kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
فرمانده سابق ارتش اسرائیل: 

خروج از برجام اشتباه استراتژیک بود/ایرانی‌ها دیگر اعتباری برای آمریکا قائل نیستند

نقشه این بود که با انعقاد برجام آن هم در دولتی که اعتماد بلاوجه به غرب داشت شرایط اجرای یک طرفه تعهدات را رقم بزنند و هم چرخ سانتریفیوژها را و هم چرخ کارخانه‌ها را توأمان از حرکت بازدارند آن هم در دولتی که با وعده چرخش هر دو آمده بود اما امروز دشمنان در یک برزخ تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند. 
 
 
 
 
 
ژنرال «گادی آیزنکوت» فرمانده سابق ارتش رژیم‌ اشغالگرقدس در مصاحبه‌ای تفصیلی با روزنامه «معاریو» اسرائیل که روز جمعه منتشر شده با انتقاد از اقدام دولت ‌ترامپ به خروج یکجانبه از برجام، گفته این اقدام باعث پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شده و هیچ دستاوردی برای اسرائیل نداشته است.
آیزنکوت در این مصاحبه تفصیلی از تصمیم آمریکا در سال 2018 به خروج از برجام انتقاد کرد و آن را یک «اشتباه استراتژیک» خواند. آیزنکوت در زمان امضای توافقنامه برجام در سال 2015، فرمانده ارتش اسرائیل بود.
به گفته آیزنکوت، مقامات ارشد امنیتی رژیم جعلی صهیونیستی پیش از تصمیم دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا مبنی بر خروج از برجام، در بی‌خبری مطلق نگه داشته شدند و هیچ مشورتی با آنها درباره تبعات خروج از برجام نشد.
به گفته آیزنکوت در زمان خروج ‌ترامپ از برجام هیچ‌کس در دولت وقت اسرائیل (دولت نتانیاهو) با نهادهای امنیتی اسرائیل در این‌باره مشورت نکرد و تنها «یوسی کوهن»، «ران درمر» و «بنیامین نتانیاهو» از چند و چون ماجرا باخبر بودند و در این‌باره مشورتی با نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل نکردند. او گفت خروج آمریکا از این توافق به‌رغم تمام کاستی‌های آن، به عدول جمهوری اسلامی ایران از تعهداتش در چارچوب برجام و بی‌اثر کردن مکانیسم توافق هسته‌ای منجر شد، در حالی‌ که پنج قدرت دیگر عضو برجام در این توافق باقی‌ماندند.
رقم خوردن یک‌ تراژدی 
برای‌ اشغالگران
 طرح این موضوع تنها به آیزنکوت محدود نمی‌شود چرا که در همین روزها «نشنال اینترست»، نشریه آمریکایی در حوزه روابط بین‌الملل در مطلبی به قلم «پل پیلار» آورده است: «بر هر کسی که در مورد امنیت اسرائیل نگرانی دارد، واجب است که به این نظرات گوش دهد. قضاوت آنها [مقامات ارشد امنیتی سابق رژیم صهیونیستی] در مورد برجام این است که نادیده گرفتن توافق توسط دونالد ‌ترامپ در سال ۲۰۱۸ یک اشتباه بزرگ بود. آنها ارزیابی می‌کنند که برجام هر قدر هم که معایب داشته باشد، بهتر از جایگزینی است که در حال حاضر وجود دارد. آنچه جایگزین برجام شد، برنامه بدون محدودیت و رو به رشد ایران برای غنی‌سازی اورانیوم است.»
در ادامه این متن آمده: «دنی سیترینوویچ، رئیس سابق شعبه ایران اطلاعات نظامی اسرائیل، خروج از برجام را فاجعه خواند. تامیر پاردو، رئیس سابق سازمان اطلاعات غیرنظامی موساد، عقب‌نشینی از برجام را‌ تراژدی می‌نامد و تلاش دولت اسرائیل برای عقب‌نشینی ایالات متحده از این توافق را اشتباهی استراتژیک قلمداد می‌کند. بسیاری از اسرائیلی‌های دیگر که قبلاًً مسئولیت‌های مهم امنیتی برعهده داشته‌اند نیز اظهارات مشابهی ارائه کرده‌اند.»
دلتنگی رژیم صهیونیستی برای برجام
انستیتو واشنگتن نیز در یادداشتی در سایت خود به قلم «نری زیلبر» به نکات جالب توجهی‌ اشاره کرده است. عنوان این یادداشت این است: «چرا اسرائیل برای توافق هسته‌ای با ایران (به نوعی) دلتنگ است».
در این یادداشت آمده: «با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران با وجود سیاست فشار حداکثری آمریکا، عده زیادی از مقامات اسرائیلی حال می‌گویند داشتن برجام بهتر از نداشتن آن بود ‌‌‌ولی پیوستن مجدد آمریکا به آن کار دشواری خواهد بود.»
با توجه به مطالبی که از رسانه‌های خارجی بیان شد می‌بینیم که آنهایی که می‌خواستند ایران را به سمت برزخی سوق دهند که دیگر راه ‌گریزی از آن نداشته باشد امروز خودشان در برزخ تصمیم‌گیری افتاده‌اند و با الطاف حضرت حق دشمنان اکنون میان این دوراهی مانده‌اند: در دولت جدید بازگشت به برجام باید با راستی‌آزمایی ایران از تعهدات غرب همراه باشد و چنانکه غرب ناچارا بخواهد به تعهداتش عمل کند یعنی رفع تحریم‌ها سرعت حرکت روبه جلوی اقتصاد ایران را به شکلی تصاعدی زیاد خواهد کرد و این چیزی نیست که آنها می‌خواهند. اگر نخواهند توافق شکل بگیرد این یعنی پیشرفت سریع ایران در صنعت هسته‌ای و این یکی را دشمنان کابوس خود می‌دانند. از طرفی با سیاست‌های دولت سیدابراهیم رئیسی موضوع وقت‌کشی هم برای آنها فایده نخواهد داشت چون دولت جدید ایران برخلاف دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان (تدبیر و امید) مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را پیش گرفته و منتظر توافق با غرب نیست.
چه چیزی این برزخ را 
برای­شان رقم زده
چه نکته‌ای باعث شده تا دشمنان ایران و در راس آنها آمریکا و صهیونیست‌ها در این برزخ قرار بگیرند؟! پاسخ این سؤال را باید در بخشی دیگر از یادداشت انستیتو واشنگتن جست: «امروز، سه سال بعد از خروج آمریکا از برجام، برنامه هسته‌ای ایران براساس تمام برآوردها در پیشرفته‌ترین مراحل خود قرار دارد و هر روز تعداد بیشتری از مقامات اسرائیلی از استراتژی نتانیاهو (و ‌ترامپ) به‌عنوان امری فاجعه‌بار انتقاد می‌کنند: دور انداختن یک توافق منع گسترش که هر ‌قدر هم ناقص ولی عملی بود به‌خاطر استراتژی قهرآمیزی علیه ایران - که در هیچ یک از پارامترها نتوانست نتایجی را که ستایشگران ‌ترامپ با اطمینان پیش‌بینی می‌کردند، تحقق بخشد.» در دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی و به مدت قابل توجهی ایران به‌صورت یک‌جانبه در حال اجرای تعهدات بود. این همان چیزی بود که آمریکا و صهیونیست‌ها می‌خواستند: اجرای یک‌جانبه تعهدات از سوی ایران، بی‌نصیب ماندن کشور از مسایل اقتصادی و از حرکت افتادن چرخ هسته‌ای و این هر سه را در آن دوره شاهد بودیم. 
اصلاح­‌طلبان 
و اتخاذ سیاست­‌های ضدمنافع ملی
از سوی دیگر منتقدان می‌گفتند که چرا دولت وقت از اجرای یک‌جانبه تعهدات خارج نمی‌شود اما هرگاه این سخن مطرح می‌شد طیف اصلاح‌طلب به میدان می‌آمد و می‌گفت در هر حالی ایران باید پایبند به تعهداتش باشد!
تا اینکه مجلس دهم با اکثریت اصلاح‌طلب و حامیان دولت به اتمام رسید و مجلس یازدهم با اکثریت اصولگرایان تشکیل شد. یکی از نخستین اقدامات مجلس جدید تصویب طرحی به نام اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بود که دولت را موظف می‌کرد در زمانبندی مشخص شده از تعهدات برجامی بکاهد. تصویب این قانون فریاد طیف اصلاح‌طلب و حامیان دولت قبل را بلند کرد. 
سایت خبرآنلاین، وابسته به چندتن از مدیران دولت قبل در متنی آورده بود: «با این حال، این گروه از تندروهای داخلی بعد از رفتن ‌ترامپ از کاخ سفید، همچنان نگران بازگشت بایدن به برجام هستند. در همین راستا آنها در مجلس طرحی را به تصویب رساندند که به موجب آن دولت موظف به شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد شد. همچنین در صورت استنکاف مسئولین مربوطه از اجرای آن، مجازات حبس در نظر گرفته شده است. در نهایت دولت در ضرب‌الاجل کوتاه‌مدتی که این قانون مجلس یازدهم، در نظر گرفته بود، رسما غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کرد و سیل واکنش‌های بین‌المللی علیه تهران به راه افتاد.»
این جماعت به‌طور علنی و صریح قانون مصوب مجلس را تقبیح می‌کردند و مقامات دولت قبل هم با بی‌میلی به اجرای آن مجبور بودند چون با وجود تصویب مجلس به‌صورت قانون درآمده بود. حالا می‌بینیم که همان قانون خوب به لطف یزدان و به مدد تلاش دانشمندان هسته‌ای کشورمان برزخی را برای دشمنان ایران رقم زده است.
...ثم استقاموا
رهبرانقلاب در روزهای آخر اردیبهشت ماه 1392 در سخنانی فرمودند: «آنچه ما در این سال‌های طولانی از خیرات و بركات به دست آورده‌ایم، به بركت هدف‌های انقلاب بوده است؛ هر جائی كه ما كم آوردیم، عقب ماندیم، شكست خوردیم، به‌خاطر غفلت از هدف‌های انقلاب اسلامی و هدف‌های اسلامی بوده است. كسانی سر كار بیایند كه مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا الله ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توكل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند.»
ایشان بارها به این آیه شریفه‌ اشاره کرده‌اند. آیه‌ای از مصحف شریف که می‌فرماید کسانی که گفتند خدای ما الله است و سپس بر این باور و اعتقاد استقامت کردند خداوند فرشتگانش را بر آنها نازل می‌کند... 
و چنین می‌شود که ایمان و اعتقاد بر وعده‌های الهی که در آنها ذره‌ای تخلف و نسیان نیست موجب می‌شود که در کمال ناباوری شر نقشه‌های دشمنان دامن خودشان را بگیرد.