kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
معاون وزیر اقتصاد:

کسری بودجه سال آینده 150 هزار میلیارد تومان کمتر از امسال است

 

معاون وزیر اقتصاد با بیان احتمالاً حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه 1401 خواهیم داشت، افزود: کسری بودجه سال آینده 150 هزار میلیارد تومان کمتر از بودجه امسال است.
کلیات لایحه بودجه سال 1401 یک‌شنبه 19 دی در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. هادی قوامی؛ معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره کسری احتمالی لایحه بودجه گفت: تلاش دولت این بوده است که بودجه را بدون کسری ببندد و خط قرمز دولت در تهیه این لایحه کسری بودجه و اتکا به منابع بانک مرکزی بوده است.
وی افزود: اما احتمالاً حدود 300 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی خواهیم داشت که نه ‌تنها از افزایش این کسری نسبت به سال 1400 جلوگیری شده است، بلکه بیش از 150هزار میلیارد تومان این عدد کاسته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 نیز درباره کسری واقعی بودجه 1401 گفت: بودجه سال آینده نسبت به سال جاری نکات مثبت قابل‌توجهی دارد، اما در جا‌هایی با استقراض همراه است.
وی اضافه کرد: این لایحه شامل سه بخش است؛ بخش اول 644 هزار میلیارد تومان درآمد، بخش دوم 408 هزار میلیارد تومان فروش نفت، بخش سوم 291هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه، فروش شرکت‌ها و 88 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار است. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با اشاره به وجود 14 موضوع کلیدی در بودجه سال آینده گفت: دولت باید برنامه‌های دقیق خود را در این موضوعات برای مجلس تشریح و ثابت کند که برای اقتصاد کشور مفید خواهند بود.
محمدحسین معماریان کارشناس بودجه هم در خصوص امکان تحقق کاهش تورم با لایحه بودجه 1401 گفت: کسری بودجه تعاریف مختلفی دارد، اما کسری پنهان نیز وجود دارد که به تحقق نیافتن منابع پیش‌بینی ‌شده، مربوط می‌شود. این کسری در لایحه بودجه سال آینده بین 160 تا 180 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که بر اساس میزان آن، قابل کنترل است.
درهمین حال مهرداد بذرپاش؛ رئیس دیوان محاسبات هم طی توییتی با بیان اینکه کسری تراز عملیاتی بودجه سال آینده از امسال حدود ۳۵ درصد کمتر است نوشت: «بهترین راهکار جبران کسری بودجه ، فروش اموال دولت است. دولت سال آینده به راحتی می‌تواند حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی بفروشد. بسیاری از ساختمان‌ها و اموال دولت و سهام شرکت‌ها قابل فروش است تا دولت از نگهداری این اموال رها و تمرکز روی فروش اوراق نیز کمتر شود. با فروش اموال مازاد دولت، می‌توان سقف درآمدهای مالیاتی که بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده را کمتر و واقعی‌تر کرد».