kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۴۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰

آتش‌سوزی بزرگ و مشکوک در تأسیسات نفتی لبنان

در حالی که لبنان دچار کمبود سوخت و قطعی‌های مکرر است، رسانه‌های لبنانی از آتش‌سوزی بزرگ در تأسیسات نفتی در جنوب این کشور خبر دادند، رویدادی که با توجه به وضعیت حاکم بر این کشور، به شدت مشکوک به نظر می‌رسد.

لبنان در نتیجه بی‌دولتی تقریباً یک‌ساله، ضعف ساختار سیاسی-اقتصادی این کشور، حضور جریان‌های وابسته به غرب و عربستان و تحریم‌های آمریکا از یک سال و نیم پیش با وخامت اوضاع اقتصادی از جمله کمبود شدید سوخت و خاموش‌های مکرر روبه‌ور است. خرابکاری‌ها نیز به این بحران افزوده و در چنین اوضاع و احوالی است که ناگهان خبر می‌رسد، یک آتش‌سوزی بزرگ در تأسیسات نفتی «الزهرانی» در جنوب لبنان رخ داده است.
به گزارش فارس، بیم آن وجود دارد که در نتیجه سرایت آتش انفجار رخ دهد. ارتش لبنان در حال تخلیه محیط اطراف تأسیسات نفتی الزهرانی است و مسیر رفت و آمد از دو طرف بزرگراه الزهرانی قطع شده و خودروها به مسیری دیگر هدایت شده‌اند. این آتش‌سوزی در یکی از مخازن نفت الزهرانی رخ داده و هنوز علت آن اعلام نشده است. اما همزمانی این واقعه به قطعی‌های مکرر در لبنان و بحران شدید کمبود سوخت کمی مشکوک می‌نماید؛ هفته جاری در نتیجه کمبود سوخت دو نیروگاه برق الزهرانی و «دیر عمار» از کار افتاد و برق لبنان برای ساعاتی در کل این کشور قطع شد.
گفتنی است، شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان در واکنش به همین بحران و خاموشی‌های مکرر، ضمن اعلام اینکه قیمومیت آمریکا بر لبنان باید تمام شود، تصریح کرده بود، آنچه انتظار می‌رود یک شورش ملی علیه واشنگتن و قبول پیشنهاد ایران، چین یا روسیه [برای حل مشکل کمبود سوخت] است.