kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
رافائل گروسی:

دولت جدید در ایران نظرات قاطعانه‌ای درباره مسائل هسته‌ای و همکاری با آژانس دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: دولت جدید در ایران نظرات قاطعانه‌ای در خصوص مسائل هسته‌ای، همکاری با آژانس و به طور کلی جامعه بین‌الملل دارد.



رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با برنامه «هاردتاک» (گفت‌وگوی صریح) شبکه انگلیسی «بی‌بی‌سی» خواهان دسترسی کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران شد.
گروسی در بخشی از این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم گسترش دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: احتمال بازگشت به توافق در صورت محدود شدن توانمندی‌های بازرسی آژانس بسیار دشوار خواهد بود بنابراین ما تلاش می‌کنیم که آن‌ها (بازرسان) را در آنجا حفظ کنیم، ما آن‌ها (بازرسان) را در آن‌جا داریم.
وی همچنین در خصوص سفر اخیر خود به ایران و  دیدار با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما برای دسترسی کامل (به تأسیسات هسته‌ای ایران) فشار می‌آوریم. بعنوان بخشی از این سفر با ایران توافق کردیم که به زودی برای دیدار احتمالی با رئیس‌جمهور ایران و وزیر خارجه به ایران بازگردم.
مدیر کل آژانس در ارتباط با مواضع دولت جدید جمهوری اسلامی در خصوص مسائل هسته‌ای گفت: همان‌طور که گفتید این یک دولت جدید است که نظرات قاطعانه‌ای درخصوص مسائل هسته‌ای، همکاری با آژانس و به‌طور کلی جامعه بین‌الملل دارد و بنابراین من به آن‌ها گفتم و آنها موافقت کردند که به زودی ملاقاتی با آنها داشته باشم. ما نیاز داریم که یکدیگر را بشناسیم. نیاز داریم که گفت‌وگویی را آغاز کنیم.
مجری شبکه «بی‌بی‌سی» در سؤالی به اظهارات اخیر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرده بود که گفته بود، جامعه جهانی، سانتریفیوژهای ایران را متوقف نکرده است، که گروسی در پاسخ به این سؤال گفت: قرار نیست سانتریفیوژها متوقف شوند زیرا جامعه بین‌المللی موافقت کردند که ایران بتواند تا یک سطح خاص غنی‌سازی اورانیوم انجام دهد. برخی (رژیم صهیونیستی) نظرات متفاوتی دارند و آن‌ها می‌خواهند که ایران هیچ اقدامی انجام ندهد اما چنین چیزی موضوع بحث من نیست.
سیاسی‌کاری آژانس
زیاده‌خواهی‌های آژانس انرژی اتمی نشان می‌دهد آژانس همچنان قصد دارد نقش یک اهرم فشار علیه ایران را بازی کند؛ تا عمل به وظیفه ذاتی خود در نقش یک مرجع تخصصی و بی‌طرف.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این متذکر شد که ضرورت دارد مسئولین آژانس با پرهیز از موضع‌گیری‌های هدفمند سیاسی، گزارشات غلط و مغرضانه، روند سازنده ایجاد شده به‌دنبال مراودات اخیر ایران و آژانس را تخریب نکند.
آمریکا و سه کشور اروپایی مانند همیشه اقدام به سیاسی کردن مسائل فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کردند و با انتشار بیانیه‌هایی خواستار اجازه دسترسی فوری به تاسیسات کرج شدند. این در حالی است که آمریکا، سه کشور اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ واکنشی به حملات تروریستی به تاسیسات هسته‌ای کشورمان را نداشتند.
به گزارش میزان، پیش از این کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران درآژانس در واکنش به اظهارات نمایندگان آمریکا و سه کشور اروپایی گفته بود:‌ آژانس، آمریکا و سه کشور اروپایی بدانند نمی‌توانید هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل سکوت کنید و جلوی آن را نگیرید و هم خواهان تداوم نظارت و حضور دوربین‌های آژانس در تأسیسات تحت خرابکاری تروریستی باشید.
وی افزود: هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می‌افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه‌ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب کند.
انحراف آژانس از وظایف ذاتی
لازم به ذکر است که بر اساس بند پ ماده سوم اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به امضای ایران نیز رسیده است «کمکی را که مؤسسه ضمن انجام وظایف خود به اعضای خود می‌کند مقید به هیچ شرط سیاسی و اقتصادی و نظامی یا هر شرط دیگری که مغایر با مقررات این اساسنامه باشد، نخواهد نمود».
اینها ناظر بر انحراف آژانس و مدیر کل آژانس از مسئولیت‌ها و وظایف ذاتی خودش طبق اساسنامه آژانس است که صرفاً پرداختن به مسائل فنی و حقوقی است و در مسئله کاهش تعهدات ایران کار کاملاً روشن است؛ ایران به‌طور موقت تعهدات خودش را در پاسخ به بدعهدی آمریکا کاهش داده و شرط بازگشت ایران به تعهدات گذشته‌اش در چارچوب برجام منوط به لغو تمامی تحریم‌ها است.