kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
سردبیر روزنامه رأی‌الیوم: 

ایران قدرتمند است و برای دستیابی به توافق هسته‌ای عجله‌ای ندارد

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد که تهران بزرگترین برنده مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین است.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداشتی به نقش صهیونیستها در مذاکرات وین پرداخت و نوشت، نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که اسرائیل به هیچ توافق هسته‌ای با ایران، پایبند نخواهد بود و «موافقت هیچ کس (آمریکا) را جلب نخواهد کرد و در صورت لزوم، آزادانه علیه دشمنان خود اقدام خواهد کرد.»
وی در این یادداشت تأکید کرد، صهیونیستها از سال 2017، چندین بار چنین تهدیدهایی را مطرح کرده‌اند؛ به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام که با فشار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی صورت گرفت. هر چند که برخی از مسئولان صهیونیست نسبت به این مسئله، ابراز پشیمانی کردند.
این تحلیلگر با اشاره به اینکه صهیونیستها فقط توانسته‌اند برخی از دانشمندان ایرانی را ترور کنند و به جنگ کشتیهای آنان نیز ایران به خوبی پاسخ داده است، نوشت، اگر کشورهایی مانند چین، روسیه، آمریکا یا حتی فرانسه و انگلیس، تهدید کنند، قابل درک است، ولی اینکه یک رژیمی، ایران را تهدید می‌کند که در برابر موشک‌های بومی غزه، شکست خورد و وزیر جنگ آن، به سرعت از واشنگتن درخواست کمک کرد، مایه تمسخر است.
در این گزارش آمده است، رئیس‌جمهور آمریکا حاضر نیست از بنت دعوت کند که به واشنگتن برود یا حتی حاضر نیست با او تلفنی صحبت کند و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور را به تل‌آویو فرستاد تا به مسئولان اسرائیلی بگوید که آمریکا، از هیچ‌گونه حمله‌ای به ایران حمایت نمی‌کند و اولویت واشنگتن، درگیریهای مهمتری از جمله شرق آسیا (تایوان) و مرکز اروپا (اوکراین) است و به رفتارهای بچه‌گانه اسرائیلی‌ها اهمیت نمی‌دهد.
بر اساس این گزارش، نهادهای نظامی صهیونیست به این نتیجه رسیده‌اند که «ایران قدرتمند است و برای دستیابی به توافق هسته‌ای، عجله ندارد. لذا نمی‌پذیرد که درخصوص مطالبات مشروع خود مبنی بر جبران خسارت، لغو تحریم و تضمین، هیچ امتیازی بدهد. تنها گزینه در برابر اسرائیل هم این است که با توافق جدید کنار بیاید».
عطوان در ادامه تأکید کرد، در صورت حصول یا عدم توافق، ایران «بزرگترین برنده است»؛ زیرا زرادخانه‌ای از موشکهای نقطه‌زن و پهپادهای پیشرفته و تجربه بسیاری در زمینه هسته‌ای دارد و مهمتر از آن، نفوذ منطقه‌ای است که تحت حمایت محور مقاومت دارد.
وی خاطرنشان کرد، رژیم صهیونیستی نتوانست از حصول توافق هسته‌ای جلوگیری کند و موفق نشد خود را به کشورهای حاضر در مذاکرات تحمیل کند، در سر میز مذاکرات حاضر شود یا حتی برنامه موشکی را در دستور کار این مذاکرات قرار دهد، اما با این وجود، مدعی است که به توافق هسته‌ای پایبند نخواهد بود. لذا باید گفت: «چه کسی می‌تواند این ادعاهای دروغ را باور کند.؟»
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان نوشت، رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند از حصول توافق هسته‌ای جلوگیری کند و قادر نیست، مطالبات خود را به شش کشور حاضر در مذاکرات تحمیل کند؛ زیرا سلاح هسته‌ای ایران، تهدید موجودیتی برای این کشورها نیست. لذا مسئولان اسرائیلی به خوبی می‌دانند که نهایت کاری که می‌توانند انجام دهند، کاهش اختلافات با دولت آمریکا و باج‌خواهی از آن و دریافت هر چه بیشتر غرامت‌های مالی با تجهیزات نظامی است تا نگرانی‌های امنیتی و نظامی خود را از بین ببرد. 
ولی حمله به ایران، محال است و اگر صهیونیستها دست به چنین کاری بزنند، نتایج آن وحشتناک و فاجعه بار خواهد بود.
ادامه رایزنی‌های 
دیپلماتیک باقری در وین
علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران عصر چهارشنبه (به وقت محلی وین) برای ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک با نمایندگان سه کشور اروپایی وارد هتل کوبورگ شد.
بر اساس برنامه اعلام شده، باقری در ابتدا با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و سپس با نمایندگان سه کشور اروپایی ملاقات خواهد کرد. این برای دومین روز متوالی است که فقط طرف‌های اروپایی و باقری دیدار می‌کنند و به نظر می‌رسد که با توجه به همسویی مواضع چین و روسیه با جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات به گردنه سخت تصمیمات سیاسی برای طرف غربی رسیده است.
سه‌شنبه هم جلسات مشابهی میان مذاکره‌کننده ارشد ایران با طرف‌های اروپایی برگزار شد و نمایندگان سه کشور سپس راهی ملاقات با هیات آمریکایی شدند.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره‌کننده پیشرفت‌هایی کرده است. مذاکرات در روزهای اخیر حول دو محور راستی آزمایی و تضمین‌ها متمرکز بوده و به نظر می‌رسد که به مراحل حساس و سرنوشت‌‌سازی نزدیک شده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: ما به‌دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مؤلفه را نداشته باشد در دستور کار ما قرار ندارد. همه باید مطمئن باشیم که بازگشت آمریکا همراه با راستی‌آزمایی و دریافت تضامین است و چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها هم باید انجام شود، اینها با هیچ توافق موقتی 
حاصل نمی‌شود.
شنیده می‌شود که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در گفت‌وگوها، همچنان طرح برخی خواسته‌های زیاده‌خواهانه و حتی بعضا تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مسئله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها بوده است. 
جمهوری اسلامی ایران با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین حداکثر شجاعت و بصیرت خود به منصه ظهور گذاشته و انتظار دارد که طرف‌های مقابل رویکرد مسئولانه و اقدامات معتبری را برای جبران اشتباهات گذشته بردارند.
هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور دارد و درصورتی که طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست‌یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر 
خواهد بود.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی: توافق موقت
 ایده‌آل ما نیست
وحید جلال‌زاده، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: «سیاست و دستورالعمل تیم اعزامی به وین در وهله اول، توافقی دائم و حداکثری برای منافع جمهوری اسلامی است، پیشنهادات4+1 برای توافق موقت ایده‌آل ما نیست اما در دست بررسی بوده و پذیرفته یا رد نشده
است.»
به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: «هرگونه توافق نیازمند یک اعتماد ‌سازی برای تامین منافع جمهوری اسلامی است. غرب در عدم پایبندی به تعهدات توافق گذشته، سبب یک بی‌اعتمادی شده است که باید در صدد رفع آن قدم‌های موثری 
بردارد.»
وی با بیان اینکه برای ورود آمریکا به مذاکرات خوش بین نیستیم، اظهار داشت: در سال گذشته قطعنامه‌های این کشور برای اولین بار در شورای امنیت رای نیاورد که شکست بزرگی برای آنان محسوب می‌شد؛ تجربه گذشته ما از کارشکنی‌های دولت آمریکا، ما را به این باور می‌رساند که آنان با بازگشت به برجام در تلاش خواهند بود تا از این امتیازات برجامی برای محدود‌سازی استفاده کنند.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین افزود: «توافق موقت در قالب یک پیشنهاد ارائه شده که نه رد و نه تایید شده است».
گفتنی است مقام‌های ارشد وزارت خارجه کشورمان از آغاز دور جدید مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران با تأکید بر شروط اصلی و اصولی ایران مبنی بر لغو همه تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف مقابل اعلام کرده‌اند که «چیزی به نام توافق گام‌به‌گام و توافق موقت مطرح نیست.»
بر همین اساس بود که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه اوایل هفته جاری با بیان اینکه به دنبال یک توافق پایدار و قابل‌اتکا در وین هستیم تصریح کرد: رفع تحریم‌ها با توافق موقت تأمین نمی‌شود.
واشنگتن: خواهان بازگشت کامل
 به توافق هسته‌ای با ایران هستیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به روند مذاکرات احیای برجام در وین گفت: ما خواهان بازگشت کامل به توافق هسته‌ای با ایران هستیم.
به گزارش تسنیم، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری با اشاره به روند مذاکرات احیای برجام در وین گفت: ما خواهان بازگشت کامل و متقابل به توافق هسته‌ای با ایران هستیم. مذاکره با ایران در وین ادامه دارد و در روزهای گذشته پیشرفت جزئی حاصل شده است و به تسریع در مذاکرات هسته‌ای به‌دلیل پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران نیاز داریم.
پرایس با مسئول دانستن دولت پیشین آمریکا برای ایجاد شرایط کنونی گفت: قول‌هایی که دولت پیشین برای فشار حداکثری داده بود و گفته بود که به توافق بهتری منجر خواهد شد، نه‌تنها عملی نشد، بلکه باعث جسورتر شدن این کشور گردید.
لودریان: برای رسیدن به توافق نهایی
راه درازی باقی است
همچنین ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه روند مذاکرات احیای برجام میان ایران و کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای در وین را بسیار کُند توصیف کرد.
وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که کُند بودن مذاکرات احتمال رسیدن به توافقی را که در آن منافع همه رعایت شود و در یک زمان قابل قبول به دست بیاید به‌خطر می‌اندازد.
لودریان با اشاره به اینکه طرف‌های گفت‌وگو در اواخر ماه دسامبر پیشرفت‌‌های کوچکی داشتند گفت که برای رسیدن به توافق نهایی راه درازی باقی است.
جریمه غول تجاری ژاپنی 
به علت نقض تحریم‌های ایران توسط آمریکا
به گزارش فارس به نقل از جی تی آر، گلوبال ترد ریویو مدعی شد شرکت ژاپنی سوجیتز از سوی مقامات آمریکایی به علت معامله مخفیانه کالاهای ایرانی و نقض تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، چندین میلیون دلار جریمه شد.
شعبه هنگ‌کنگ سوجیتز با پرداخت 5.2 میلیون دلار برای مصالحه در مورد اتهام اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه پرداخت‌های رزین پلی اتیلن با چگالی بالا با منشا ایرانی (HDPE) را از طریق موسسات مالی آمریکا انجام داده است، موافقت کرد. این ماده در تولید پلاستیک استفاده می‌شود.
در این مصالحه که توسط اُفک منتشر شده، آمده است: «کارمندانی که برخلاف سیاست‌ها و رویه‌های شرکت عمل می‌کنند» ۶۴۰۰۰ تن HDPE ایرانی را از یک تامین‌‌کننده ناشناس در تایلند خریداری و پس از آن برای خریداران سوجیتز در چین ارسال کردند.
سهام سوجیتز در بورس اوراق بهادار توکیو فعالیت دارد و یک غول تجاری است که در تامین مالی، تولید و توسعه پروژه نیز مشارکت دارد.
بر اساس اعلام اُفک، این شرکت 75.6 میلیون دلار در سال‌های 2016 و 2018 از بانک هنگ ‌کنگ خود به بانک تامین ‌کننده در تایلند به عنوان پرداخت برای کالاها انتقال داده است. نام هیچ یک از مؤسسات مالی در سند ذکر نشده است.
اُفک پیش از این شرکت‌‌هایی در چین، سنگاپور و امارات را هدف قرار داده است و متهم کرده بود که با تولیدکنندگان و بازرگانان نفت ایران تجارت کرده‌‌اند.
پرداخت غرامت به سرمایه‌گذار ایرانی 
توسط کره جنوبی
به گزارش یونهاپ، وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا اجازه داده است که کره غرامت معوقه به گروه دیانی ایران بر اساس دستور مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری (ISDS) در سال ۲۰۱۸ را پرداخت کند.
آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه با صدور «مجوز » به دولت کره اجازه پرداخت غرامت به سرمایه‌گذار ایرانی در مورد مالکیت ناموفق دوو الکترونیک در سال ۲۰۱۰ را داده است. 
وزارت خارجه کره اعلام کرد این غرامت یکی از موضوعات حل نشده بین ایران و کره بود و امید است که با پرداخت غرامت روابط بین دو کشور بهبود یابد.