kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
اظهارات متناقض مدیرکل آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران

گروسی: نمی‌توانیم جلوی درز اطلاعات را بگیریم اما ایران باید اطلاعات بدهد !

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌ضمن اینکه گفت: «خواهان احیای ظرفیت نظارت و بازرسی‌‌های مورد نیاز آژانس و احیای دوربین‌های آژانس هستم» اعلام کرد: «آژانس هیچ ظرفیتی برای کنترل درز اطلاعات محرمانه ندارد!»

 

سرویس سیاسی-

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌دیروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری خود در «وین» تصریح کرد رایزنی‌ها با مقامات ایران بی‌نتیجه بود به این مفهوم که ما نتوانستیم به نتیجه برسیم من برای یافتن راه‌حل متوقف نمی‌شوم و ادامه می‌دهم.
وی در این خصوص گفت: «این‌طور باید توصیف کنم که رایزنی‌ها و مذاکرات در ایران بی‌نتیجه بود به این مفهوم که ما نتوانستیم مسائل را به پایان و نتیجه برسانیم. من تلاش‌ها برای رسیدن به تفاهم را رها نخواهم کرد اما درخصوص موضوعاتی که دیروز [سه‌شنبه] درباره آن بحث کردیم، نتوانستیم به نتیجه برسیم.»
رافائل گروسی سپس به خبرنگار رویترز توضیح داد: «دیروز [سه‌شنبه] مذاکرات را به پایان رساندیم. همچنان در حال مذاکره هستیم. موضوعات همچنان باقی است. ما دائماً مذاکره می‌کنیم ولی دیروز سه‌شنبه به نتیجه و توافق نرسیدیم. علی‌رغم تمام تلاش‌هایم، نتوانستیم به نتیجه برسیم.»
خواهان احیای ظرفیت‌های نظارتی
و بازرسی‌های آژانس
در ایران هستیم
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌درباره مذاکره با مقام‌های ایرانی گفت: «مذاکرات موفقیت‌آمیز نبود. من خواهان احیای ظرفیت نظارت و بازرسی‌‌های مورد نیاز آژانس هستم. خواهان احیای دوربین‌های آژانس، سرویس و تعمیر تجهیزات آژانس و تمامی این چیزها هستم و مسئله دیگر این است که موضوعات باقیمانده‌ای در مسائل پادمانی داریم. در مذاکرات شما تلاش می‌کنید از مسائل دفاع کنید، چیزهایی را پیشنهاد دهید اما توافق با ما برای ایران امکانپذیر نبود.»
لازم به ذکر است که گروسی دیروز چهارشنبه همچنین در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام اعلام کرد «در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ در تهران با جناب محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ‌ایران و جناب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدارهایی داشتم... علی‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود.»
مدیرکل آژانس همچنین ادعا کرد: «علاوه بر این، برخلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به کارگاه کرج (مجتمع تسا) به این معناست که احیای نظارت و بازرسی بر تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام تکمیل نشده است. این مسئله بطور جدی بر توانایی آژانس برای تداوم اطلاع از وضعیت کارگاه تأثیر می‌گذارد، چیزی که به‌طور گسترده در رابطه با بازگشت به برجام ضروری شناخته‌شده است.»
گروسی در ادامه گفت: «در غیاب دسترسی منظم آژانس به تجهیزات نظارتی خود در تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام، آژانس بر این باور است که توافق موقتی را که در فوریه ۲۰۲۱ با ایران به دست آوردم، حفظ تداوم آگاهی را تسهیل کرد. با این حال، تمدید مکرر توافق، که اکنون برای حدود ۹ ماه برقرار است، به چالشی مهم برای توانایی آژانس به منظور تداوم آگاهی (از فعالیت‌های ایران در این مکان‌ها) تبدیل
شده است.»
آژانس هیچ ظرفیتی
برای کنترل درز اطلاعات محرمانه ندارد!
درخواست گروسی مبنی برای احیای ظرفیت‌های نظارتی و بازرسی‌های آژانس در ایران در حالی است که وی در مصاحبه اختصاصی با شبکه «پرس‌تی‌وی» درباره درز اطلاعات محرمانه از این نهاد بین‌المللی اعلام کرد آژانس هیچ ظرفیتی برای کنترل این موضوع ندارد!
وی در پاسخ به این سؤال پرس‌تی‌وی مبنی بر اینکه «یکی از مشکلات اساسی که ایران با آژانس داشته است این است که اطلاعات محرمانه (به بیرون) درز پیدا می‌کند... آژانس برای ممانعت از این اتفاق چه کاری می‌تواند بکند؟» اظهار داشت: آژانس از همه اطلاعاتی که کسب می‌کند، حفاظت می‌کند و اگر افرادی هستند که اطلاعات را درز می‌دهند، آژانس هیچ ظرفیتی برای کنترل این موضوع ندارد!
خبرنگار پرس تی‌وی مطرح کرد با توجه به اینکه شاهد این هستیم وقتی ایران گزارش‌هایی محرمانه از تاسیسات هسته‌ای یا دانشمندانش [به آژانس] می‌دهد، حملاتی سایبری و دیگر حملات از جمله ‌ترور [در ایران] رخ می‌دهند، آیا نباید تضمینی وجود داشته باشد که وقتی آژانس خواستار این اطلاعات از ایران است، از این اطلاعات حفاظت خواهد شد؟ گروسی در پاسخ به او گفت: همان‌طور که می‌دانید ما درباره ۱۷۳ کشور در جهان، هزاران مکان در سراسر جهان راستی‌آزمایی می‌کنیم. بنابراین ما یک سیستم بسیار حرفه‌ای حفاظت از اطلاعات داریم. اطلاعات برای همه‌گیرندگان (کشورهای عضو آژانس) توزیع می‌شود. اگر گیرنده‌ای وجود داشته باشد که اطلاعات را افشا کند، نمی‌دانم چگونه می‌توانید نشان دهید که آژانس مسئول درز اطلاعات است؟
مذاکرات در ایران سازنده بود اما نتوانستیم به توافق برسیم
به گزارش فارس، گروسی در پاسخ به سؤال خبرنگار «پرس تی‌وی» در ارتباط با تفاوت در لحن اظهارات مدیرکل آژانس در کنفرانس خبری تهران و بیانیه‌ای که پس از آن صادر شد، گفت: «مذاکرات
(با مقام‌های ایرانی) سازنده و صحیح و حرفه‌ای بود. این یک مسئله است اما ما نتوانستیم به توافق برسیم. ما باید به توافق برسیم و باید این کار را انجام بدهیم.»
گروسی درخصوص محدود شدن دسترسی آژانس به اطلاعات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران توضیح داد: «واضح است که با طولانی شدن عدم دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به تأسیسات ایران و عدم اطلاع از تداوم فعالیت‌های عملیاتی ایران به خودی خود موجب می‌شود که من نتوانم اطلاعاتی را درباره آنچه در ایران در حال رخ دادن است، ارائه کنم».
با دولت جدید ایران
همکاری می‌کنم
وی در بخش پایانی کنفرانس خبری خود درخصوص اختلافات میان ایران و آژانس گفت: «مواضع ایران و آژانس بسیار متفاوت است و جای تعجب نیست. چالش موجود برای همه ما این است که یکدیگر را درک کنیم. دولت جدید روی کار آمده است و نظرات مربوط به خود را دارد. از نظر من مشکلی ندارد و من باید با دولت آنها همکاری کنم. باید به توافق برسیم».
رافائل گروسی شامگاه دوشنبه (اول آذرماه) وارد تهران شد و پیش از ظهر سه‌شنبه با محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ‌در محل این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
گروسی، گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ‌را فشرده خوانده و گفت: «دنبال این هستیم مذاکرات را با ایران ادامه دهیم تا زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم و به نتیجه‌گیری مثبتی برسیم.»
وی همچنین بعدازظهر سه‌شنبه با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌پس از این دیدارها راهی وین شد و در نخستین روز نشست فصلی سه روزه شورای حکام آژانس که به‌صورت مجازی در حال برگزاری است، شرکت کرد.
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌سه‌شنبه ساعت ۱۳:۰۰ به وقت تهران به‌صورت مجازی در وین برگزار و محور اصلی این گفت‌وگوها ایران بوده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که اعضای شورای حکام در این نشست ۳ روزه درباره گزارش کمیته همکاری‌های فنی، راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، درخواست پادمان در کره‌شمالی و اجرای توافقنامه پادمان‌های NPT در سوریه بحث و گفت‌وگو
می‌کنند.