kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

در سند همکاری ایران و چین هیچ‌ محرمانه‌ای وجود ندارد

 

سرویس سیاسی ـ
روزنامه اصلاح‌طلب طی گفت‌وگویی درباره سند جامع همکاری ایران و چین آورده است: «هیچ‌چیز پیچیده و محرمانه‌ای وجود ندارد و شایعات پیرامون این تفاهمنامه درست نیست.»
مجیدرضا حریری، رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و چین درباره توافق ۲۵ ساله دو کشور به روزنامه آرمان ملی گفته است: «این توافق سندی بین 2 کشور ایران و چین است که در این سند اعلام شده ما در چه مواردی می‌توانیم با یکدیگر در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و سایر حوزه‌ها نظیر فرهنگ، توسعه فناوری، نظامی و جوانب دیگر همکاری داشته باشیم. در بخش اقتصادی توافق شده تا اقدامات و کارهای بلندمدت صورت بگیرد و این ۲۵ سال زمانی است که برای اجرا پیش‌‌بینی شده تا در حوزه‌های مختلف باهم کار کنند. قطعا [در] ضمائم این سند همان‌طور که در فکت‌شیتی که وزارت‌خارجه منتشر کرده تمام جزئیات و بخش‌های فعالیت و همکاری‌ها مشخص شده است. چین در آلمان، اروپای شرقی، لهستان و رومانی فعالیت دارد و در منطقه ما هم با روسیه و حوزه خلیج‌فارس و ترکیه و پاکستان کار کرده است. ما هم با توجه به شرایط کشورمان چنین پیشنهاداتی را با چین مطرح کرده و به تفاهماتی هم رسیده‌ایم و امیدواریم که زودتر اجرایی شود. یعنی هیچ‌چیز پیچیده و محرمانه‌ای وجود ندارد و شایعات پیرامون این تفاهمنامه درست نیست.»
دلار جهانگیری سر‌منشأ تورم مافیایی بود
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی درباره دلار 4200 نوشت: «با گذشت نزديك به 4 سال از اجراي اين سياست، حالا ارز 4200 به سرمنشأ شكل‌گيري يك «تورم مافيايي» تبديل... شده است... آمارهاي رسمي از قيمت برخي كالاها در آذرماه سال 96 و آذرماه سال جاري نشان مي‌دهد كه تورم كالاي اساسي كه ارز 4200 توماني به آنها تعلق گرفته چندان تفاوتي با ساير كالاها ندارد. در واقع، دلار با نرخ ترجيحي، صرف هر كاري شده جز اينكه صرف كنترل قيمت‌ها شود.»
این روزنامه مدعی اصلاحات در حالی اعتراف می‌کند که سیاست ارز 4200 موجب اتلاف منابع و سرمنشاء تورم مافیایی بوده است که همین طیف 3 سال قبل هنگام تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار در جلسه دولت روحانی، تیترهایی مانند «بازگشت جهانگیری» را برجسته کردند و حتی روزنامه سازندگی جهانگیری را در قامت «سوپرمن» تصویر کرد.
3 سال پس از آن بی‌تدبیری گزاف که موجب اتلاف بالغ بر 60 میلیارد دلار ذخایر ارزی کمیاب و تولید رانت 500 هزار میلیارد تومانی در خدمت اقلیت 3-2 درصدی شد، عباس عبدی قلم به دست همین روزنامه، در توئیتی کنایه‌آمیز خطاب به دولت نوشت: دو پوست موز زیر پای دولت است. اول ادامه دلار 4200 تومانی. دوم حذف دلار 4200 تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت!
چرا مدعیان اصلاحات از خنثی­‌شدن تحریم‌‌ها ناراحت هستند؟!
روزنامه شرق مانند دیگر هم قبیله‌های خود در طیف اصلاح‌طلب این روزها به شدت علیه رویکرد دولت سیزدهم در دیپلماسی فعال شده است؛ یعنی دقیقا در روزهایی که موضوع مهمی به نام قرارداد راهبردی ایران و چین اجرایی شده و رئیس‌جمهور در آستانه سفری مهم به روسیه است، این جماعت موسوم به اصلاح‌طلب ناگهان با توپخانه رسانه‌ای خود علیه کشورهایی نظیر چین و روسیه فعال شده‌اند.
شرق در گزارشی به سیاقی که ذکر شد آورده است: «مهدی سنایی که اولین سخنران این نشست بود، بحث اولیه را با نقدی به نگاه جامعه ایرانی به روابط خارجی شروع کرد: «هنوز در جامعه ما در یک چارچوب‌ستیزش یا‌پرستش[!!] به امر خارجی نگاه می‌شود. در بحث رابطه با کشورها صحبت از این می‌شود که آیا کشوری است که می‌شود به آن تکیه کرد یا نه. به دنبال این هستیم که در روابط بین‌الملل کدام کشور است که بشود گفت «ای طبیب جمله علت‌های ما». در حالی که نیاز داریم نگاهمان را در عرصه سیاست خارجی به‌روز کنیم». سفیر سابق ایران در روسیه توضیح داد: «دوقطبی‌کردن به صورت کلی در سیاست داخلی ما هم مفید نیست و در عرصه سیاست خارجی هم اصلا پسندیده نیست. بخشی از دنیا را منبع شر تصویرکردن و بخشی را منبع خیر تصویرکردن، امکان‌پذیر نیست. ایران امروزه خودش بازیگر مهمی است در منطقه و در دنیا و نمی‌شود با یک دیدگاه قرن نوزدهمی به سیاست خارجی‌مان نگاه کنیم.»
نکته قابل تامل این است که طیف موسوم به اصلاح‌طلب نگاه و جهان بینی خود را به دیگران تعمیم می‌دهند. خیلی از کشورهای دنیا با یکدیگر قراردادهای راهبردی میان مدت و بلندمدت دارند. آیا با صرف انعقاد قرارداد راهبردی می‌توان نتیجه گرفت که نگاه دستگاه دیپلماسی کشورمان و دولت مستقر به حکومت طرف قرارداد راهبردی، نگاهی یک سره خیر محض است؟! چنین نتیجه‌گیری مضحکی چگونه از ذهن شخصی که چندین سال سفیر کشورمان در روسیه بوده گذشته است؟! دردآور آنکه معمولا کشورها اشخاصی را برای سفارت در کشور دیگر انتخاب می‌کنند که شناخت خوبی از فرهنگ، سیاست و اقتصاد آن کشور داشته و با دیدی مثبت برای ارتقاء سطح روابط دو کشور کارش را آغاز کند اما نگاه شخصی که روزنامه شرق از او جملاتی نقل کرده (سنایی) نسبت به روسیه دقیقا نشان می‌دهد که چرا در دوره دولت قبل این همه سفارتخانه‌های ما منفعل بوده‌اند.
گویا شخص سخنران کلا از همه جا بی‌خبر است. نمی‌داند که آن قسمت دنیا در ساختار تاسیسات هسته‌ای ما خرابکاری‌های متعدد انجام داده، چندین دانشمند هسته‌ای ما را ترور کرده، یک مقام عالی رتبه از کشورمان را که به دعوت رسمی دولت عراق به آن کشور رفته ترور کرده و شخص اول آن کشور به صراحت گفته من دستور ترور را صادر کرده‌ام، 40سال سخت ترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را علیه کشورمان وضع کرده‌اند، به تعهداتشان در چارچوب برجام و توافق هسته‌ای عمل نکردند و... همین طور عقب برویم تا تحریک دیوانه‌ای به نام صدام برای حمله به ایران و تجهیز او حتی به سلاح شیمیایی و... اگر بخواهیم همه موارد را فقط ذکر کنیم کل شماره روزنامه باید به آن اختصاص یابد. گویا از نظر اصلاح‌طلبان اینها خیر هستند! کم توجهی به تعامل فعال با شرق و دیپلماسی پویا در هشت سال دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان سبب عدم انتفاع ایران از مزایای این امر شد که دولت سیزدهم با تغییر اولویت در روابط خارجی درصدد رفع این کوتاهی صورت گرفته است.
فضا‌سازی درباره جلسه مشورتی رئیس‌جمهور
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به جلسه اخیر رئیس جمهور با علی اکبر ولایتی، کمال خرازی و سعید جلیلی پرداخت و نوشت: همنشینی و هم‌اندیشی با شخصیت‌های سابقاً مسئول، سنتی است نیکو و همیشگی و قابل تقدیر اما، در جلسه‌ای که از ولایتی و لاریجانی تا خرازی و سعید جلیلی حاضر بوده‌اند و ظریف و عراقچی غایب، لابد حرف و حدیث‌هایی به وجود خواهد آمد که در سایه برخی حساسیت‌ها و رخدادهای اخیر، با معنا و چه بسا نگران‌کننده نیز باشد!
در ادامه مطلب آمده است: حضور علی لاریجانی، مسئول پیگیری تفاهم‌نامه راهبردی 25 ساله ایران و چین، ولایتی، وزیر امور خارجه دولت سازندگی، خرازی، وزیر امور خارجه دولت خاتمی و نیز سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت احمدی‌نژاد حکایت از آن دارد که ترکیب میهمانان، فراگیر و برگرفته از طیف‌ها و سلیقه‌های مختلف سیاسی بوده و اما بازهم جای خالی ظریف و عراقچی به خودی خود، همراه خواهد شد با اما و اگرهایی که حداقل جامعه نخبگانی آن را نخواهد پذیرفت.
آفتاب یزد نوشت: چه این جلسه مهم بوده یا نشستی ساده، چه این نشست در حوزه سیاست خارجه بوده یا در حوزه‌های مختلف و متعدد، قطعاً توضیحاتی می‌طلبد که با سکوت برگزار کردنِ آن مسئله‌ای حل و عوض نخواهد شد که منطقی‌تر آن است که سخنگوی دولت به سادگی از فحوای جلسه و عدم دعوت از ظریف و عراقچی بگوید هرچند همچنان معتقدیم نشست با ظریف و عراقچی را به فرصتی مغتنم‌تر و با حضور وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده موکول کرده‌اند موضوعی که اگر رنگ حقیقت به خود بگیرد آن گاه بسیاری از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات نیز تغییراتی اساسی به خود دید زیرا هم اصولگرایان هم اصلاح‌طلبان و هم سیدابراهیم رئیسی که خود را فردی مستقل و بیرون از دایره اصلاحات و اصولگرایی می‌داند بر این باور هستند که عبور و چشم‌پوشی از ظریف و عراقچی نه شدنی است نه عاقلانه!
مدعیان اصلاحات گویا از کره دیگری آمده و با بینش و منش محمدجواد ظریف آشنا نیستند! آنها در حالی از عدم حضور (و یا عدم دعوت) ظریف در جلسه رئیس‌جمهور و آقایان خرازی و لاریجانی و ولایتی نگران شده‌اند و او را برای استشاره صالح می‌دانند که وزیر خارجه قبلی بعد از 8 سال مذاکره که رهاوردی جز خسران و تشدید تهدیدها و تحریم‌ها نداشت، گفت که نمی‌دانسته در برجام کلمه «لغو» آمده یا «تعلیق»!