناراضی باشند.
خداییان ادامه داد: مردم باید پیشاپیش پول بدهند، در نوبت بمانند و از طرفی هم می‌بینند که ده‌ها هزار خودرو کف پارکینگ‌ها پارک شده‌اند، از طرف دیگر مشاهده می‌شود به محض اینکه قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند کلی از خودرو‌های کف پارکینگ‌ها در اختیار مردم گذاشته می‌شود و پارکینگ‌ها خلوت می‌شوند که این نشان می‌دهد یک سیاستی پشت این قضیه است و یک قسمتی هم کمبود قطعه دارند.
وی با‌ اشاره به اینکه ما الان در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و مدیران ما باید مدیران شرایط جنگی باشند و باید بتوانند با توجه به تحریم‌ها، قطعات مورد نیاز را تامین کنند، گفت: به‌نظر می‌رسد کوتاهی‌هایی صورت گرفته، لذا پیگیری کردیم و همکاران ما وارد موضوع شدند و خوشبختانه دولت هم کمک کرد و مشاهده کردید که مدیران هر دو شرکت را عزل کردند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته از ۱۷۰ هزار خودرویی که کف پارکینگ شرکت‌های خودروساز بودند ۵۰ هزار دستگاه آن در روزهای گذشته تکمیل و تحویل شده است و برنامه‌ای را هم دادند که ظرف مدت مشخص بتوانیم، بقیه خودروها را هم در اختیار مردم قرار دهیم.
خداییان بیان داشت: سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند به موضوع خودروسازان ورود کند، اما نظارت بر قطعه‌سازان که بخش خصوصی است باید از طریق سازمان استاندارد، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد.
وی در مورد تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان- رامهرمز نیز گفت: همکاران ما شخصا به محل رفتند و موضوع را پیگیری کردند؛ برخی از خودرو‌ها اصلا کیسه هوا نداشتند، بعضی نیز نوع تصادف‌شان به شکلی بود که کیسه هوا باز نمی‌شد (در مواردی که از عقب تصادف صورت گرفته بود)، مواردی هم بودند که باید باز می‌شدند، اما نشده بودند. برای بررسی موضوع، قطعه الکترونیکی مربوطه در خودروها را بعد از جدا‌سازی به شرکت سازنده آن قطعه فرستادند تا همانند جعبه سیاه هواپیما اطلاعات را استخراج کنند تا علت باز نشدن کیسه هوای خودرو مشخص شود، منتظر نتیجه هستیم و چنانچه تقصیری متوجه خودروساز باشد باید پاسخگو باشند.
هشدار به دولت قبل
درخصوص نحوه مدیریت بازار بورس
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص تخلفات صورت گرفته در سازمان بورس هم گفت: اگر نگاهی به روند نوسانات بورس در دو سه سال اخیر داشته باشیم، متوجه می‌شویم که این بازاربه خوبی مدیریت نمی‌شود.
خداییان ادامه داد: از دی‌ماه ۹۷ تا دی‌ماه ۹۸ یک رشد ۱۲۷ درصدی و از دی‌ماه ۹۸ تا ۱۹ مرداد ۹۹ رشد ۴۷۸ درصدی داشتیم که گمان نمی‌کنم در هیچ جایی از جهان چنین چیزی وجود داشته باشد.
وی افزود: از ۲۰ مرداد سال ۹۹ تا پایان خرداد ۱۴۰۰ و بعد از آن با افت شاخص کل بورس مواجه بودیم (بیش از ۴۵ درصد)، زمانی که رشد نزدیک به ۵۰۰ درصدی شاخص بورس را داشتیم بسیاری از کارشناسان به دولت هشدار دادند که وضعیت را مدیریت کنند چرا که این رشد طبیعی نیست و ممکن است برای مردم مشکلاتی ایجاد شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: متأسفانه برخی از مسئولین دولتی، وزارتخانه و سازمان بورس توجهی نکردند و به جای مدیریت، مرتب مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق می‌کردند که متأسفانه خسارت به بار آمد و بسیاری از مردم متضرر شدند و اعتماد خود را نسبت به این بازار از دست دادند.
وی یادآور شد: همکاران ما هم در همان زمان به موضوع ورود کرده بودند و هشدارهایی را به وزیر اقتصاد وقت و سازمان بورس دادند که توجهی نشده بود، اخیرا هم که مرتب با افت شاخص بورس مواجه هستیم، رئیس قوه قضائیه هم به موقع دستور داد که هم سازمان بازرسی و هم دادستانی کل ورود پیدا کنند‌، ما هم ورود کردیم و با ورود همکاران، ما ۲۳ آسیب را شناسایی کردیم و آن را به وزیر اقتصاد هشدار دادند که طبیعتاً اگر چنانچه به آن پیشنهادات عمل نکند ضمانت اجرایی کیفری دارد.
محکومیت یکی از مسئولان دولت قبل به حبس درخصوص بورس
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در رابطه با هشدارهایی که قبلاً به مسئولین وقت داده بودیم، یکی از مسئولین عالی‌رتبه وزارتخانه، محکومیت پیدا کرده که البته بدوی است و هنوز قطعی نشده است ولی به‌خاطر عدم توجه به هشدارهای سازمان بازرسی و خسارتی که به مردم وارد شده، الان محکومیت به حبس و انفصال موقت از خدمات دولتی پیدا
کرده است.
خداییان بیان داشت: در همین مدتی که ورود پیدا کردیم، علاوه بر هشدارهای جدیدی که محضر رئیس‌جمهور و وزیر داده شد، پرونده تخلفاتی اعضای هیئت‌مدیره سابق بورس را برای بررسی به شورای عالی بورس ارسال کردیم، پرونده کیفری برای آنها تشکیل دادیم، دعوت و اخذ توضیح شدند و پرونده تقریبا در حال تکمیل است تا پرونده کیفری هم به مرجع قضایی ارسال شود.
ورود و خروج عجیب سرمایه در بازار بورس
توسط شرکت‌های دولتی و بانک‌ها
وی افزود: در همین بررسی‌ها که به جزئیات وارد شدیم حدود یکصد شخص حقوقی که غالباً شرکت‌های دولتی و بانک‌ها بودند، ورود و خروج‌شان جای سؤال دارد، یکی از شرکت‌ها حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان وارد بورس کرده و به یکباره خارج شده است یا افراد حقیقی را هم داریم که میزان سرمایه‌ای که وارد کردند و خارج شدند جای بحث دارد، این‌ها نیاز به بررسی بیشتری دارند که ان‌شاءالله گزارش خود را محضر رئیس قوه قضائیه ارسال می‌کنیم.