kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

موشک‌های انصارالله نمایشگاه اکسپو را مختل و نفت را 90 دلار کرد

پس از آنکه ارتش یمن از احتمال انجام عملیاتی علیه نمایشگاه «اکسپو دوبی» خبر داد، این نمایشگاه از تعویق فوق‌العاده یک مراسم قریب‌الوقوع خود سخن گفت. همزمان با تداوم تهدیدهای انصارالله خبر رسید، قیمت نفت از 90 دلار هم عبور کرده است. 
 
 
سرویس خارجی-
 
حملات انتقام جویانه انصارالله یمن به ابوظبی و دوبی باعث شده تا حوزه‌های مختلف در امارات تحت تاثیر قرار بگیرند. انقلابیون یمن بارها هشدار داده بودند که اگر امارات از کشورشان خارج نشود و به کشتار مردم یمن ادامه دهد، جنگ را به برج‌های تجاری این کشور می‌کشانند، لذا بهتر است شرکت‌های خارجی فورا از این کشور خارج شوند. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیزچند روز پیش توئیت زد، شرکت‌های خارجی بهتر است از مشارکت در نمایشگاه بین المللی اکسپو که هر 5 سال یک بار در دوبی برگزار می‌شود خارج شوند چرا که ممکن است ارزش سهامشان به صفر برسد! بلافاصله پس از این هشدار خبر رسید نمایشگاه «اکسپو» دوبی، در قالب یک بیانیه که آن را «یک به‌روزرسانی مهم برای رویدادها» خوانده، اعلام کرده که به دلایلی فوق‌العاده یکی از جشن‌های خود را لغو کرده است:
«باعث تأسف است که به عرض بازدیدکنندگان برسانیم با توجه به شرایطی فوق‌العاده، جشن «کایروکی» (یک گروه موسیقی) که قرار بود در تاریخ سی‌ام ژانویه (10بهمن) در سکوی «الیوبیل» در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی برگزار شود، به تعویق خواهد افتاد. زمان جدید برگزاری جشن به‌زودی از طریق صفحه‌های ما در فضای مجازی اطلا‌ع رسانی خواهد شد.»
این نمایشگاه بدون کوچکترین اشاره به علت لغو این جشن، اضافه کرد: «گاهی اوقات در جریان برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، این امکان وجود دارد که برخی رویدادها و نمایش‌هایی که قرار برگزاری آنها گرفته شده، لغو یا به دلایلی مختلف به زمان دیگری موکول شوند». 
یحیی سریع پیش از این نیز در پیامی به سرمایه‌گذاران خارجی در امارات هشدار داده بود. او پیش از عملیات اخیر علیه ابوظبی گفته بود: «پس از فجایع امروزی که نیروی هوایی ائتلاف سعودی-آمریکایی-اماراتی در حق ملت عزیزمان مرتکب شد، ما به شرکت‌های خارجی در کشور کوچک امارات توصیه می‌کنیم که این کشور را ترک کنند...تا زمانی که حکام امارات به تجاوز علیه ما ادامه می‌دهند، این یعنی شرکت‌های بیگانه در کشور کوچک ناامنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»
امارات به التماس افتاد
از سوی دیگر، منابع یمنی از «التماس امارات» به دولت یمن برای توقف حملات نیروهای ارتش یمن به امارات متحده عربی خبر می‌دهند. این منابع به پایگاه خبری «الخبر الیمنی» گفته‌اند دیپلمات‌های ارشد امارات با دولت یمن تماس گرفتند و «ملتمسانه» خواستار توقف عملیات نیروهای یمنی طی روزهای آتی شدند. به گفته این منابع، دیپلمات‌های اماراتی به مسئولان یمنی گفتند که در ازای توقف حملات یمن، نیروهای اماراتی نیز به صورت «تدریجی» از یمن خارج خواهند شد. منابع مذکور خبر دادند که صنعاء نیز در پاسخ به این درخواست، تأکید کرده است که فقط به یک شرط، عملیات موشکی و پهپادی خود را به امارات متوقف می‌کند و آن هم عبارت است از «خروج کلی و فوری امارات از عرصه جنگ عربستان علیه یمن». این منابع تأکید کردند، همزمان با این درخواست امارات، رسانه‌های وابسته به این کشور و ائتلاف متجاوز سعودی با هدف انحراف افکار عمومی، از پیروزهای خیالی می‌گویند تا این «التماس مفتضحانه» را مخفی کنند.
سعودی: دنبال خروج آبرومندانه از یمن هستیم
بنابر یک سند سری، ولیعهد سعودی نیز به طرف آمریکایی گفته خواهان «خروج عزتمندانه از یمن» است. روزنامه «الاخبار» روز پنجشنبه طی گزارشی نوشت: «به یک سند محرمانه دست پیدا کرده است که در آن، اظهارات فرستاده آمریکا در سفر اخیرش به منطقه افشا شده است؛ سفر دوره‌ای که در راستای تماس‌های تلفنی اولیه دولت بایدن در این خصوص صورت گرفت.» در این گزارش همچنین آمده که لندرکینگ در جریان سفر خود حس کرده است که «طرف سعودی اراده جدی برای پایان دادن به جنگ یمن دارد» که تماس تلفنی بن سلمان و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیش از این سفر خود گواهی بر این اظهارات بود. بنابر این گزارش، ولی‌عهد سعودی در گفت‌و‌گو با آستین ضمن تأکید بر اهمیت پایان دادن به جنگ یمن از این عبارت استفاده کرده بود: «تمایل دارد عزتمندانه از این جنگ خارج شود.»
وحشت تل‌آویو از حمله به ابوظبی
در همین حال، چند تن از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) چند روز پس از مطرح شدن اینکه انصارلله می‌تواند تل‌آویور را هم بزند، طرح تروریستی خواندن انصارالله یمن را ارائه کردند. طرحی که نشان از هراس صهیونیست‌ها از توان موشکی و پهپادی یمنی‌ها دارد. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، در طرح ارائه شده خطاب به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر، «بنی گانتس» وزیر جنگ و «یائیر لاپید» وزیر خارجه آمده «حوثی‌ها» به شعار «الموت لآمریکا» و «الموت لاسرائیل» افتخار می‌کنند و همزمان سامانه‌های نظامی و سلاح‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارند. در طرح ارائه شده همچنین ادعا شده «حوثی‌ها» آموزش‌های حرفه‌ای از جانب ایران دیده‌اند و همزمان امنیت دریای سرخ و دریای مکران را تهدید می‌کنند. در این طرح همچنین از کابینه رژیم تل‌آویو خواسته شده است تا همراه با امارات، دولت جو بایدن را برای بازگردانی نام انصارالله یمن به لیست تروریستی تحت فشار قرار دهد.
تنش داخلی در امارات
طبق گزارش العالم، با رسیدن موشک‌های مقاومت یمن به این ریزکشور ثروتمند، اعضای شورای ملی فدرال امارات نامه اعتراضی به «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی درخصوص ادامه تعطیلی در این شورا و عدم دعوت او به برگزاری نشستی در سایه تحولات خطرناک اخیر، ارسال کرده‌اند. منابع مذکور تصریح کرده‌اند حکام دوبی، الشارجه و حکام دیگر امارت‌ها محمد بن زاید را در نتیجه سیاست‌هایش که مبتنی بر مداخلات خارجی است مسئول کامل بی‌ثبات کردن این کشور می‌دانند که قبلاً نیز بارها نسبت به عواقب آن هشدار داده بودند. در حالی که حملات موشکی یمن به معضلی برای امارات تبدیل شده، به ویژه برای دوبی یک فاجعه بزرگ است، هرچند که آن را هدف قرار نداده است.
این افشاگری سایت “امارات لیکس” درباره تنش فزاینده میان حکام امارات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه از اتباع این کشور خواست در برنامه‌ریزی برای سفر به امارات تجدید نظر کنند. هشدار آمریکا به اتباع خود در پی نگرانی ناشی از حملات موشکی و پهپادی نیروهای جنبش انصارلله یمن صورت گرفته است.
قیمت نفت از 91 دلار عبور کرد
حملات موشکی مقاومت یمن به دوبی و ابوظبی و همزمانی آن با بحران اوکراین تبعات اقتصادی جهانی نیز داشته است. طبق آخرین خبرها کشورها خود را برای نفت 100 دلاری برای هر بشکه آماده می‌کنند. آنطور که خبرگزاری رویترز نوشته تقویت نگرانی‌ها در مورد عرضه آن هم در بحبوحه افزایش تقاضا، قیمت نفت در معاملات روز جمعه به بالای 91 دلار در هر بشکه رسید: «به علت تنش‌های ژئوپلتیکی میان روسیه به عنوان دومین تولیدکننده نفت و یک تامین‌کننده اساسی گاز مایع برای اروپا با غرب بر سر اوکراین و همچنین تهدیدهای انصارالله علیه امارات که نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت در غرب آسیا را تقویت کرد، قیمت نفت در سال جاری میلادی حدود 15 درصد افزایش یافت.»
گفتنی است، چنانچه گزارش‌های بین‌المللی هم اذعان می‌کنند، پاسخ‌های نیروهای مقاومت یمن به تجاوزهای پیاپی عربستان و امارات به خاک این کشور، رکورد 7 ساله قیمت نفت را شکسته است. 
هلاکت بیش از 90 مزدور امارات
از سوی دیگر منابع نظامی یمنی خبر دادند که درگیری ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با عناصر «العمالقه» -مزدوران وابسته به امارات در استان شبوه در جنوب یمن ادامه دارد. این منابع به پایگاه خبری «یمن نیوز» گفتند که در جریان این درگیری‌ها، بیش از ۹۰ نفر از این مزدوران کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.
آخرین خبر
امارات فرمان عقب‌نشینی در یمن را صادر کرد
رسانه‌های یمن گزارش دادند که امارات بعد از عملیات تلافی‌جویانه ارتش یمن، به نیروهای نیابتی و مزدور خود دستور عقب‌نشینی از مناطق اشغال شده اخیر را صادر کرده است.