kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
قالیباف در دیدار رئیس مجلس سوئیس:

نتیجه هر توافقی باید لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ایران از برجام باشد

رئیس مجلس می‌گوید ایران باید اطمینان داشته باشد که آمریکا فشار حداکثری به مردم ایران را منتفی می‌کند و توافقات صرفا روی کاغذ نمی‌ماند بلکه باید ایران از آن توافق انتفاع اقتصادی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی  با آنداراس اییبی رئیس مجلس شورای ملی سوئیس دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
وی در این دیدار با‌ اشاره به حضور برخی شرکت‌های سوئیسی در ایران که فعالیتشان به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: مطمئن هستیم ارتباطات پارلمانی میان مجالس دو کشور و گروه‌های دوستی پارلمانی می‌تواند به افزایش سطح همکاری‌ها به‌خصوص در حوزه اقتصادی و کشاورزی که شما نیز به آن علاقمند هستید منجر شود ضمن اینکه بخش خصوصی دو کشور نیز باید فعال شوند.
قالیباف به نقش سوئیس در حوزه حافظ منافع آمریکا، کانادا و عربستان سعودی گفت: برجام یک توافق بین‌المللی میان ایران و سایر کشورها است که به تأیید شورای امنیت و سازمان ملل رسید ولی آمریکایی‌ها در دوره ‌ترامپ از این توافق خارج شدند و این مایه تعجب بود که دنیا عکس‌العمل خوبی مقابل این اقدام آمریکا نشان نداد و واشنگتن پس از خروج یکجانبه از برجام فشار حداکثری و غیرقانونی را به مردم ایران وارد کرد.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: در مقابل خروج آمریکا از برجام برخی کشورها ادعای‌شان این بود که ‌ترامپ این تصمیم را گرفته اما این حرف برای ما و افکار عمومی ایران پذیرفته شده نبود و دیدیم که در دولت دموکرات آمریکا باز هم همان سیاست ‌ترامپ، صرفا با ادبیات متفاوت دنبال شد یعنی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد.
قالیباف در ادامه با‌ اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: طبق این قانون ایران باید اطمینان داشته باشد که آمریکا فشار حداکثری به مردم ایران در تحریم‌ها را منتفی می‌کند. طبیعتاً وقتی آمریکا از برجام خارج شده، باید گام اول را هم او بردارد و پایبندی باید در برابر پایبندی باشد و نمی‌شود صرفا آنها از ایران توقعات برجامی داشته باشند اما خودشان آن را اجرا نکنند، ضمن اینکه نباید توافقات صرفا روی کاغذ باشد بلکه بر اساس برجام باید تحریم‌ها لغو شده و ایران انتفاع اقتصادی داشته باشد. 
وی در ادامه با‌ اشاره به تحرکات ضدایرانی  رژیم صهیونیستی در منطقه یادآور شد: معتقدیم فعالیت‌های این رژیم با همکاری و همراهی آمریکایی‌ها انجام می‌شود و چراغ سبز آنها را دارند که این اقدامات تأثیرات خود را بر برجام خواهد داشت.
ظرفیت بالای دو کشور
برای همکاری‌های کشاورزی و گردشگری
آنداراس اییبی نیز در این دیدار با‌ اشاره به نقش میانجی‌گر سوئیس میان آمریکا و ایران از سال 1980، گفت: با مطالعاتی که درباره ایران داشتم می‌دانم تاریخ غنی، مردمی باهوش و فرهنگی والایی دارید که زمینه را برای توسعه روابط فراهم می‌کند.
وی در ادامه با بیان اینکه ‌ترامپ در برجام تصمیم غلطی گرفت که باید راهکاری برای آن یافت، عنوان کرد: رفاه مردم و توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است و معتقدم کشورهای ما ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف برای توسعه همکاری‌ها دارند که می‌توان آن را از کشاورزی و حل بحران آب آغاز کرد به‌خصوص که کشور ما آب فراوانی دارد.
اییبی در ادامه با‌ اشاره به فعالیت خود در حوزه کشاورزی بیان داشت: امنیت غذایی برای کشور ما به‌عنوان یک مسئله مهم است که با همکاری می‌توان این مسائل را برطرف کرد. من یک شرکت توریستی نیز دارم و می‌دانم بسیاری از افراد علاقه‌مند سفر به ایران هستند که این موضوع دوجانبه بوده و به نفع دو کشور است.
اییبی در ادامه با بیان اینکه نمی‌دانستم چند قوم، مذهب و زبان مختلف در ایران در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اظهار داشت: از اینکه شما به پناهندگان امکان حضور در ایران داده‌اید و آنها در امنیت به سر می‌برند از شما سپاسگزارم.
رئیس مجلس شورای ملی سوئیس در ادامه با‌ اشاره به صنعت گردشگری بیان داشت: البته در شرایط کرونا قرار داریم اما مردم زیادی علاقه‌مند به سفر به ایران هستند لذا درخواست دارم برای سال 2023 یک گروه 50 نفره از علاقه‌مندان به حوزه کشاورزی و فرهنگی را به سوئیس اعزام کنید و سفارت تهران در برن نیز با ما ارتباط بیشتری داشته باشد.
در این دیدار علیرضا سلیمی‌ عضو هیئت‌رئیسه مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس، دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز حضور داشتند.