kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹

ابتکار هلال‌احمر در زمینه گردش مالی مناطق سیل‌زده

 
 
علی صارمیان
در سانحه سیل در مناطق جنوبی کشورمان، توجه به جزئیات سبب شد تا بدون صرف هزینه‌ای خاص گره‌ای از مشکلات مردم باز شود.. امری که نشان داد شاید ما نیازمند آن هستیم که ذهنیت‌مان را نسبت به امدادرسانی نوین کمی به هنگام کنیم. مشخصا آسیب دیدگی مالی، یک کلیت قطعی در حوادث است.
 اگر بحران به معنای از دست دادن تعادل و روند عادی زندگی است، چگونه می‌توان این روند را به شرایط عادی برگرداند؟ سؤال دوم این است که جمعیت هلال احمر که وظایفش در درجه اول نجات جان آسیب دیدگان و فیکس کردن مجروحان و سپس اسکان یا پناه‌دهی مجموعه در معرض خطر است، برای کمک به عادی شدن وضعیت مناطق چه می‌توانست بکند؟
در جریان امدادرسانی هلال احمر به چند استان سانحه دیده از سیل، یک ابتکار هوشمندانه انجام شد. تامین و خرید وسایل کمک و مایحتاج زندگی از محل بحران زده. شاید در نگاه اول چندان این مسئله قابل توجه نباشد اما با توجه به علم اقتصاد که بر اساس گردش مالی یک منطقه قابل احتساب است، این ریل‌گذاری بسیار خوب عمل کرده است. چرا؟ چون از یک طرف روند زندگی را با فعالیت بخش تجاری خود منطقه و تامین احتیاجات از کسبه محل، به سمت عادی شدن می‌برد و از طرفی گردش آسیب‌دیده و منفی مردم را به‌اندازه توان، مثبت می‌کند.
گردش مالی منطقه آسیب دیده، عبارتست از مجموع کلیه ورودی‌های ریالی و هزینه‌های انجام شده در منطقه، با نگاهی به مناطق آسیب دیده، هزینه‌ها بالا می‌رود و درآمدها صفر می‌شود. ابتکار مدیران هلال احمر اینجا موثر می‌افتد که درآمد و گردش مالی منطقه را زنده می‌کند. در نتیجه درآمد به‌اندازه توان جمعیت در خرید مایحتاج‌، افزایش می‌یابد و‌اندکی از تراز منفی کاسته می‌شود. مسئله مهم‌تر گردش این پول در بخش مالی یک شهر و منطقه است که زنجیر وار، احیا می‌شوند. مسئله نهایی، مدیریت بحران به معنای کمک به تبدیل وضعیت بحرانی به شرایط عادی است. این گردش مالی برای بخش اقتصادی منطقه بر اساس سال مالی جاری و سال مالی ماقبل آن محاسبه می‌شود و در سال جاری، با اضافه شدن این ورودی (خرید از محل سانحه)، این بخش به بخش خصوصی منطقه کمک می‌کند تا احتیاجات را بتوانند با اتکا بر توان منطقه‌ای مرتفع کنند. 
شاید توفیق یک جمعیت خیریه و امدادرسان در سال‌های اخیر منوط به این جزئیات و ریزه کاری‌های حساس و فراموش شده باشد که امروز در خلال مدیریت بحران تشخیص داده می‌شود و شاید در گذشته، چندان این ایده‌های نوین مد نظر قرار نمی‌گرفته است.