kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
سی‌ان‌ان خبر داد

افزایش 70 درصدی میزان ابتلا و 125 درصدی میزان فوتی کرونا در آمریکا

 


سرویس خارجی-
براساس جدیدترین آمار منتشر شده در میانگین 7 روز گذشته که «سی ان ان» آن را منتشر کرده، موارد جدید ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در آمریکا، حدود 70 درصد افزایش یافته و فوتی‌های کرونا نیز در این کشور طی این مدت رشدی125 درصدی را تجربه کرده است.
داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از مرز 266 میلیون و 215 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 5 میلیون و 273 هزار نفر رسیده است. بر اساس داده‌های این وبگاه تعداد مبتلایان نیز دیروز از مرز 50 میلیون نفر فراتر رفت و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 809 هزار نفر رسید. بر اساس گزارش منابع خبری آمریکا شمار مبتلایان و فوتی‌ها کرونا در آمریکا اما به شدت افزایش پیدا کرده و این درحالی است که سویه خطرناک «اومیکرون» نیز در برخی ایالت‌های آمریکا شیوع پیدا کرده است.
شبکه خبری «سی ان ان» در همین زمینه طی گزارشی اعلام کرده: «مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا، آمار جدیدی از میزان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این کشور منتشر کرد. براساس جدیدترین آمار منتشر شده این مرکز در میانگین 7روز گذشته، موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آمریکا، حدود 70 درصد افزایش یافته و به میانگین 121 هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در هر روز رسیده است.»
واحد مرکزی خبر هم به نقل از این شبکه تلویزیونی نوشته: «موارد فوتی ثبت شده در آمریکا در بازه زمانی 7روز اخیر به شدت صعودی بوده و با افزایش 125 درصدی همراه بوده بطوریکه به میانگین 1652 فوتی در روز رسیده است. این در حالی است که برنامه واکسیناسیون کرونا نیز در آمریکا ادامه دارد. براساس اعلام مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا، تاکنون نزدیک به 60 درصد از جامعه آمریکا درمقابل بیماری کووید ۱۹ کاملاً​ واکسینه شده و هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.از سوی دیگر؛ به گفته رئیس‌مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، موارد ابتلا به سویه اومیکرون کووید ۱۹ دست‌کم در ۱۵ ایالت آمریکا از جمله واشنگتن و نیویورک مشاهده شده است.»
تجارت 531 میلیارد دلاری
خبر دیگر درباره کرونا اینکه قرنطینه‌ها، زنجیره‌های تامین در حال فروپاشی و مصرف‌کنندگان پریشان؛ همه‌گیری کووید-۱۹ رکود اقتصادی عظیمی را در سراسر جهان به همراه داشته است. با این حال، صنعت تسلیحات ثابت کرده است که از این ویروس مصون است. این را تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم سیپری در مورد ۱۰۰ تولیدکننده بزرگ اسلحه در جهان تأیید می‌کند. بر اساس گزارش «دویچه وله» گرچه صندوق بین‌المللی پول انقباض اقتصادی جهانی را ۳.۱ درصد اعلام کرد، اما فروش تسلیحات این ۱۰۰ شرکت برتر با این وجود افزایش یافته است. فروش ۱۰۰ تولیدکننده اصلی اسلحه در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۳۱ میلیارد دلار (۴۶۹ میلیارد یورو) بود که بیشتر از تولید اقتصادی بلژیک شد. حدود ۵۴ درصد از این میزان، متعلق به ۴۱ شرکت آمریکایی در لیست ۱۰۰ شرکت اصلی سیپری است. شرکت‌های اصلی در این صنعت مستقر در آمریکا هستند؛ «لاکهید مارتین» به تنهایی بیش از ۵۸ میلیارد دلار سیستم‌های تسلیحاتی در سال گذشته فروخت- مبلغی بیشتر از تولید ناخالص داخلی لیتوانی. بر اساس این گزارش صنعت تسلیحات اروپا در مجموع ۲۱ درصد از فروش ۱۰۰ مورد اصلی را در سیپری دارد. در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۶ شرکت اروپایی فهرست‌شده، ۱۰۹ میلیارد دلار تسلیحات فروختند. چهار شرکت تسلیحاتی کاملاً آلمانی فقط کمتر از ۹ میلیارد دلار از این کل را به خود اختصاص دادند.