kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

«اختیار نداریم»؛ کار و کاسبی‌ مداوم مدعیان اصلاحات

 

سرویس سیاسی ـ
غلامرضا انصاری از مدعیان اصلاحات به روزنامه آرمان گفته است: «حتی در زمانی که دولت در اختیار اصلاح‌طلبان قرار داشته اما تصمیم ‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مهم و انتخاب مسیر با دخالت اصولگرایان صورت گرفته است.»
ادعای غلامرضا انصاری نشان می‌دهد «اختیار نداریم» جزء کار و کاسبی‌های مداوم مدعیان اصلاحات است. زمان روحانی می‌گفتند هم اختیار نداریم، اکنون با گذشت آن دوره می‌گویند در کل قبلا هم اختیار نداشتیم! اگر اختیار دست شما نبوده، می‌توانستید انتخابات بعدی در خانه بنشینید چرا پای هر انتخاباتی قابلمه گذاشتید؟!
وی همچنین در بیان لطیفه‌ای گفت: «ناکارآمدی اصولگرایان در سال‌های گذشته باعث شده جامعه امروز ایران با بحران‌های مختلف مواجه باشد.» (!)
توهین زشت روزنامه اصلاح‌طلب به وزیر بهداشت
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «پوست موز زير پاي آقاي وزير» نوشت: «دكتر سعيد نمكي گمانش آن بود كه اگر سرنا را از سر گشادش بنوازد، صدايي خوش از آن در‌مي‌آيد، ماندگار مي‌شود و در دولت سيزدهم هم بر توسن مراد سوار مي‌شود. سياست، اما بي‌رحم‌تر از آن بود كه او مي‌پنداشت. پاندمي كرونا نفس قدرت او را گرفت و با كوله‌باري از نارضايتي مردم داغدار، راهش را گرفت تا به كنجي برود كه اين روزها هيچ خبري از او منتشر نمي‌شود.»
این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: «به نظر مي‌رسد وزير بهداشت دولت سيزدهم را نيز همان جريان سياسي ذي‌نفوذ در دولت گذشته اداره مي‌كند. سياسي بودن حتي براي وزير بهداشت، شايد امر نكوهيده‌اي نباشد، اما ورود به اين عالم بدون داشتن بصيرت و نابرخورداري از اطلاعات لازم، پوست موز است. آقاي عين‌اللهي گفته است: «در دولت گذشته عده‌اي فقدان واكسن كرونا را بهانه‌اي براي پذيرش FATF و برجام كردند.» بيان همين جمله كوتاه نشان مي‌دهد كه جناب وزير اصلا در جريان قضيه نيستند و فرمايشات‌شان عينا از روي دست‌نوشته ديگران بيان شده.»
اصلاح‌طلبان با هر عملکرد مثبت دولت رئیسی با یک نوع حسودی سیاسی سعی در تخریب این اقدامات دارند و با خودمحوری مطرح می‌کنند این دولت رئیسی نبوده که با پیگیری‌های خود ضمن واردات انبوه واکسن کشتار کرونا را متوقف کرد!
این در حالی است که ادعای عدم امکان واردات واکسن به‌دلیل عدم تصویب fatf در گفتار افرادی همچون علی ربیعی سخنگوی دولت قبل و عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی دولت قبل به وضوح دیده می‌شود.
به باور کارشناسان، سخنان و موضع‌گیری‌های مغرضانه و خلاف واقع و توهین‌های برخی از فعالان اصلاح‌طلب علیه دولت سیزدهم، اثر معکوس گذاشته و به جای تخریب دولت جدید، موجب از بین رفتن پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات می‌شود. برخی معتقدند اصلاح‌طلبان سعی دارند با این روش کم‌کاری‌های دولت روحانی را از توجه اذهان عمومی خارج کنند.
روزنامه اصلاح‌طلب و سخیف خواندن ادعاهایشان
روزنامه شرق در سرمقاله دیروز خود آورده است: «انتشار عکسی از اولیانوف و رابرت مالی، نمایندگان روسیه و آمریکا در مذاکرات وین، در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت. این اولین خبط نماینده روسیه از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای نیست و احتمالا در صورت عدم برخورد مناسب با این رخداد، آخرین آن نیز نخواهد بود. قبلا نیز همین شخص در سخنانی سخیف گفته بود: «در مذاکرات اخیر، روسیه و چین، ایران را متقاعد کرده‌اند برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد و مذاکرات را بر اساس پیش‌نویسی که در بهار گذشته از سوی دولت قبلی ایران تنظیم شده بود، آغاز کند.»
علی رغم رد و تصحیح شدن متن منتشر شده از اولیانوف در فارین‌پالیسی، مدعیان اصلاحات هنوز به تحریف‌گری مشغولند و انتشار تصویر دیدار نماینده روسیه با طرف آمریکایی را دستاویز هجمه و عقده‌گشایی قرار داده‌اند. آنها مدعی عقب‌نشینی ایران می‌شوند در حالیکه رابرت مالی تصریح کرد «ما حاضر به پذیرش توافقی بدتر از برجام نیستیم، زیرا ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.» تقلای پادوهای آمریکا در ایران با جدی‌تر شدن توافقات 25 ساله و 20 ساله با چین و روسیه و اقدام قوی‌تر برای خنثی ‌سازی تحریم‌ها شدت یافته است. مدعیان اصلاحات همواره بر طبل واگذاری منابع قدرت، کاهش خواسته‌ها از غرب کوبیده‌اند، اکنون با ادعای طرح آنها از سوی دیگران، آشفته شده‌اند و همان ادعاها را سخیف می‌خوانند!
در بخش دیگری از این متن آمده: «ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی غرب، روی برجسته سکه سیاست خارجی است. درباره فواید و مضرات این رویکرد سخن بسیار گفته شده ولی آنچه مشخص است، این است که ادامه این رویکرد، فرصت‌سوزی و راه‌ بازکردن برای رقبای منطقه‌ای است که به صلاح کشور نیست... چند سال قبل در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفتم سیاست خارجی «نگاه به شرق نیست، ذوب‌شدن در شرق» است که در تئوری و عمل هیچ نسبتی با قانون اساسی ندارد... نه غرب آن‌چنان سیاه و پلید است که ما می‌گوییم و نه شرق فرشته‌ای است که می‌نماید[!!]»
شگفتا که نویسنده این یادداشت که خود را دیپلمات بازنشسته معرفی کرده، نمی‌داند شرق و غرب نمادین با فروپاشی بلوک شرق و شوروی از بین رفته است و اگر منظور وی شرق و غرب جغرافیایی است که باید در جواب گفت: دو صد شگفتا که این دیپلمات نمی‌داند در شرقی‌ترین جای جهان دو کشور چسبیده به هم هستند که یکی به صورت کامل در خدمت منویات آمریکا است (کره جنوبی) و دیگری کشوری به تمامی ضدآمریکا (کره شمالی) پس شرق و غرب عالم اگر به معنای پیروی از بلوک شرق و غرب تا چند دهه پیش ماهیتی داشته اما شکل جغرافیایی آن (با مثالی که آمد) اصلا محلی از اعراب ندارد.
انتقاد دیرهنگام روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی
نسبت به بدزبانی مسئولان!
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «خطر بدزبانی مسئولان برای جامعه» به نقل از یک جامعه‌شناس نوشت: «جایگاه مسئولیت در نظام اسلامی جایگاه مقدس و ارزشمندی است و کسی که سمت و مسئولیتی دارد باید مراقب رفتار و گفتار خود باشد. این افراد چون شنوندگانی دارند و تاثیرگذار هستند باید مراقب واژگان مورد استفاده خود باشند به این خاطر که هر واژه معنا و مفهوم خاصی را به همراه دارد. این معنا‌ها است که به جملات اعتبار می‌بخشد. ما اگر در بیان واژگان جهت ارائه اهداف خود قصوری کنیم و از واژگان مطلوب استفاده نکنیم قطعا این بی‌ادبی اثر نامطلوبی را بر‌اندیشه و افکار مردم به جای خواهد گذاشت. یعنی مردم از مسئولین انتظار دارند که حداقل از زبان مناسبی برای انتقال مقاصد خود استفاده کنند. مسئولین تا حدودی محل رجوع مردم هستند و این بدزبانی‌ها می‌تواند قدرت و اعتبار آنها را کاملا از بین ببرد. برخی از مسئولین شایستگی‌های لازم را برای احراز مسئولیت ندارند و لذا اعتباری برای آنها وجود ندارد که برایشان مهم باشد با بدزبانی آن اعتبار از بین برود. این نوع افراد معمولا آدم‌هایی هستند که به سمت رفتار‌های ناپسند می‌روند. این بدزبانی‌ها تا حدودی نشان‌دهنده رفتارهای متکبرانه مسئولین است در صورتی که قرار بر این بوده است که مسئولین در خدمت مردم باشند و مردم ولی نعمتان مسئولین باشند اما این روزها ما شاهد یک نوع نگاه بالا به پایین از سمت مسئولین هستیم.»
وی ادامه داد: «غرور، تکبر و بدزبانی برخی از مسئولین برای جامعه بسیار خطرناک است. افزون بر بدزبانی برخی از مسئولین به رفتارهای بسیار ناپسندی روی آورده‌اند. بسیار جای تاسف دارد که عده‌ای از مسئولین کشور ما رسالت خود را فراموش کرده‌اند و به این نوع رفتار‌ها روی آورده‌اند. این نوع رفتار‌ها تقابل با مردم است.»
مدعیان اصلاحات اگرچه به درستی درخصوص خطر بدزبانی مسئولان برای جامعه هشدار داده‌اند اما نکته قابل تامل آن است که آنها طی 8 سال گذشته در قبال ادبیات تند و غیرمعمولی رئیس‌جمهور و برخی مقامات دولت مورد حمایتشان در قبال منتقدان سکوت کردند.
روحانی منتقدان خود را با عناوینی چون «بی‌شناسنامه»، «کم سواد»، «بیکار»، «متوهم»، «عصر حجری‌ها»، «بزدل‌های سیاسی»، «اقلیت‌ تندرو»، «هراسان و ترسان و لرزان»، «تازه به دوران رسیده»، «بددل، بدبین،‌ بدزبان» و «یک عده کودک» و «دروغگو» و «فحاش» و... توصیف می‌کرد و مدعیان اصلاحات هم گویا آن زمان در کره دیگری بودند.