kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
وزارت راه و شهرسازی:

بانک‌ها اگر وام مسکن ندهند جریمه مالیاتی می‌شوند

 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت نشود بانک‌ها معادل ۲۰ درصد تسهیلات را باید به عنوان جریمه مالیاتی پرداخت کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمود محمودزاده در خصوص ارزیابی خود از همراهی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: قانون جهش تولید مسکن به گونه‌ای طراحی شده است که اگر تسهیلات پرداخت نشود معادل ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به عنوان جریمه مالیاتی باید پرداخت شود. در عین حال انگیزه همکاری در جلسات متعددی که با بانک‌ها داشتیم وجود دارد.
وی با اعلام اینکه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن عملاً تنها بانک مسکن پرداخت تسهیلات دهی به طرح تولید مسکن را در برنامه قرار داده است، افزود: تا پایان سال ۱۳۹۹ عملاً تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن و ساختمان در مجموع زیر پنج درصد بود که اگر تنها به بخش مسکن توجه داشته باشیم این رقم به کمتر از سه درصد می‌رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اقدام مناسبی که در سال جاری توسط مجلس انجام شد و در قانون جهش تولید مسکن نیز به تصویب رسید اینکه بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن و ساختمان اختصاص دهند.
محمودزاده توضیح داد: 70 درصد از ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی که بانک‌ها مکلف شدند سالانه به بخش مسکن و ساختمان تخصیص بدهند به صنعت پرداخت می‌شود که موجب رونق صنعت، انبوه‌سازی و ایجاد اشتغال می‌شود. در واقع، هر یک میلیون واحد مسکونی معادل دو میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد یا حفظ می‌کند.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص آثار رکودی و تورمی تولید انبوه مسکن با پرداخت تسهیلات یارانه‌ای مسکن، گفت: قرار نیست که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن خلق پولی انجام بشود که به تبع آن آثار تورمی نیز ایجاد شود.
محمودزاده افزود: البته این بدان مفهوم نیست که پرداخت تسهیلات در بخش مسکن از سهم دیگر بخش‌ها کم می‌کند بلکه ارائه تسهیلات در بخش مسکن به سهم منطقی خود برمی‌گردد. همچنین قرار نیست تا پولی از بانک مرکزی برداشته شود و یارانه‌ای نیز وجود ندارد.
زنان مجرد 35 سال به بالا ثبت‌نام کنند
همچنین مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی در گفت‌وگو با رادیو، ضمن بیان اینکه تاکنون بیش از دو میلیون و ۷۶۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: ثبت‌نام‌ها هنوز ادامه دارد و برای بخش دومی که هنوز ثبت‌نام نشده بود استقبال خوبی شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، پروانه اصلانی با بیان اینکه برخی از مجردان شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال می‌شود، توضیح داد: این افراد نیز با همان شرایط متأهلان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند؛ یعنی باید سابقه سکونت پنج ساله را در شهر مورد تقاضای خود داشته باشند.
مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی درباره سایر مجردان که در رده سنی ۲۳ تا ۴۵ سال قرار می‌گیرند نیز اظهار داشت: به خاطر تاکید قانون مبنی بر داشتن تأهل باید در هنگام واگذاری واحد مسکونی، عقدنامه خود را ارائه دهند. البته افراد متأهل، زنان خود سرپرست و مطلقه و نخبگان علمی با معرفی بنیاد نخبگان و بیماران خاص با معرفی از وزارت بهداشت نیاز به ارائه شرط تأهل ندارند.