kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

5 کشته و 40 زخمی به‌دنبال هجوم یک خودرو به رژه کریسمس در ویسکانسین آمریکا

در پی هجوم یک خودروی شاسی بلند به سمت جمعیت حاضر در مراسم رژه استقبال از کریسمس در ایالت «ویسکانسین» آمریکا، دست‌کم پنج نفر جان خود را از دست دادند و 40 نفر دیگر نیز زخمی شدند.


یک ماه مانده به جشن‌های کریسمس در آمریکا مراسم استقبال از این جشن‌ها در ایالت «ویسکانسین» آمریکا رنگ خون به خود گرفت. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی یک خودروی شاسی بلند قرمز رنگ یکشنبه شب به وقت محلی به سمت جمعیت حاضر در مراسم رژه استقبال از کریسمس در شهر «واکیشا» ایالت «ویسکانسین» هجوم برد. در این جنایت دست کم 5 تن جان خود را از دست دادند و 40 تن دیگر مجروح شدند.
تصاویر منتشر شده از زمان وقوع این حادثه، نشان می‌دهد این خودرو با سرعت بالا به سمت جمعیتی که در خیابان حضور داشتند، حرکت می‌کند و به ده‌ها تن برخورد می‌کند. در ویدیوی دیگری، پلیس به سمت این خودرو شلیک کرده و در نهایت خودرو به موانع خیابان برخورد می‌کند.طبق گزارش شبکه سی ان ان،در بیانیه‌ای که مقام‌های این شهر در شبکه‌های اجتماعی قرار‌دادند، در این خصوص نوشته شده است: «در این برهه از زمان، ما می‌توانیم مرگ پنج نفر و زخمی شدن بیش از ۴۰ نفر را تأیید کنیم اما با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، ممکن است این آمار تغییر کند». بر اساس این گزارش سه مجروح در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارند و وضعیت چهار نفر جدی اعلام شده است و حال ۶ نفر تاحدودی مساعد است.گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی فردی که با خودرو به سمت جمعیت حاضر در رژه استقبال از کریسمس حمله‌ور شده‌ است را دستگیر و تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌اند.به گفته رئیس‌پلیس واکیشا، هنوز مشخص نیست که آیا این واقعه به تروریسم مرتبط است یا خیر.«دن تامپسون»، رئیس‌پلیس شهر واکیشا همچنین گفت:  ۱۲ کودک در این حادثه زخمی شده‌اند. شهردار «واکیشا» نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که شهرشان شاهد یک رویداد فاجعه‌بار بوده است.
افول دموکراسی آمریکا
خبر دیگر از آمریکا اینکه مؤسسه بین‌المللی «کمک به دموکراسی» اعلام کرد که آمریکا به فهرست دموکراسی‌های در حال افول در جهان وارد شده است. این مؤسسه مستقر در استکهلم سوئد در گزارش خود با عنوان «وضعیت دموکراسی جهان در سال ۲۰۲۱» اعلام کرد: اطلاعات نشان می‌دهد که فصل پسرفت دموکراسی در آمریکا دست کم از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بودو نقطه عطف تاریخی در آمریکا در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رقم خورد و آن هنگامی بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مشروعیت نتایج انتخابات این کشور را زیر سؤال برد. همچنین کاهش آزادی برپایی تجمعات در جریان اعتراضات تابستان سال ۲۰۲۰ به دنبال کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس آمریکا نیز از دیگر موارد اصلی افول دموکراسی در این کشور است.
«کوین کازاس زامورا»، دبیرکل مؤسسه بین‌المللی کمک به دموکراسی و انتخابات در این باره گفت: وخامت چشمگیر دموکراسی در آمریکا همان‌طور که در گرایش فزاینده در به چالش کشیدن نتایج انتخابات، تلاش‌ها برای سرکوب مشارکت در انتخابات و دو قطبی ‌سازی مشاهده می‌شود، یکی از نگران‌کننده‌ترین تحولات است. بر اساس این گزارش تعداد کشور‌هایی که دموکراسی در آنها رو به افول گذاشته در یک دهه گذشته دو برابر شده است و اکنون یک چهارم جمعیت جهان را شامل می‌شود. علاوه‌بر آمریکا، این فهرست شامل کشور‌های عضو اتحادیه اروپا همچون مجارستان، لهستان و اسلوونی نیز می‌شود. گزارش مؤسسه بین‌المللی کمک به دموکراسی و انتخابات همچنین حاکی از آن است که زوال دموکراسی از زمان همه گیری کرونا سریع‌تر و نگران‌کننده‌تر شده است. برخی کشور‌ها به ویژه مجارستان، هند، فیلیپین و آمریکا تدابیری را اعمال کرده‌اند که به منزله نقض دموکراسی است و این تدابیر نامتناسب، غیرقانونی و نامشخص است.
تحقیرآمیز‌ترین شکست
خبر دیگر از آمریکا اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با برنامه «زندگی، آزادی و لوین» شبکه آمریکایی «فاکس نیوز»، خروج از افغانستان را «شرم‌آورترین و تحقیرآمیزترین بخش از تاریخ آمریکا» توصیف کرد.وی در این خصوص گفت: «من برای خروج با عزت و اقتدار بسیار زیاد (از افغانستان) آماده بودم. قرار نبود کسی کشته شود. قرار نبود ۸۵ میلیارد دلار (در افغانستان) جا بگذاریم. قرار نبود حتی ۱۰ سنت هم آنجا بگذاریم. گفتم که تمامی پیچ‌ها و میخ‌ها (تمامی تجهیزات) بیرون آورده می‌شود:دونالد ترامپ سپس نوع خروج واشنگتن از افغانستان را تحقیرآمیز خواند و افزود که فکر نمی‌کرد، «همه‌چیز آنقدر افتضاح پیش برود»ترامپ بار دیگر در مصاحبه خود با فاکس‌نیوز ضمن انتقاد از سیاست‌های بایدن در اقتصاد و پذیرش پناهجویان گفت: «میلیون‌ها نفر بدون‌ آن‌که مورد بررسی قرار بگیرند وارد این کشور می‌شوند. کشورها در حال خالی کردن زندان‌های خود به داخل ایالات متحده هستند....مثل یک زباله‌دان»