kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

رئیسی باید پشت میزش بنشیند و به میان مردم نرود!

 

سرویس سیاسی-
اصلاح‌طلبان در 8سال گذشته در مناصب مختلفی که بوده‌اند با شیوه مدیریت از پشت میز می‌خواستند کشور را در روند توسعه قرار دهند که نتیجه آن وضعیت اکنون جامعه است. حالا که رئیس‌جمهور سیزدهم به گونه‌ای دیگر عمل می‌کند و به میان مردم می‌رود و بازدیدهای سرزده انجام می‌دهد اصلاح‌طلبان برآشفته‌اند که چرا این کار را می‌کند؟!
روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «آسیب‌شناسی بازدیدهای سرزده» به سفرهای استانی رئیس‌جمهور پرداخت و نوشت: «قریب به چهل روز از آغاز رسمی دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی می‌گذرد و در این مدت مهم‌ترین اقدام رئیس‌دولت، به روایت تک‌رسانه ملی بازدیدهای استانی سر زده و مردمی بوده است. اولین بازدید فردای روز رای اعتماد وزیران، دیدار رئیس‌جمهور از غسالخانه بهشت‌زهرا بود! پس از آن نیز صبح‌های جمعه برای بازدیدهای استانی در دستور کار قرار گرفت.»
در ادامه مطلب آمده است: «واقعیت آن است که با وجود دستگاه‌های عریض و طویل اداری و دولتی، وجود هزاران کارشناس و مدیران متخصص، ابزارها و فرآیندهای الکترونیکی و آنلاین جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها و البته تعدد چالش‌ها، مسائل و مشکلات، در کنار شرایط خاص کشور، فرصتی برای این‌گونه بازتولید رفتارهای پوپولیستی و تبلیغاتی وجود ندارد. امروز زمانه قجری یا پهلوی نیست که شاه مملکت با بازدید میدانی از وضعیت شفاخانه‌ها و نانوایی‌ها، امور مملکت را رتق و فتق کند. واضح است که مشکل کمبود دارو با بازدید سرزده از یک داروخانه حل نمی‌شود. مشکلات چابهار و خوزستان و مناطق محروم خراسان جنوبی، پنهان و ناشناخته نیست که نیاز به بازدید میدانی داشته باشد. کافی است با مجامع نمایندگان یا استاندار هر استان نشستی داشت و از سیر تا پیاز و از ریز تا درشت معضلات حوزه ماموریتش مطلع شد. دفاتر مطالعاتی استانداری‌ها و سازمان برنامه و بودجه هر استان برای تک‌تک شهرهای آن حوزه، مطالعات دقیق کارشناسی دارد و نکته مبهم و پنهانی وجود ندارد که حضور فیزیکی یک مقام رسمی در یک منطقه آن را کشف کند. کیست که نداند حداقل درگیری و اتلاف بودجه، وقت و انرژی یک هفته‌ای نیروهای اداری، نظامی و امنیتی استان کم‌ترین هزینه بازدید به اصطلاح سرزده رئیس‌یک قوه در استان‌هاست.»
مدعیان اصلاحات نمی‌خواهند باور کنند که حضور رئیس‌جمهور در میان مردم، به اهمیت دولت مردمی و مانیفست مردم سالارانه انقلاب اسلامی ضریب می‌دهد. از سویی عزم و جزم مدیران برای کار کردن را مضاعف و همچنین جوانه‌های اعتماد از دست رفته و امید را در دلها بارور می‌نماید. مگر می‌شود در شمال تهران نشست و صرفا از طریق ویدئوکنفرانس به این مهم دست یافت؟ البته از مدعیان اصلاحات که رئیس‌جمهور ولنجک‌نشینِ محبوبشان «صبح جمعه بنزینی» و «نظرسنجی از داخل ماشین» را رقم زد بیش‌تر از این عقده گشایی‌ها انتظار نمی‌رود.
اذعان به اقدام هوشمندانه دولت در مواجهه با گروسی
روزنامه آرمان ملی روز گذشته در مطلبی با عنوان «تعامل مدبرانه براي رفع اختلافات با آژانس» نوشت: «شامــگاه شنبه بود کــه رافائل گروســی مدیـرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با محمد اسلامی رئیس‌سـازمان انرژی اتمی کشورمان و بحـث و گفـت و گو پیرامون مسائل فنی و بازدیدها از مراکز و دوربین‌ها وارد تهران شد در این سفر گروسی با اسلامی به توافقاتی هم دست یافت و خواهان مذاکرات بیش‌تر با مقامات تهران شد و حتی مطرح کرد که دیدار بعدی در وین خواهد بود... با این حال بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران نیز بر این عقیده‌اند که عملکرد ایران و گام‌هایی که برداشته کاملا قانونی و در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 است و اگر غربی‌ها خواهان نظارت‌های بیش‌تر آژانسی هستند ابتدا باید به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند و سپس خواهان مسائل دیگر باشند.»
این روزنامه نوشت: « ایران همچنان نسبت به از سر گیری مذاکرات وین واکنشی از خود نشان نداده و بر این عقیده است که اگر طرفین به تعهدات خود عمل نکنند عجله‌ای برای مذاکره ندارد. این رویکرد را در مسائل فنی نیز می‌توان دید جایی که به رغم توافق ایران و آژانس مسئولان مربوطه کشورمان دسترسی به دوربین‌ها و حافظه‌ها را منوط به توافق در مذاکرات می‌دانند.»
گفتنی است در شرایطی که دولت در حال اجرای قانون مصوب مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم» است، برخی مدعیان اصلاحات و بانیان و بزک‌کنندگان خسارت محض برجام به بهانه حضور مدیرکل آژانس با تهران و اعلام سازنده بود مذاکرات وی در این سفر به تحریف و ارائه تصویری دروغین از این سفر و نتایج آن پرداخته و مدعی شدند که دولت در توافق اخیر با آژانس قانون ضد تحریمی مجلس را متوقف کرده است.
ادعا و القائات جریان تحریف در حالی است که اولا به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران، این قانون مجلس بود که پس از اجرا، طرف غربی را به تکاپو‌انداخته تا برخلاف بی‌اعتنایی‌های گذشته، اعتراض توام با اقدام ایران را جدی بگیرد و پیشنهادهای ولو ناکافی و غیرقابل قبول برای لغو تحریم‌ها را ارائه کند. ثانیا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها شامل چند فاز است که از زمستان سال گذشته اجرایی شده و همچنان برخلاف فضا‌سازی تحریف گران غرض‌ورز اجرا می‌شود و همین، عقده ناگشوده آمریکا و‌ تروئیکای اروپا (و همچنین آژانس به نیابت از آنها) است.
FATF و تشت رسوایی جریان غربگرا
مدعیان اصلاحات یا همان جریان غربگدای داخلی که تا دیروز ریز و درشت مشکلات کشور حتی واردات واکسن را هم به موضوعاتی نظیر تحریم و عدم تصویب لوایح استعماری FATF گره می‌زدند‌، این روزهای که مجلس و دولت در پی تغییر رویکرد نسبت به معضلات اقتصادی هستند و تصمیم گیری درباره این لوایح را منوط به رفع تحریم‌های کرده‌اند‌، این طیف سیاسی مدعی است که اصلا تحریم‌ها به FATF ارتباطی ندارد!
در همین رابطه روزنامه اعتماد روز گذشته نوشت: «محمود صادقي.. با نفس برگزاري يك همه‌پرسي سراسري و رجوع مستقيم به آراي ملت موافق است و در حالي از مسايلي چون FATF يا بحث مذاكرات هسته‌اي به عنوان موضوعاتي كه مي‌تواند محور اين همه‌پرسي احتمالي باشد، نام برده كه پيش از اين در دوران 8 ساله دولت روحاني، هر بار كه بحث رفراندوم مطرح مي‌شد، معمولا همين دو فقره به عنوان موضوع همه‌پرسي پيشنهاد مي‌شد. به‌ خصوص بحث بلاتكليف ماندن دو لايحه از لوايح چهارگانه مرتبط با FATF كه چند سالي است به‌رغم تصويب مجلس دهم، درپي مخالفت شوراي نگهبان و البته اصرار مجلس بر مصوبات خود، در مجمع تشخيص در نوبت بررسي است و عزمي هم براي ورود اين مجمع به بحث ديده نمي‌شود. آن‌ هم در حالي كه همين ديروز يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين رابطه اظهارنظر كرده گفته است: «تا زماني كه در مورد رفع تحريم‌ها اقدامي صورت نگيرد، نمي‌توان درباره FATF تصميم‌گيري كرد.» موضوعاتي كه البته به يكديگر ارتباط مستقيم ندارند اما حالا علاوه‌بر گرفت‌وگيرهايي كه هر كدام به‌ نحوي به آن دچار شده‌اند، اين‌طور به يكديگر نيز گره خورده و از قضا همين درهم‌تنيدگي و پيچيدگي بيش از حد اين دو موضوع يعني FATF و مذاكرات هسته‌اي خود نشان از آن دارد كه گرهي اساسي در كار است و در نتيجه آن‌طور كه قانون اساسي پيش‌بيني كرده، لازم است براي تصميم‌گيري و گشايش اين گره‌هاي پيچ در پيچ، به آراي ملت رجوع كرد.»
حتما دولت سیزدهم بایستی از تجربه دولت یازدهم و دوازدهم بهره بگیرد و ظرفیت خود را صرف موضوعاتی که ابتکار عمل در دست طرف خارجی است، نکند. دولت یازدهم به رغم امتیازات گسترده‌ای که به طرف مقابل در حوزه صنعت هسته‌ای داد، نتوانست تحریم‌ها را بردارد و به جای اینکه مسیر خود را اصلاح کند، کشور را از چاله برجام به چاه FATF‌انداخت. دولتمردان دولت سیزدهم باید با چشمان باز و تحلیل درست از وضعیت کشور، مراقب ادراک ‌سازی‌هایی که در حال انجام است، باشند.
اصلاح‌طلبان و ‌انداختن توپ در زمین کشورمان!
عجیب است که توافق هسته‌ای سال 96 تا‌اندازه‌ای برای طیف موسوم به اصلاح‌طلب مهم است که حتی حاضر هستند بدون عمل غرب به تعهداتش و بهره‌مندی ایران از این توافق‌نامه؛ برجام در جریان باشد. این جماعت چرا منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند و از گذشته درس نمی‌آموزند؟!
در این مسیر بارها و بارها اصلاح‌طلبان توپ را در زمین کشورمان‌انداخته‌اند چنانکه دیروز روزنامه شرق در سرمقاله خود نوشته بود: «تردید نباید کرد که این تنها راه خروج ایران از انزوای بین‌المللی، مقدمه‌ای برای برون‌رفت از بن‌بست برجام، دستیابی به توافق جدید و خلاصی از تحریم‌های فلج‌کننده است. در بیانیه مشترک پایان دیدار گروسی از تهران آمده است: «طرفین، روح همكاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تأكید مجدد قرار‌دادند». همان‌طور‌که واژه‌های این بیانیه راهکار برون‌رفت از یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین معضلات بین‌المللی است، به یقین تسری آن به همه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند افق‌های جدیدی را برای ایران گشوده و فضای ملتهب امروز را دگرگون و روابطی برخاسته از همان واژه‌ها را فرا راه فردای ایران قرار دهد.»
ایران تمام تعهداتش را ذیل برجام حتی زودتر از موعد انجام داد اما اروپا و آمریکا به تعهداتشان عمل نکردند. سپس آمریکا از این توافق خارج شد و ایران مدت‌ها بدون بهره مندی از برجام به طور کامل به تعهداتش عمل کرد. پس از آنکه بی‌عملی غرب در برجام مشاهده شد مجلس یازدهم (مجلس جدید) در نخستین اقدامات خود قانونی را علیه بدعهدی غرب تصویب کرد. اکنون هم ایران بارها گفته که اگر غرب به تعهداتش عمل کند ایران نیز به تعهداتش بازمی گردد.
با شرح فوق باید گفت این ایران نیست که باید راهی برای برون رفت از این توافق بیابد. در حقیقت غرب است که باید تصمیم بگیرد می‌خواهد برجام را داشته باشد یا نه؟
ضمن اینکه بار دیگر در این سرمقاله اصلاح‌طلبان تاکید کرده‌اند که این توافق‌ها را می‌توان به تمام موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش داد! چرا اصلاح‌طلبان به طور کامل در مسیر منافع غرب قرار دارند و می‌خواهند نفوذ منطقه‌ای ایران و عمق استراتژیک کشورمان و نیز توان موشکی را به غرب واگذار کنیم تا طعمه آماده‌ای برای آنها باشیم.