kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

فرقه‌گرایی اصلاح‌طلبان موجب تشدید نا‌امیدی در جامعه شد

 

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته گفت وگویی با یکی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب منتشر کرده که وی در بخشی از این گفت‌و‌گو درباره راهکار برون‌رفت اصلاح‌طلبان از بحران کنونی گفته است: «بايد تكليف‌مان در مواجهه با جريان‌هاي مختلف قدرت روشن باشد كه چطور عمل خواهيم كرد؟! آيا يك جريان سياسي هستيم؟! يك جبهه سياسي هستيم، يك نحله يا يك گفتمان فكري هستيم؟! اگر در زماني كه بايد جبهه‌اي تصميم‌گيري كنيم، فردي عمل كنيم، وقتي نياز به تصميم‌گيري فردي است، احزاب‌ ساز مخالف خود را كوك كنند و وقتي نياز به اقدام همگام حزبي است، يك حزب راسا تصميم‌گيري كرده و تصميم ديگران را وتو كند، وضع بر همين منوال خواهد بود. اين سردرگمي و بلاتكليفي در جبهه اصلاحات مي‌تواند پاشنه آشيل اصلاحات باشد و تا به امروز هم چنين بوده است.» وی همچنین در ادامه اذعان می‌کند: «در جريان انتخابات مجلس دهم، اصلاح‌طلبان برنده ميدان بودند اما همين كه وارد مجلس شدند، فرقه‌گرايي و گروه‌گرايي باعث شد حتي كساني كه موتلف انتخاباتي اصلاح‌طلبان بودند، راه خود را جدا كردند و كار خود را پيش بردند... به هرحال اين كارها انجام نشد و مجلس نتوانست انتظارهاي عمومي را برآورده كند و نااميدي در جامعه تشديد شد.» گفتنی است چندی پیش روزنامه سازندگی ارگان حزب اصلاح‌طلب کارگزاران نیز در مطلبی در همین زمینه نوشته بود: واقعیت این است که با وجود باور به اصلاح‌طلبی نمی‌توان از کارنامه اصلاح‌طلبان چه در دولت چه در مجلس چه در شوراهای شهر و شهرداری‌ها دفاع کرد. حتی با فرض پذیرش نقش جناح مقابل در عدم همکاری با اصلاح‌طلبان و از آن فراتر برخی کارشکنی‌های جناحی و حزبی کارنامه اصلاح‌طلبان به خصوص در دوره اخیر در نهادهای انتخابی کامیاب نیست و در ناامیدی و سرخوردگی مردم و شهروندانی که به آنان رای داده‌اند اثر مستقیم دارد...متاسفانه فراتر از ناکارآمدی و مسائلی چون اتهام فساد و سوءاستفاده در همه سطوح کارگزاران سیاسی و حاکمیتی منتسب به جبهه اصلاحات به چشم می‌خورد.
مهندسی ترس و آیه یأس خواندن مدعیان اصلاحات درباره مذاکرات وین
روزنامه ابتکار در مطلبی به نقل از علی بیگدلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت:ایران باید برای رسیدن به توافق سطح انتظارات خود را کاهش دهد... با توجه به انتظاراتی که ایران مطرح کرده بود، عملاً مذاکرات با شکست رو‌به‌رو شد.
در این مطلب آمده است: اگر ایران از پیشنهاداتی که ارائه کرده عقب‌نشینی نکند، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید، این در حالی است که اروپا تصور می‌کرد که ایران چنین پیشنهاد‌هایی را برای گرفتن امتیازات بیشتر نظیر لغو تحریم‌ها مطرح کرده، اما اگر همچنان ایران بر خواسته‌های خود پافشاری کند، احتمال تشکیل جلسه شورای حکام و صدور قطعنامه علیه پرونده هسته‌ای کشورمان و ارجاع آن از آژانس به شورای امنیت و تکرار اتفاقات ده سال گذشته وجود دارد.
بیگدلی گفت: اگر قرار باشد علیه ایران در شورای امنیت قطعنامه صادر شود، چین و روسیه ممکن است این قطعنامه را وتو کنند، اما با توجه به وجود مکانیزم ماشه در برجام هر یک از اعضای اروپایی می‌توانند این مکانیزم را فعال کنند که این موضوع می‌تواند برای ایران عواقب و تبعات بسیار جبران‌ناپذیری را داشته باشد، از سویی بنده نسبت به حصول توافق در مذاکرات خوشبین بودم، برخی نیز با توجه به چنین موضوعی به من خرده گرفتند، اما با توجه به نتیجه و اتفاقاتی که در وین رخ داده، بنده نسبت به ادامه مذاکرات و حصول توافق بدبین شده‌ام، به طوریکه اگر قرار باشد که روند فعلی ادامه پیدا کند، فروپاشی برجام می‌تواند ناگزیر باشد.
در این مطلب آمده است: عملاً این درخواست‌ها [درخواست‌های ایران] فراتر از انتظارات اروپا است و اگر چنین درخواست‌هایی از طرف آنها مورد قبول واقع شود در واقع ایران تمامی امتیازات را دریافت کرده، بدون اینکه تعهدات خود را اجرا کند، بنابراین در چنین شرایطی غرب با این رویکرد ایران کنار نخواهد آمد و مذاکرات با شکست رو‌به‌رو می‌شود.
اصلاح‌طلبان طی 8 سال گذشته کلید حل مشکلات کشور را در برجام خلاصه کردند ولی در نهایت به اعتراف مقامات دولت تدبیر و امید نتیجه‌ای جز «تقریبا هیچ»، «نزدیک صفر» و توافقی «روی هوا» عاید کشور نشد. علاوه‌بر این طرف‌های غربی با تشدید تهدید‌ها و تحریم‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های تهاجمی در پیش گرفتند و زیر میز زدند! مدعیان اصلاحات حالا و در دولت سیزدهم برای کارشکنی در روند مذاکرت، مهندسی ترس و آیه یاس خواندن را در دستور کار خود قرار‌داده‌اند و درصددند القا کنند که ادامه استراتژی انقلابی تیم هسته‌ای جدید مساوی است با شورای حکام و تهدید نظامی غرب علیه ایران!
مدعیان اصلاحات و کلیشه تکراری ژست دفاع از حقوق زنان!
روزنامه شرق روز گذشته در گزارشی با عنوان «نامه‌ای از سوئیس» نوشت: «فیفا تأکید کرده زنان برای رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران هم باید به ورزشگاه بروند...فیفا، بهمن ۱۳۹۸ با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران که آن روزها با سرپرستی حیدر بهاروند اداره می‌شد، دقیقا روی ورود مسئله زنان در بازی‌های لیگ ایران هم تأکید کرده است؛ موضوعی که مشخصا اگر از سوی فدراسیون فوتبال ایران عملی نشود و مجوزهای لازم از سوی نهادهای بالاتر صادر نشود، می‌تواند مشکلات جدی و عدیده‌ای برای فوتبال ایران به وجود بیاورد». گفتنی است اصلاح‌طلبان همیشه ژست «دفاع از حقوق زنان» گرفته و با شعارهای رنگارنگ با ادعای حمایت از زنان، گوش فلک را کر کرده‌اند؛ اما در بزنگاه‌ها مشخص می‌شود که این ژست، هیچ تناسبی با واقعیت نداشته است.
اصلاح‌طلبان در مسائل دیگری مانند ماجرای «به رسمیت شناختن زنان روسپی در ایران» (تیرماه ۹۵)، «ارائه اطلاعات زنان مطلقه ایرانی برای کارآفرینی در آنتالیا» (اردیبهشت‌ماه ۹۶) یا ماجرای «عقیم‌‌‌سازی زنان کارتن‌خواب» و... نشان داده‌اند که حقوق زنان برای آنها محلی از اعراب نداشته و اساساً کارنامه قابل قبولی از خود به‌جای نگذاشته‌اند.