kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

اتحادیه جهانی علمای مسلمان؛ عادی‌سازی روابط با اسرائیل حرام است

اتحادیه جهانی علمای مسلمان که دفتر آن در قطر مستقر است با صدور بیانیه‌ای ضمن حرام خواندن عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تصریح کرده، این اقدام خیانت به حقوق ملت فلسطین است.


امارات، مغرب، بحرین و سودان در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) توافق سازش با رژیم صهیونیستی امضا کردند. هفته گذشته نیز «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به مغرب رفت و چندین توافقنامه نظامی و غیرنظامی امضا شد. در همین رابطه اتحادیه جهانی علمای مسلمان که دفتر مرکزی آن در دوحه قطر قرار دارد در بیانیه‌ای اعلام کرده، اقدام برخی کشورهای عربی مانند امارات و مغرب در ایجاد ائتلاف و اتخاذ گام‌های عملی با رژیم اسرائیل اقدامی محکوم و شرعا حرام و نیز خیانت به حقوق ملت فلسطین است.
بر اساس گزارش «القدس العربی»، اتحادیه جهانی علمای مسلمان در ادامه این بیانیه که به امضای «علی قره داغی» دبیرکل اتحادیه مذکور رسیده، بر ایستادگی همیشگی در کنار مسجدالاقصی، قدس، فلسطین و نیز مقابله با رژیم اشغالگر و مخالفت با عادی‌‌سازی روابط با رژیم تأکید کرده است: «پیش‌تر نیز چندین بیانیه در محکوم کردن عادی‌‌سازی روابط با اشغالگران قدس ما، مسجدالاقصای ما و فلسطین صادر کردیم و چندین نشست و کنفرانس برای تأکید بر اولویت این مسئله و حرام بودن عادی‌‌سازی روابط برگزار شد، این اقدام خیانت به مسئله اول ماست.» اتحادیه جهانی علمای مسلمان در ادامه خواستار بسیج تمام تلاش‌های مادی و معنوی برای آزاد‌سازی همه اراضی و در رأس آن قدس شریف و مسجدالاقصی شد.
57 میلیارد دلار خسارت به فلسطین
خبر دیگر درباره فلسطین اینکه سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده سیاست‌های محصور ‌سازی، محدود کردن و عملیاتهای نظامی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی کرانه باختری از سال 2000 تا کنون  57.7 میلیارد دلار به فلسطینیها ضرر مالی و اقتصادی وارد کرده است. این گزارش که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل منتشر شده به بررسی سیاست‌های رژیم اسرائیل بعد از انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در سپتامبر 2000 (شهریور 1379) پرداخته است. براساس گزارش شبکه تی آر تی ترکیه، «ریچارد کوزل رایت» مدیر توسعه آنکتاد گفته: «ما تخمین زده‌ایم که چیزی حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی فلسطین در نتیجه مکانیسم‌های اشغالگری اسرائیل از بین رفته است.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «هزینه‌های اقتصادی اشغال برای مردم فلسطین؛ فقر در کرانه باختری بین 2000 تا 2019 (1379 تا 1398) تخمین می‌زند که این هزینه‌ها سه و نیم برابر تولید ناخالص داخلی مناطق اشغالی کرانه باختری در سال 2019 است. این نشان می‌دهد هزینه رفع فقر در کرانه باختری بین سال‌های 1998 و 2007 شش برابر بیشتر شده و از 73 میلیون دلار به 428 میلیون دلار افزایش یافته است. این گزارش همچنین بر سقوط آزاد استانداردهای زندگی در کرانه باختری طی این مدت تاکید کرده و می‌گوید که فقرا بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.
هنیه: اسرا آزاد نشوند
اسرای اسرائیل رنگ خورشید را نخواهند دید
خبر دیگر از فلسطین اینکه «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی حماس بار دیگر تاکید کرده چهار اسیر نظامی رژیم صهیونیستی نزد گردان‌های «القسام»، تا زمانی که اسرای فلسطینی آزاد نشوند، رنگ خورشید را نمی‌بینند. جنبش حماس، پیشتر نیز، در سایه تعلل رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا با فلسطینی‌ها، تصاویر چهار اسیر صهیونیست را منتشر کرده و هشدار داده بود که اگر اسرای فلسطینی آزاد نشوند، اسرای صهیونیستی هم رنگ آزادی را نخواهند دید.
به نوشته «فلسطین الآن»، هنیه طی یک گردهمایی در حمایت از اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی از طریق برنامه زوم، تصریح کرد: «مسئله اسرا در رأس اولویت‌های جنبش حماس است و این جنبش برای پیشبرد این پرونده در دو مسیر حرکت می‌کند. نخست حمایت از نبرد‌های پایداری اسرا برای رسیدن به یک زندگی شرافتمندانه در داخل زندان‌ها و ماندن در کنار این مبارزه و دوم تلاش برای آزادی کامل آنها از زندان‌های اشغالگران.»