kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
در چهارمین سفر استانی رئیسی صورت گرفت

تعهد مسئولان ایلام به رئیس‌جمهور /پروژه‌های‌ نیمه‌تمام ظرف 7 ماه به سرانجام می‌رسد

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عدم تحقق طرح‌ها موجب هدر رفتن سرمایه‌ها می‌شود، تأکید کرد:
بر اساس قول مسئولان مربوطه، طی ۶ تا ۷ ماه آینده این طرح اجرایی می‌شود.
دیروز جمعه دوم مهرماه استان ایلام میزبان چهارمین سفر استانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین برخی اعضای کابینه بود. بررسی مشکلات مردم، دیدار با اقشار مختلف، بازدید از پروژه‌‌ها وطرح‌ها و شرکت در شورای اداری استان از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سفر به استان ایلام بود.
تعدادی از وزرای دولت سیزدهم نیز در این سفر رئیس‌جمهور را همراهی و از زیرساخت‌ها و طرح‌های مختلف دوازده شهرستان استان بازدید کردند.
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به این استان و در فرودگاه ایلام درباره اهداف سفر به این استان،گفت: استان ایلام حق بزرگی برعهده همه ملت ایران دارد و خط مقدم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بوده است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مردم استان ایلام قهرمانانه در مقابل دشمنان ایستادگی کرده و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی‌کردند که یاد همه آنان را گرامی ‌می‌داریم.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه این سفر بعد از سفر کارشناسان و بررسی شرایط و وضعیت استان انجام می‌شود، گفت: استان ایلام ظرفیت‌های بزرگی در بخش‌های مختلف به‌ویژه برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و جوان دارد و می‌تواند در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و صنعت و معدن، توسعه قابل توجهی داشته باشد.
رئیس دولت سیزدهم با‌ اشاره به همجواری استان ایلام با کشورهای همسایه اظهار داشت: در این رابطه نیز می‌توان با فعال کردن بازارچه‌های مرزی تبادلات مرزی استان را در کنار افزایش صادرات گسترش داد.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: امیدوارم در جریان این سفر تصمیمات مختلف و مهمی ‌در جهت توسعه‌یافتگی استان اتخاذ شود.
رئیس‌جمهور همچنین از مردم استان به‌خاطر اینکه با توجه به شرایط کرونایی امکان دیدار و حضور در اجتماعات باشکوه آنها وجود ندارد عذرخواهی کرد.
رئیس دولت سیزدهم همچنین انجام سفر به استان ایلام را در ایامی‌که متعلق به ‌وجود مقدس ابا عبدالله‌الحسین(ع) و روزهای زیارتی مضجع نورانی امام حسین(ع) است، مغتنم شمرد.
تأکید رئیس‌جمهوری
بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان
رئیس‌جمهور همچنین بلافاصله پس از ورود به ایلام در محل سد مخزنی کنجانچم واقع در شهر مهران استان ایلام حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این سد، روند احداث و تکمیل و سامانه‌های متصل به آن را مورد بررسی قرار داد.
در بازدید از سد کنجانچم با توضیحات کارشناسان و مهندسین این پروژه، در جریان مزیت‌ها و اهداف احداث و تکمیل این سد و نیز اجرای طرح سامانه‌های انتقال و شبکه‌های آبیاری و زهکشی مناطق گرمسیری قرار گرفت.
رئیس‌جمهور که در بازدید از این سد از سوی وزیران نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه همراهی می‌شد با تأکید بر تسریع در تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های در دست احداث از جمله سد کنجانچم، و استفاده مردم از ثمرات آن،گفت: وعده‌ها درمورد اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها باید زودتر عملی شود و تاخیر در تحقق وعده‌های داده شده به مردم حتما موجب کاهش سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد.
وی با بیان اینکه عدم تحقق طرح‌ها موجب هدر رفتن سرمایه‌ها می‌شود، ادامه داد: بر اساس قول مسئولان مربوطه، طی ۶ تا ۷ ماه آینده این طرح اجرایی می‌شود.
دیدار چهره به چهره با مردم
و رسیدگی حضوری به مشکلات
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر استانی به ایلام در محل استانداری میزبان تعدادی از مردم استان بود و به‌صورت حضوری، مسائل و مشکلات مطرح شده را بررسی کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدارها در گفت‌وگوی رودررو و بی‌واسطه، پس از آگاهی از مشکلات، پیشنهادها و طرح‌های ملاقات‌کنندگان، بلافاصله استاندار ایلام را مخاطب قرار داده و خواستار پیگیری و رفع مشکلات و انجام اقدامات لازم برای به نتیجه رساندن موارد مطرح شده، گردید.
در این دیدار، ملاقات‌کنندگان که از طبقات و گروه‌های شغلی مختلف بودند، بدون واسطه و در فضایی صمیمی ‌پیشنهادات، مشکلات و طرح‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.
کمک به رفع مشکل مسکن، حمایت از ابتکارات و طرح‌های تحقیقاتی دانش‌بنیان، برطرف کردن موانع تولید در حوزه دامپروری و کشاورزی و ارائه تسهیلات و تجهیزات لازم برای تحصیل دانش‌آموزان از جمله مسائلی بود که در این دیدار چهره به چهره مطرح گردید.
رمز پیشرفت و پیروزی کشور
حرکت در مسیر شهدا است
آیت‌الله رئیسی همچنین با حضور در یادمان شهدای قلاویزان واقع در نقطه صفر مرزی شهرستان مهران در فضایی آکنده از عطر ایثار و شهادت یاد و خاطره شهدا را گرامی‌داشت و به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.
رئیس‌جمهور در حاشیه زیارت یادمان شهدای قلاویزان و در جمع زائران قبور مطهر شهدا، اظهار داشت: مناطقی مانند قلاویزان جایگاه ایثار، شهادت، توکل به خدا، وفای به عهد، دلدادگی به اسلام و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه همه مردم به‌ویژه مسئولین و مدیران نظام باید از اماکن دوران دفاع مقدس بازدید کنند تا بدانند چه ایثارگری‌های مخلصانه‌ای برای نظام انجام شده است، گفت: در چنین اماکن مقدسی همه آنچه که برای تعالی انسان نیاز است، وجود دارد و همه خوبی‌ها در چنین پایگاه‌ها و جایگاه‌هایی نهفته است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اگر کسی گوش دل باز کند می‌تواند پیام شهیدان را بشنود، خاطرنشان کرد: پیام شهیدان این است که نگذاریم آرمان‌های انقلاب و اطاعت از رهبری و ولی‌فقیه در جامعه کمرنگ شده و عدالت پایمال و عزت ملت ایران مخدوش شود.
رئیس دولت سیزدهم گفت: حضور در مسیر راهیان نور برای همه به‌ویژه مسئولین درس‌آموز است و باید از چنین حضوری درس ایستادگی، اجرای عدالت، توجه به مردم به‌ویژه قشر حزب‌اللهی و کسانی که با همه وجود در مسیر انقلاب هستند، گرفت.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به تقارن سفر استانی با ایام اربعین حسینی اظهار داشت: این ایام به‌خاطر شرایط کرونایی برای عاشقان زیارت اباعبدالله‌الحسین(ع) بسیار تأسف‌برانگیز است و سال‌های زیادی میلیون‌ها زائر از همین مسیر مهران به زیارت امام حسین(ع) می‌رفتند و شخصا نیز چندین بار از همین مسیر برای زیارت راهی ‌شدم. امیدواریم و دعا می‌کنیم با ریشه‌کن شدن کرونا بار دیگر شرایط و زمینه حضور میلیون‌ها عاشق اباعبدالله‌الحسین(ع) فراهم شود.
آیت‌الله رئیسی افزود: تلاش داشتیم تعداد زیادی از مردم کشورمان بتوانند به کربلا اعزام شوند اما دولت عراق فقط با حضور ۶۰ هزار نفر موافقت کرد و امکان افزایش آن برای دولت میزبان وجود ندارد.
رئیس قوه مجریه همچنین با‌ اشاره به تقارن سفر به ایلام با ایام سالگرد دفاع مقدس،اظهار داشت: تجلیل از شهدا و ایثارگران و یادآوری دوران دفاع مقدس بسیار ارزشمند است و پیروزی کشور و پیشبرد امور در گرو پیروی و تداوم راه شهدا و ایمان و اخلاص آنان است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان ایلام حق بسیار زیادی بر گردن مردم ایران دارد، گفت: مردم این دیار دلاورانه و با احساس تعقل و اخلاص در مقابل دشمنان، مقاومت و ایستادگی کردند و ۳ هزار شهید استان گواهِ بصیرت و فداکاری مردم این خطه است.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: یقینا توصیف ابعاد مختلف ایستادگی و مقاومت مردم استان ایلام، صحیفه بسیار بلندی می‌شود و امیدواریم همه بتوانیم راه مقدس و نورانی شهیدان را ادامه دهیم.
رئیس دولت سیزدهم گفت: بدون تردید اگر مسیر شهیدان را به خوبی بشناسیم و زندگی خود را بر مبنای آن تنظیم کنیم، مسیر الهی را گم نخواهیم کرد و در مسیر شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی خواهیم بود.
بازدید وزرا از زیرساخت‌ها
و طرح‌های مختلف 12 شهرستان ایلام
وزیر بهداشت نیز از بخش‌های مختلف بیمارستان
امام حسین(ع) مهران در نقطه صفر مرزی با عراق بازدید کرد. بازدید از پایگاه تجمیعی واکسیناسیون خانه معلم شهرستان مهران از دیگر برنامه‌های عین‌اللهی بود.
سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت نیز از ۴ واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی شهرستان ایوان بازدید و در جریان مشکلات این واحدهای صنعتی قرار گرفت.
جواد اوجی وزیر نفت نیز از میدان نفی آذر واقع در شهرستان مهران در جنوب استان ایلام بازدید کرد. وزیر اقتصاد هم به طرح‌های نیمه‌تمام شهرستان آبدانان سر زد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم به روستای هدف گردشگری تاریخی سرابکلان رفت.
محدودیت‌های هوشمند
به‌جای تعطیلات کرونایی
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنج‌شنبه هفته گذشته پس از دریافت گزارش کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا درمورد اقدامات انجام شده در زمینه روند واکسیناسیون و مهار بیماری در کشور با‌ اشاره به اهمیت توجه به بیماریابی با اجرای کامل طرح پایش شهید سلیمانی،گفت: تقویت فرایند درمان سرپایی و آموزش همگانی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعلام هشدارهای به‌موقع و لازم، در کنترل بیماری تاثیر فراوانی دارد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: نظارت بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون و توجه به رعایت موارد بهداشتی در تمام مبادی ورودی کشور برای اتباع همه کشورها ضروری است.
رئیسی همچنین بر تهیه نسخه جامع پیش‌بینی‌های پیشگیرانه برای مواجهه با موج‌های احتمالی آینده و گونه‌های جدید کرونا با تعیین وظایف همه دستگاه‌ها تاکید کرد.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع درباره تصمیمات اتخاذ شده برای بازگشایی مدارس باید مورد توجه ویژه مسئولین ذیربط قرار بگیرد.
در این جلسه پیشنهادات ناظر به کاهش محدودیت‌ها و جایگزین نمودن محدودیت‌های هوشمند به‌جای تعطیلات برای گروه‌های مختلف شغلی مطرح و مقرر شد این پیشنهادات در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی قرار گیرد.