kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
با رأی اکثریت نمایندگان

تحقیق ­و تفحص از عملکرد نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی تصویب شد

در جلسه علنی دیروز وزیر بهداشت برای پاسخ به سؤال نمایندگان و وزیرمسکن برای ارائه گزارش عملکرد 3ماهه دولت در رابطه با قانون جهش تولید مسکن به صحن علنی آمده بودند همچنین تحقیق و تفحص از عملکرد نهاد ریاست جمهوری در دوره روحانی نیز به تصویب نمایندگان رسید.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۰۵ نفر از نمایندگان آغاز شد و سؤال تعدادی از نمایندگان از وزیر بهداشت در دستور کار این جلسه قرار گرفت.
مسعود پزشکیان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در توضیح سؤال خود از وزیر بهداشت درخصوص عدم پایبندی به قانون برنامه و تعهد حین اخذ رای در بکارگیری نیروهای انسانی برای مدیریت دانشگاه‌های منتخب گفت: پیش از جلسه رأی اعتماد وزرای دولت گفتم کسانی که در بیمارستان یا کلینیک‌های خصوصی هستند نمی‌توانند سکاندار اداره یا سازمانی باشند که خدمت به محرومین جزو اولویت‌های آنها است. رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود گفتند باید ساختاری درست کنیم که افراد در آن جز دغدغه درد و بیماری بیماران، دغدغه دیگری نداشته باشند.
وی افزود: وزارت بهداشت باید از افرادی که می‌توانند تمام وقت در سیستم فعالیت کنند، استفاده کند چرا که افرادی که خارج از تعرفه از مردم پول می‌گیرند نمی‌توانند داخل سیستم به آنها خدمات ارائه دهند.
پاسخ وزیربهداشت
به سؤال نماینده تبریز
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال مسعود پزشکیان مبنی بر عدم پایبندی به قانون برنامه و تعهد حین اخذ رای در بکارگیری نیروهای انسانی برای مدیریت دانشگاه‌های منتخب گفت: همان‌طور که در بند (ب) ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه آمده است، فعالیت کلیه پزشکان، دندان‌پزشکان و داروسازان در استخدام پیمانی و رسمی و سایر مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی و بیمارستان‌های بخش خصوصی یا عمومی غیردولتی ممنوع است و دولت مکلف شده در اجرای این حکم با جبران خدمت ذینفعان از طریق اعمال تعرفه در چارچوب بودجه سنواتی اقدام کند، اما متاسفانه تاکنون چنین اعتباری در قانون بودجه وجود نداشته و شرایط جبران خدمت محقق نشده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم با اشاره به بخشی از این سؤال که به تعهد کلامی وی حین اخذ رأی اعتماد اشاره دارد، ادامه داد: برنامه ارائه شده اینجانب در کتابی که اخیراً در مجلس منتشر شده آمده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته و سرفصل‌ها و برنامه‌هایی که در آنجا اعلام کردم در آن وجود دارد و تمامی آنها در دست پیگیری است و طبیعی است بخشی از آنها باید در قالب اصلاح مصوبات یا اصلاح قوانین یا پیش‌بینی در قانون بودجه سنواتی محقق شوند، به همین دلیل بخشی از مواردی که قابلیت در سال ۱۴۰۱ دارد، در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است. اگر اجابت درخواستی به دلیل محدودیت‌های موجود امکانپذیر نشد، آیا دلالت بر عدم پایبندی به تعهد است یا نه.
وی تصریح کرد: درخصوص انتصابات در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای انتخاب افراد با محدودیت‌هایی مواجهیم و امکان اجرای قانون به دلیل عدم پیش‌بینی بار مالی فراهم نیست، از سوی دیگر نمی‌توان امور دانشگاه‌های تاثیرگذار را به افرادی واگذار کنم که توانایی، تخصص و تجربه کافی و همراهی با برنامه‌های دولت سیزدهم برای اداره چنین موسساتی نداشته باشند، لذا آنچه در اداره این دانشگاه‌ها اهمیت دارد رجحان و غلبه منافع دولت بر منافع خصوصی است که در این انتصابات بر آن تاکید کردیم و با همه مدیران منصوب شده میثاقی در زمان انتصاب منعقد شده است.
این عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: در کل به برنامه‌ای که به شما ارائه دادم پایبند هستم و با هیچ‌کس عهد اخوت نبسته‌ام، بنابراین هر فردی به هر دلیلی از راه خود منحرف شود، حتما وی را عزل خواهیم کرد.
از 700مرگ در روز
به زیر 20نفر رسیدیم
وی با بیان اینکه اگر فردی بخواهد با تمام قدرت در نظام جمهوری اسلامی کار کند، باید این فرصت را به وی بدهیم، افزود: در آغاز به کار این دولت، وضعیت شیوع بیماری کرونا بسیار بغرنج بوده و ما حدود ۷۰۰ نفر در روز مرگ و میر داشتیم که امروز به کمتر از ۲۰ نفر رسیده، همچنین آمار مبتلایان از ۳۱۵۰۰ به ۲۰۰۰ نفر، کاهش بستری‌ها از ۵۲ هزار به ۲۹۸ و بیماران ویژه از ۸۲۰۰ نفر به ۱۷۷۵ نفر کاهش یافته است. ضمن اینکه هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد، در حالی که در شروع به کار این دولت ۳۵۹ شهر و شهرستان در وضعیت قرمز بودند. همچنین در شرایط کنونی ۴۱۷ شهر وضعیت آبی دارند که به دلیل تلاش همکاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی به خصوص در تهران ایجاد شده است.
این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه مشکلات مطرح شده در ۸ سال گذشته نیز وجود داشته است، تاکید کرد: ما قول می‌دهیم و از افراد منصوب شده نیز میثاق گرفته ایم، ضمن اینکه تمامی معاونان این وزارتخانه و ۹۰ درصد رؤسای دانشگاه‌ها تمام وقت هستند و از بین افرادی با درجات علمی و تعهد بالا و عملکرد مطلوب انتخاب شده‌اند و کارهای بزرگی نیز انجام داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیتی که در رابطه با رانت‌ها و تعارض منافع و اختصاصی کردن بسیاری از مراکز به عنوان مراکز تحقیقاتی وجود داشت را اگر صلاح بود در جلسه دیگر مطرح می‌کنم. ضمن اینکه باید به این نکته نیز اشاره کنم عملکرد رؤسای منصوب شده و مدیران در جهت منافع انقلاب است و انشاالله با حل مشکلات مالی بتوانند بهتر از سابق کار کنند.
رضایت مشروع از پاسخ وزیربهداشت
در ادامه جلسه مسعود پزشکیان پس از استماع توضیحات وزیر بهداشت، از پاسخ‌های وی به صورت مشروط قانع شد.
در این نشست، قالیباف پس از سؤال مسعود پزشکیان از وزیر بهداشت و درمان خطاب به عین‌اللهی، گفت: واقعیت قصه این است که در موضوع تضاد منافع با توجه به اینکه خود جنابعالی نیز این موضوع را مطلع هستید و نسبت به شما ارادت دارم و ندیدم و نشنیدم که کار شخصی در این زمینه کنید اما در دوران وزارت جنابعالی و وزارت‌های گذشته یک سنت غلط در وزارت بهداشت وجود داشته و دارد که این تضاد منافع مشکلات مذکور را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: قطعا همه باید تلاش کنیم و ما در مجلس نیز باید به مسئله حقوق برای پزشکان بالینی در بیمارستان‌های دولتی که تنها در این بیمارستان‌ها کار می‌کنند، توجه داشته باشیم. همچنین باید از زحمات وزارت بهداشت و درمان از ابتدای کار دولت در بحث کرونا تشکر کرد چرا که انصافا این وزارتخانه از‌پرستاران تا پزشکان توانست بیماری را جمع و مدیریت کند.
تحقیق ­و تفحص
از نهاد ریاست جمهوری
نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درخصوص تحقیق و تفحص از «عملکرد نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی» با ۱۳۸ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع موافقت کردند.
روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش گفت: در اجرای ماده (۲۱۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدا اطلاعات واصله از نهاد ریاست جمهوری در مورخ ۱۱/۵/۱۴۰۰در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ ۱۰/۶/۱۴۰۰ متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع در جلسه رسمی مورخ ۱۴/۶/۱۴۰۰ کمیسیون که با حضور ۱۵ نفر حاضرین از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.
وی محورهای تحقیق و تفحص را به شرح زیر قرائت کرد:
۱- معاونین و مدیران نهاد ریاست جمهوری در تخلفات این نهاد به ویژه عملکرد مالی و مداخله در مذاکرات هسته‌ای و سلطه بر گلوگاه‌های تولید رانت چه نقشی داشته‌اند؟ ۲- تحقیق و تفحص پیرامون نقش حسین فریدون مشاور رئیس‌جمهور در مذاکرات هسته‌ای و پیامدهای نامطلوب مداخلات او ۳- نقش رئیس‌دفتر روحانی در انتصاب مدیران موسسات اقتصادی، کارخانجات، بانک‌ها و مراکز حساس و درآمدزا ۴- بررسی نقش تیم اقتصادی دولت روحانی به ویژه معاون امور اقتصادی، «نهاوندیان» در تزریق ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز و هدر دادن ذخایر ارزی کشور و همچنین توزیع ۶۰ تن طلا که در راستای کنترل قیمت طلا صورت گرفت اما هیچ‌گونه نتیجه مثبتی نداشته و باعث هدر رفتن منابع بیت‌المال شد.
گزارش وزیر
در مورد قانون جهش تولید مسکن
رستم قاسمی در نشست علنی دیروز مجلس، در جریان ارائه گزارش عملکردی ۳ ماهه دولت درخصوص قانون جهش تولید مسکن گفت: با تصویب و ابلاغ قانون مترقی جهش تولید مسکن، اقدامات خوبی در دولت آغاز شد و برای تحقق ابرپروژه یک میلیون مسکن در سال که یکی از ابرپروژه‌های بزرگ در دنیاست، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تامین زیرساخت‌های فراوانی است.
وی افزود: یکی از اقدامات راه‌اندازی سامانه نهضت ملی مسکن برای شناسایی و مشارکت مردم بود، همچنین تدوین و تامین شیوه‌نامه‌های اجرایی و آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای اجرای قانون طی ۳ ماه آماده شد و پس از آن برای ارائه تسهیلات پیش‌بینی شده در قانون، جلسات متعدد و فشرده‌ای با بخش‌های مختلف در شورای پول و اعتبار، بانک‌ها، بانک مرکزی و صندوق‌ها برگزار و ضوابط و شیوه نامه‌های تعیین ضمانت نامه‌ها و اقساط و تعیین منابع معین شد تا پرداخت‌ها صورت گیرد.
این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: تامین زمین اقدام مهم دیگری بود که با ایجاد بانک زمین برای جمع‌آوری اطلاعات در ۳ ماه گذشته صورت گرفت و ۱۳۰۰ شهر در این بانک به روز شدند و ما اطلاعات آنها را جمع‌آوری کردیم و مشخص شد چه میزان زمین با چه کاربری در شهرها وجود دارد و به دلیل مغایرت قانونی و عدم شفافیت در قانون جهش تولید مسکن و قانون مولد‌سازی در بودجه ۱۴۰۰ بود، ما نتوانستیم از بخشی از قانون و زمین‌های دولتی استفاده کنیم، اما امروز با اقدامات انجام شده، ما زمین‌های مورد نیاز برای ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین کردیم و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را نیز در دست بررسی و اقدام داریم و امیدواریم تا پایان سال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد از زمین‌های راه و شهر‌سازی آماده بارگذاری شود.
قاسمی بیان کرد: توافقاتی با سازمان اوقاف برای استفاده از زمین‌های اوقافی در شهرهایی که زمین نداریم، صورت گرفت، البته اشکالات جزئی در این زمینه وجود دارد و امیدواریم بتوانیم این مسائل را هر چه سریعتر مرتفع کنیم. همچنین برای یک هزار هکتار زمین با بنیاد مستضعفان توافق شده تا به صورت رایگان برای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد و توافقی نیز با نیروهای مسلح صورت گرفته تا از زمین‌های خود این نیرو برای مشمولان نیروهای مسلحی که در طرح نهضت ملی ثبت‌نام کرده‌اند، استفاده شود، به طوری که امروزه به لطف خدا ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این بخش آغاز شده و در مکان‌هایی که زمین مازاد دارند نیز ما از توان آنها استفاده خواهیم کرد و یا اگر در شهرهایی کمبود زمین باشد، زمین آنها را تامین می‌کنیم.
وی بیان کرد: دولت برای اجرای قانون جهش تولید مسکن اهتمام جدی داشته و شخص رئیس‌جمهور نیز روزانه پیگیر این موضوع است بنابراین لازم است تأمین منابع لازم برای آن در بودجه ۱۴۰۱ مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم در پایان دولت عدد پیش‌بینی شده در این قانون را محقق کنیم.