kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

کرونا در آمریکا باز هم رکورد زد یک میلیون و 350 هزار ابتلا فقط طی یک روز

در میانه جولان سویه اُمیکرون در جهان، در آمریکا روز دوشنبه تعداد مبتلایان روزانه به این ویروس از مرز یک میلیون و ۳۵۰ هزار مورد فراتر رفت و رکورد تازه‌ای به ثبت رساند. «نیویورک تایمز» هم آمار ابتلا به کرونا در جهان را منتشر کرد که در آن، وضعیت ایران خیلی خوب عنوان شده است.

 

سرویس خارجی-

اُمیکرون در آمریکا و اروپا جولان می‌دهد و به سویه غالب تبدیل شده و به همین دلیل تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهای غربی به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که بر اساس آمارهای روزنامه نیویورک تایمز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در «ایران» کاهش چشمگیری پیدا کرده و رنگ کرونایی آن برخلاف آمریکا و کشورهای اروپایی زرد است.
دیروز رسانه‌های غربی اعلام کردند تعداد مبتلایان روزانه در آمریکا دوباره رکورد تازه‌ای بر جای گذاشته است. بر اساس آمار رویترز، آمریکا روز دوشنبه یک میلیون و ۳۵۰ هزار مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا را گزارش کرده که رکوردی جدید در آمار ابتلای روزانه در جهان است.رکورد ابتلای روزانه قبلی یک میلیون و ۳۰ هزار مورد بود که دوشنبه هفته قبل در آمریکا ثبت شده بود. میانگین 7 روزه ابتلا طی دو هفته در این کشور سه برابر شده و به بیش از ۷۰۰ هزار مورد جدید در روز رسیده است. بر اساس آمار رویترز، این رکورد در روزی ثبت شد که همچنین تعداد بیماران بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا در آمریکا به بالاترین حد خود رسید و طی سه هفته دو برابر شد.
در حالی که بیماری ناشی از سویه اُمیکرون به طور بالقوه شدت کمتری دارد، مقامات بهداشت و سلامت هشدار داده‌اند که تعداد زیاد ابتلاها می‌تواند سیستم‌های درمانی را تحت فشار قرار دهد که برخی از آنها همین حالا هم در تلاش برای مدیریت افزایش بیماران و کمبود کارکنان هستند. خیزش موارد ابتلا در آمریکا باعث اختلال در مدارس این کشور نیز شده که با غیبت کارکنان، معلمان و رانندگان اتوبوس دست و پنجه نرم می‌کنند. شیکاگو برای چهارمین روز کلاس‌ها را در پی عدم توافق مسئولان و معلمان درخصوص نحوه مقابله با افزایش ابتلا لغو کرد.مرگ و میرها در آمریکا نیز به طور متوسط به ​​۱۷۰۰ نفر در روز رسیده که بسیار بیشتر از حدود ۱۴۰۰ مورد فوتی در روزهای گذشته است.
رواج خانه‌نشینی در آمریکا
از سوی دیگر بر اساس تازه‌ترین آمارها، 5 میلیون آمریکایی شاغل به دلیل شیوع سویه اُمیکرون خانه‌نشین شده‌اند و این مسئله تهدید جدیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی آمریکاست. وبگاه «بیزینس اینسایدر» در این باره در گزارشی نوشت: « میلیون‌ها آمریکایی در حالی خانه‌نشین شده‌اند که  موارد ابتلا به اُمیکرون در سراسر این کشور در حال افزایش است. بر اساس برآوردهای «اندرو‌هانتر» اقتصاددان ارشد آمریکا در موسسه «کپیتال اکونومیکس»، بیش از 2 درصد از نیروی کار آمریکا در قرنطینه است.بر اساس این گزارش، شمار آمریکایی‌های شاغل که به دلیل بیماری کار نمی‌کنند در ماه دسامبر(آذر) نزدیک به ۱.۷ میلیون نفر رسید که افزایش ۱۱ درصدی در یک ماه نشان می‌دهد. موج شیوع اُمیکرون زنگ خطری را در کنگره آمریکا به صدا درآورده است. گروهی از قانونگذاران دو حزبی در حال بحث بر روی بسته محرک دیگری بر ارائه کمک به رستوران‌ها و سایر مشاغل کوچک هستند که می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار باشد.در همین حال، کاخ سفید اعلام کرده که در حال نظارت بر اثرات اُمیکرون بر اقتصاد است و تصمیمی برای اعمال دور دیگری از کمک‌های فدرال ندارد. جمهوریخواهان آمریکا دولت جو بایدن را به دلیل ناتوانی در کنترل تورم با افزایش قیمت‌ها  به ویژه برای خواربار و گاز مورد انتقاد قرار می‌دهند.
نتایج نظرسنجی جدید نیز نشان می‌دهد، تعداد رو به کاهشی از آمریکایی‌ها اکنون کرونا را به عنوان نگرانی اصلی خود در نظر می‌گیرند و این نشان‌دهنده افزایش نگرانی آنها نسبت به مشکلات اقتصادی و تورم بالا و اهمیت بیشتر این مسئله برای آنها در مقایسه با بحران فعلی سلامت است. به گزارش ایسنا، نتایج این نظرسنجی جدید که روز دوشنبه از سوی آسوشیتدپرس و مرکز امور عمومی آمریکا منتشر شد، نشان داد که تنها ۳۷ درصد از شرکت‌کننده‌های این نظرسنجی ویروس کرونا را به عنوان یکی از پنج اولویت اول خود برای سیاستگذاری دولت در سال جاری میلادی رده‌بندی کرده‌اند که نسبت به رقم ۵۳ درصد ثبت شده در سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرده است.اگرچه نگرانی‌ها در مورد مسئله اقتصاد نسبت به سال گذشته میلادی تغییر چندانی نکرده‌اند، اما میزان قابل توجه ۶۸ درصد این موضوع را به عنوان یکی از پنج نگرانی اصلی خود در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده‌اند، در حالی که گروهی که به طور خاص به نگرانی خود از بابت تورم اشاره کرده‌اند در همین مدت افزایش چشمگیرتری نشان داده و  از حدود یک درصد به ۱۴ درصد رسیده است.