kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
سخنگوی وزارت خارجه:

توافق موقت در دستور کار نیست هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه توافق موقت یا چیزهای شبیه این هیچ‌گاه در دستورکار ما نبوده و هیچ پیش شرطی را نپذیرفته و نمی‌پذیریم، تصریح کرد: در هر چهار حوزه در وین پیشرفت‌های خوبی داشتیم و در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و اختلاف‌ها و همچنین اظهارات رابرت مالی و تعیین پیش‌شرط برای احیای توافق وین گفت:‌ ‌آنچه امروز در وین شاهد آن هستیم پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست است. در هر چهار حوزه‌ای که اسناد برای گفت‌وگو داریم، پیشرفت‌های خوبی داشتیم البته در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بوده که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شده‌اند از جمله در حوزه تضامین.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: مهم این است که همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند که نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام رخ داد، تکرار شود. اصل این‌که تضامینی باید‌اندیشیده شود مورد توافق همه بوده است. ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع‌نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌های ما امکان گفت‌وگو درباره تضامین را فراهم کرده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در وین است برای یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد پایدار و قابل اتکا و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر مهمی است.
 در حوزه راستی‌آزمایی
 پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر از حوزه تضامین بوده 
بحث چالش‌های جدی از سوی آمریکا در موضوع راستی‌آزمایی سؤال دیگری بود که پرسیده شد و خطیب‌زاده گفت: یکی از دلایل کندی گفت وگوها در وین آماده نبودن آمریکا درباره برخی از پیشنهادات عملی است که ما داده‌ایم. در حوزه راستی‌آزمایی پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر از حوزه تضامین بوده و ایده‌ها و پیشنهادات ارائه شده در دست بررسی است. برخی پیشنهادات را طرف‌های دیگر دادند که درخصوص آن در حال گفت وگو هستیم.در برخی حوزه‌ها از جمله راستی آزمایی موضوعات بسیار مهمی همچنان باقی مانده و برخی این روزها و از جمله دیروز گفت‌وگو شده و باید تصمیم سیاسی در واشنگتن درباره برخی از این موضوعات گرفته شود و منتظریم این تصمیم سیاسی گرفته شود تا شاهد پیشرفت بیشتر مذاکرات باشیم.
وزیر خارجه آمریکا ضرب الأجل را 
درباره خودشان اعمال کنند
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به برجام وجود دارد و اگر در چند هفته آتی توافقی حاصل نشود بازگشت به برجام غیرممکن است، خاطرنشان کرد: البته معتقدم وزیر خارجه آمریکا این ضرب‌الأجل و حس اضطرار را بیشتر باید درباره خودشان و دولت خودشان منتقل کنند. مدت‌هاست آمریکا از برجام با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ خارج شد. برای ما اصالت و کیفیت توافقی است که در وین حاصل شود، توافقی که قابل اتکا و پایدار باشد و تضمین‌های لازم را داشته باشد و قابل راستی‌آزمایی نیز باشد. البته طبیعی است در کمترین زمان ممکن متصور نیست، حالتی که ایران با سرعت بسیار زیاد در مذاکرات وین طرح‌های خودش را ارائه کند و طرف مقابل یا بایستد یا با سرعت کمی مطالبش را ارائه کند.
وی گفت: انتظار ما است که به جای پرداختن به ضرب‌الأجل‌های ساختگی سرعت خود را در ارائه پیشنهادات و پاسخ به پیشنهادات و اخذ تصمیم‌های سیاسی در واشنگتن بالا ببرند، قطعا تفاهم در مدت کمتری در دسترس خواهد بود.
از هر زمان دیگری برای به توافق رسیدن نزدیک‌تر هستیم
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: اگر به نقطه‌ای برسیم که نیازمند بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌ها و مشورت‌های سیاسی غیر از تنفس و تصمیم گیری‌های خاص باشد، قطعا دور هشتم پایان می‌یابد، ولی در یک ماه گذشته مسیر پیوسته و آهسته رو به پیشرفت بوده است. ما از هر زمان دیگری به توافق رسیدن نزدیک‌تر هستیم. در عین حال از هر زمان دیگری به آن نقطه‌ای نزدیک هستیم که آمریکا تصمیم‌های سیاسی خود را نگیرد و موضوع مذاکرات به مشکل بربخورد. 
در موضوع هسته‌ای 
هیچ چیزی بیشتر از تعهدات ذیل برجام را نمی‌پذیریم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات جاری در وین و تضمین‌ها نیز اظهار داشت: ما در بیش از سه نقطه متمرکز بودیم، نه تنها بر رفع و لغو تحریم‌ها و نه تنها بر اخذ تضامین و نه تنها اطمینان از تطبیق آمریکا با تعهداتش، بلکه بر راستی آزمایی و انجام تعهدات هسته‌ای مطابق با برجام گفت‌وگوهایی داشتیم. آمریکا در یک عدم تطبیق کامل است و آمریکا هیچ‌گونه تطبیقی با تعهداتش نداشته است و در وضعیت خطیری به سر می‌برد.
وی ادامه داد: ما در وین هستیم که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام همراه خواهد بود به تعهد قطعی این کشور به مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت راستی آزمایی شده و با اخذ تضامین و با کاهش احتمال به سخره گرفتن روابط بین‌الملل از سوی آمریکا. 
خطیب‌زاده همچنین اظهار داشت: در حوزه رفع تحریم‌ها پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی داشتیم. تمامی تحریم‌هایی که ترامپ غیر همخوان با برجام و تعهدات آمریکا اعمال کرده و فارغ از اینکه چه عنوان و برچسبی داشته باید برداشته شود. این موضع ما بوده و تا به امروز این موضع را گفته‌ایم. در موضوع هسته‌ای هیچ چیزی بیشتر از تعهدات ذیل برجام را نمی‌پذیریم، البته موضوعاتی است که به خاطر پیچیدگی باید گفت‌وگوی جدی درباره آن انجام می‌شده است الان انجام شده و برخی موضوعات بوده که نیازمند برخی تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌ها باشد. در حوزه راستی‌آزمایی و تضمین‌ها هم گفتم که در چه مرحله‌ای قرار داریم.
واشنگتن برای بازگشت به برجام پیش‌شرط تعیین کرد
خطیب زاده: هیچ پیش شرطی را نپذیرفته و نمی‌پذیریم
علی‌رغم آن‌ که آمریکا با خروج از برجام به عنوان ناقض این توافق شناخته می‌شود، نماینده این کشور در مذاکرات «وین» برای بازگشت واشنگتن به برجام پیش‌شرط تعیین کرده است.
مالی در مصاحبه اختصاصی با رویترز گفته است که بعید است ایالات متحده بدون آزادی شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت هستند، درخصوص احیای برجام با ایران به توافق برسد.
مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در حالی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که پیش از این نیز تأیید کرده بود که مسئله آزادی زندانیان دو تابعیتی که در ایران بازداشت هستند از مذاکرات هسته‌ای جدا است اما با این حال در مصاحبه جدید خود گفته است که آزادی این اتباع ایرانی-آمریکایی به‌عنوان پیش‌شرطی برای توافق هسته‌ای است.
مالی این گونه گفت: «آن‌ها (این دو موضوع) جدا از یکدیگر است و ما برای هر دو این موضوعات تلاش می‌کنیم. اما من می‌گویم که تصور بازگشت به توافق هسته‌ای در شرایطی که چهار آمریکایی‌ بی‌گناه از سوی ایران گروگان گرفته‌ شده‌اند، برای ما دشوار است.»
وی ادامه داد: «بنابراین در حالیکه با ایران به طور غیرمستقیم درباره پرونده هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنیم، بار دیگر به طور غیرمستقیم با آنها برای تضمین آزادی چهار گروگان خود نیز بحث‌هایی را انجام می‌دهیم.»
راب مالی در بخشی از این مصاحبه بار دیگر از تمایل ایالات متحده برای مذاکره مستقیم با ایران سخن به میان آورد و گفت: «ما چیزی در این مورد نشنیده‌ایم. ما از آن استقبال می‌کنیم.»
به گزارش فارس، اظهارات مذاکره‌کننده ارشد آمریکا درباره زندانیان دو تابعیتی بحث جدیدی نیست و چندی پیش ‌اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» که از سازمان‌های نزدیک به «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران است، در گزارشی پیشنهاد کرد که ایران و آمریکا در مورد مسائل فرابرجامی «به صورت موازی» با مذاکرات وین گفت‌وگو کنند.
در این گزارش آمده است: «طرفین باید در مورد مسائل خارج از چارچوب برجام به صورت موازی با مذاکرات وین با هم تعامل کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: گفت‌وگوهای دو جانبه و منطقه‌ای با هدف پایین آوردن سطح تنش‌ها بین ایران و همسایه‌های عرب خود، سرنوشت زندانیان دو تابعیتی در ایران و تسهیل تجارت انسان‌دوستانه با ایران.»
ایران هیچ پیش‌شرطی را از روز اول نپذیرفته
خطیب‌زاده درباره اظهارات رابرت مالی و تعیین پیش‌شرط از جمله آزادی اتباع دوتابعیتی در ایران نیز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش‌شرطی را از روز اول نپذیرفته و طرح این موضوعات اگر برای مسائل داخلی و رسانه‌ای باشد از آن عبور می‌کند ولی معتقد است مذاکرات به‌اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده آن را پیچیده کرد.
توافقی که دنبال آن هستیم پایدار و قابل اتکاست
 و هیچ چیزی را کمتر از این نمی‌پذیریم
این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: آنچه برای ما اصالت دارد، کیفیت آن چیزی است که توافق می‌شود ولی نه چیزی کمتر و نه بیشتر. لذا توافق موقت یا چیزهای شبیه این، هیچ‌گاه در دستورکار ما نبوده است. باید همه اطراف تلاش کنیم که به توافق برسیم. امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به آمریکا منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به یک توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم آمریکا این ضرورت را دریافت کرده متوجه شده باشد.
دیپلمات ارشد روس: هنوز برخی مسائل در مذاکرات وین
باقی مانده است
رئیس‌تیم مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران از تداوم مذاکرات جهت نوشتن پیش‌نویس سند نهایی گفت‌وگوهای رفع تحریم‌های ایران خبر داد.
«میخائیل اولیانوف» در توئیتی در این زمینه نوشت: «ایران، تروئیکای اروپا، روسیه و چین امروز به تهیه بخش مهمی از پیش‌نویس سند پایانی مذاکرات وین ادامه دادند. این یک کار کم و بیش موفق بود، اگرچه برخی از مسائل باقیمانده قابل توجه هنوز در بخش مربوط به تهیه یک سند نهایی باقی مانده است.»
وی یکشنبه نیز در توئیتی نوشت: «عصر امروز ایران، تروئیکای اروپا، روسیه و چین در سطح رؤسای هیات‌ها با یکدیگر دیدار کردند. باهم به یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات در دستور کار گفت‌وگوهای وین پرداختیم. بدون شک ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و فردا به بحث و تدوین پیش‌نویس ادامه خواهیم.»
مرندی: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها
 در مذاکرات وین تعلل می‌کنند
محمد مرندی، از تحلیلگران نزدیک به روند مذاکرات وین، از پایتخت اتریش با برنامه «هارد تاک» شبکه «بی‌بی‌سی» به گفت‌وگو نشست.
در ابتدای این مصاحبه او در پاسخ به این سؤال «استیون سکر» مجری برنامه که «به نظر می‌رسد مذاکرات وین پیشرفتی ندارد و دلیل آن چیست؟»، گفت: آمریکایی‌ها در حال تعلل هستند و اروپایی‌ها هم همین‌طور. چیزی که داریم می‌بینیم این است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مقاومت می‌کنند. آنها می‌خواهند تحریم‌ها را حفظ کنند و نمی‌خواهند مکانیزم راستی‌آزمایی مناسب ارائه دهند و نمی‌خواهند ضمانت‌های مناسب به ایرانی‌ها بدهند که این به سادگی غیرقابل قبول است. 
آمریکا هر کاری توانسته علیه ایران کرده است
مرندی در پاسخ به سؤالی درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر مردم ایران گفت: آمریکا تحریم‌های فشار حداکثری را اعمال کرده و ایران را در حالی تهدید می‌کنند که قبلاً همه آن چیزی را که می‌توانستند اعمال کردند. ترامپ اگر می‌توانست بیشتر به مردم ایران ضربه بزند، این کار را می‌کرد. بنابراین اساساً چیزی که من می‌گویم این است که آنها در حال ضربه زدن به ایران تا جای ممکن هستند، پس دیگر باید تهدید کردن ایران را متوقف کنند، آنها می‌دانند که نمی‌توانند بیشتر از این، کاری انجام دهند. پس باید جدی باشند و سر میز مذاکره بنشینند و توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ را به همان شکلی که نوشته شد بپذیرند. اگر می‌خواهند که ایران به سال ۲۰۱۵ بازگردد، آنها هم باید با ایران برگردند. 
تنها کار هوشمندانه برای آمریکایی‌ها مذاکره است
وی درخصوص اینکه «آیا موافق است که سال ۲۰۲۲ سال خطرناکی در غرب آسیا خواهد بود و ممکن است بر سر برنامه هسته‌ای ایران درگیری‌هایی رخ دهد»، گفت: چیزی که ما درباره درگیری‌های غرب می‌دانیم این است که کشورها را یکی پس از دیگری ویران می‌کنند. اما ایران، عراق نیست، ایران حتی ویتنام هم نیست. ایران و متحدانش در منطقه بسیار قدرتمندتر از همه آن چیزی هست که آمریکایی‌ها قبلاً با آن مواجه شده‌اند. رژیم اسرائیل هم کوچکتر و ضعیف‌تر از آن است که کار قابل توجهی علیه ایران کند و اگر به ایران حمله کند، اقدام متقابل بسیار بزرگتر و خردکننده خواهد بود بنابراین فکر نمی‌کنم اسرائیلی‌ها این‌قدر احمق باشند.
مرندی در ادامه اظهار داشت: اما آمریکایی‌ها هم این را به همان خوبی می‌دانند که اگر به ایران حمله کنند، همه آن پایگاه‌ها و کشورهای میزبان آنها، بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد و این باعث تخریب اقتصاد جهانی خواهد شد. بنابراین اینجا تعادل وحشت وجود دارد و ایرانی‌ها فکر نمی‌کنند که آمریکا آن‌قدر احمق باشد که درگیر جنگ شود؛ بنابراین کار هوشمندانه برای آمریکایی‌ها مذاکره است. 
بایدن با ادامه سیاست ترامپ 
به دنبال امتیازگیری است
مرندی در ادامه درباره یکسان بودن سیاست‌های ضدایرانی دولت‌های مختلف آمریکا توضیح داد: بیایید به شواهد نگاه کنیم. دولت بایدن از تحریم‌های فشار حداکثری استفاده می‌کند، همان تحریم‌هایی که ترامپ استفاده می‌کرد. چرا این کار را می‌کند؟ تا از ایران امتیاز بگیرد. این همان چیزی است که ترامپ می‌خواست. ترامپ مجموعه‌ای از تحریم‌ها را تحت برچسب‌های مختلف اعمال کرد و آنها را کارزار فشار حداکثری نامید تا ایران را مجبور به تغییر برجام کند. این همان کاری است که بایدن دارد انجام می‌دهد. در غیر این صورت توافق کاملاً برای همه طرف‌ها روشن است.