kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
سید حسن نصرالله تشریح کرد

معامله سوخت میان ایران و لبنان معادله منطقه را تغییر داد

«سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، با تشریح به هم خوردن محاسبه آمریکا و غرب‌گرایان با رسیدن کشتی سوخت ایران به سواحل سوریه و ناتوانی اسرائیل از مورد هدف قرار‌دادن این کشتی، نشان داد که این معامله سوخت، معادلات منطقه را تغییر داد.

 

سرویس خارجی-

از زمانی که سید حسن نصرالله در سخنرانی عاشورای خود از حرکت کشتی‌های سوخت خریده شده از ایران به سمت لبنان خبر داد و تهدید کرد هر تعرضی به این کشتی‌ها پاسخ خواهد گرفت، بحثی داغ در لبنان و حتی سراسر جهان به راه افتاد تا جایی که یکی از کارشناسان شبکه فرانس 24 از «طوفان ژئوپلتیک» در منطقه گفت. دبیرکل حزب‌الله لبنان دوشنبه شب پس از تشکیل کابینه لبنان، درباره تحولات این کشور و منطقه، سخنرانی کرد و به همین مسئله نیز پرداخت. چنان‌که از این سخنرانی نصرالله به دست می‌آید، او با تشریح به هم خوردن محاسبه آمریکا و غرب‌گرایان با رسیدن کشتی سوخت ایران به سواحل سوریه و ناتوانی اسرائیل از مورد هدف قرار‌دادن این کشتی، نشان داد که این معامله سوخت، چگونه معادله منطقه را تغییر داد.
محاسباتی که به هم خورد
نصرالله با بیان اینکه، محاسبات بسیاری از کسانی به هم ریخت که مدعی بودند وعده اعزام کشتی، مصرف رسانه‌ای دارد و غیر قابل تحقق است، خاطر نشان کرد: «محاسبات تمام کسانی که امیدوار بودند اسرائیلی‌ها کشتی‌ها را هدف قرار دهند، اشتباه از آب درآمد... اسرائیل در تنگناست. معادله بازدارندگی موجود، از رسیدن کشتی نخست حمایت کرد.»
وی با اشاره به شکست محاسباتی آمریکا که بر روی نرسیدن کشتی‌ها حساب باز کرده بود، خاطر نشان کرد: «محاسبات کسانی که بر روی ایجاد مشکل بین حزب‌الله و حکومت لبنان حساب باز کرده بودند، به هم ریخت... همه این محاسبات به پایان رسید و ما نیز به مرحله کار واقعی و جدی رسیدیم.»
قدردانی از رهبر و رئیس‌جمهور ایران
به گزارش فارس، نصرالله ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور، آقای رئیسی و مسئولان دولتی ایران به دلیل تحمل این مسئولیت، خاطر نشان کرد: «از سوریه و دولت و رئیس‌جمهورش به دلیل تسهیلات و کمکی که کردند تشکر می‌کنیم... از برکات آغاز این مسیر، این است که باب‌های جدیدی باز شد و سبب شد که آمریکا به دنبال رساندن گاز از مصر به لبنان باشد و این برای کاهش رنج مردم خوب است.»
وی با بیان اینکه «تشکیل هیئتی از دولت لبنان و ارسال آن به سوریه که سال‌ها بود خواستار آن بودیم، از برکات دیگر این مسیر بود [که آمریکایی‌ها مجبور شدند با اعزام آن موافقت کنند]»، تصریح کرد: «قرار است سوخت از عراق هم برسد و از دولت عراق هم تشکر می‌کنیم.»
دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگر سخنرانی خود در مورد ارسال سوخت ایران، تصریح کرد: «درباره مقصد کشتی نخست [ایرانی] که فرآورده‌های نفتی را منتقل می‎‌کرد، دو گزینه داشتیم: لبنان یا سوریه... ولی به خاطر اینکه مشکلی برای حکومت لبنان ایجاد نشود، تصمیم گرفتیم به سوریه اعزام شود. سوریه نیز پذیرفت... از سران سوریه به خاطر حمایت، تسهیل و مشارکت برای موفقیت این اقدام، کمال تشکر را داریم.»
وی ادامه داد: «سوریه، حرکت [کشتی] در بندرگاه بانیاس را برای انبار کردن و حرکت به سمت مرزها تسهیل و امنیت نفتکش‌ها را تأمین کرد... اولین کشتی حامل فرآورده‌های نفتی، شامگاه یکشنبه وارد بندرگاه بانیاس شد و امروز بار خود را تخلیه می‌کند... انتقال فرآورده‌ها به البقاع، روز پنجشنبه آینده آغاز خواهد شد.»
دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه کشتی حامل گازوئیل طی چند روز آینده وارد بانیاس خواهد شد، گفت: «مقدمات اداری برای ارسال کشتی سوم حامل بنزین از ایران نیز انجام شده است... کشتی چهارم نیز حامل گازوئیل خواهد بود و بعدا فرستاده خواهد شد... دولت جدید، درباره کشتی‌های بعدی تصمیم خواهد گرفت.»
هدف کمک به مردم است، نه تجارت
نصرالله با بیان اینکه حزب‌الله از رهگذر این کشتی‌ها در پی تجارت و سود نیست، بلکه به دنبال کاهش مشکلات مردم لبنان است، تأکید کرد: «برآورد ما این است که برخی از نهادها یا طرف‌ها هستند که احتمالا با خرید گازوئیل یا بنزین ایران، دچار مشکل می‌شدند... ولی فرآورده‌های نفتی متعلق به کل مردم لبنان است.»
وی ادامه داد: «درباره توزیع فرآورده‌های نفتی این گونه عمل می‌کنیم: از ۱۶ سپتامبر تا ۱۶ اکتبر، این فرآورده‌ها را به مدت یک ماه به صورت رایگان در اختیار نهادهای زیر قرار می‌دهیم: بیمارستان‌های دولتی، خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری ایتام، مراکز نگهداری معلولان، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی‌ها و صلیب سرخ لبنان.»
او تصریح کرد: «برای ما حتمی است که سوخت را ارزان‌تر از چیزی که از ایران خریده‌ایم، خواهیم فروخت. چون به دنبال تجارت نیستیم.» او افزود که لبنانی‌ها دیگر نیازی نیست که عزت خود را دربازارهای سیاه سوخت زیر پا نگذارند.
پیروزی معادله طلایی «ارتش-ملت-مقاومت» و شکست آمریکا
دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بخش پایانی سخنرانی خود به مسئله همکاری حزب‌الله و ارتش لبنان پرداخت و گفت که معادله طلایی «ارتش-ملت-مقاومت» تثبیت شده است و خود را در پیروزی‌های سال ۲۰۰۰ و جنگ ۳۳ روزه نشان داد و همچنان خود را نشان می‌دهد. نصرالله خطاب به آمریکایی‌ها نیز تأکید کرد: «تمامی محاسبات شما به هم ریخت و سیاست‌هایتان شکست خورد. همه توطئه‌هایتان نقش بر آب شد... شکست خواهید خورد و معادله طلایی که حافظ امنیت داخلی و مرزهای لبنان است، حفظ خواهد شد.»
حفظ جان دو اسیر فراری فلسطینی
اولویت اصلی است
نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود به مسئله فرار 6 اسیر فلسطینی از زندان صهیونیستی «جلبوع» پرداخت و گفت: «عملیات تونل آزاد، مفاهیم مهم و زیادی داشت. بیانگر میزان شجاعت، عزم و ابداع این قهرمانان بود... مهم‌ترین معنای عملی این اقدام، اصرار [شهروند] فلسطینی بر آزادی است... روز گذشته نیز صحبت‌هایی درباره این وجود داشت که این دو اسیر وارد لبنان شده‌اند و ما با شوق بسیار منتظر آنان بودیم.»
دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه مسئولیت حفظ جان دو اسیر باقی مانده از شش اسیری که از زندان‌گریخته بودند، بر عهده ملت فلسطین است و از اوجب واجبات انسانی، اخلاقی و جهادی به شمار می‌رود، تصریح کرد: «شانزدهمین سالگرد آزاد‌سازی نوار غزه، پیروزی بزرگی برای مقاومت و تأکید بر مفید بودن گزینه مقاومت است... آزاد‌سازی نوار غزه باعث شد که [این منطقه] به یک پایگاه اصلی مقاومت و امیدی ملت فلسطین بدل شود.»
لبنانی‌ها آماده استقبال
از کاروان حامل سوخت ایران
خبر دیگر از لبنان آنکه مقامات حزب‌الله در استان البقاع لبنان، اقدامات لجستیکی، فنی، تبلیغاتی و اداری را برای استقبال از کاروان‌تانکرهای حامل سوخت ایران به طور کامل انجام داده و منتظر رسیدن کامیون‌ها هستند.