kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۷۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اصرار اصلاح‌طلبان بر ادامه نسخه شکست‌خورده

 

سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد روز گذشته گفت وگویی با یکی از تحلیلگران اصلاح‌طلب پیرامون سفر گروسی به تهران منتشر کرده که وی در این گفت‌و‌گو بدون اشاره به ماحصل و نتیجه خسارت‌بار 8 سال مذاکره‌، مجددا مدعی شده است: «واقعيت اين است كه شرايط به نفع ايران پيش نمي‌رود. دليلش هم اين است كه ما تحت تحريم هستيم و فشار اقتصادي زيادي روي مردم ايران وجود دارد و اين فشار هر روز بيشتر مي‌شود. ما بايد توجه داشته باشيم كه اولا تحريم‌ها بدون مذاكره لغو نخواهد شد و در ثاني، امكان ندارد طرف مقابل لغو كل تحريم‌ها را بپذيرد. ما همين كه بتوانيم تحريم‌ها در حوزه هسته‌اي را لغو كنيم و موضوعات مهمي مثل نفت و پتروشيمي و بانك و بيمه و اين مسائل را از ذيل تحريم خارج كنيم، كار بزرگي كرده‌ايم. اينكه فكر كنيم تحريم‌ها را از راهي جز مذاكره لغو كنيم، اشتباه است.»
طی ۸ سال گذشته طیف مدعی اصلاح‌طلبی با بزک آمریکا و گره زدن حل همه مشکلات کشور به مذاکره، کشور را در چاه برجام‌انداختند و با نابودی اقتصاد کشور و معیشت مردم، خساراتی جبران‌ناپذیر به کشور وارد کردند که تبعات آن تا سالها ‌گریبان‌گیر مردم خواهد بود. در چنین شرایطی که ماحصل این سیاست خسارت بار جلوی چشم مردم است، این طیف در رویکردی عجیب و تأمل‌برانگیز همچنان همان نسخه شکست خورده و پر خسارت را به عنوان تنها راه‌حل مشکلات کشور معرفی کرده و از طرفی با گرا دادن و ارسال پیام ضعف از وضعیت اقتصادی کشور که دستاورد دولت برآمده از خودشان است، طرف غربی را به اعمال فشار بیش‌تر به کشور ترغیب کند.
این جریان سیاسی هیچ برنامه‌ای برای برون رفت مشکلات کشور ندارند و فقط تلاش می‌کنند با ایجاد دوقطبی‌های مخرب و دادن آدرس غلط کشور را وارد دور باطل تازه‌ای کنند.
اذعان روزنامه اصلاح‌طلب به کارکرد مصوبه ضد‌تحریمی مجلس
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«مصوبه مجلس (تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها) بیش‌تر جنبه چانه‌زنی داشت و به نوعی می‌توان گفت که این مصوبه هم در این راستا نبود که مذاکرات را به بن‌بست بکشاند. آن مصوبه هم به نحوی دنبال این است تا مذاکره در یک پروسه زمانی کوتاه‌تر به نتیجه برسد. درحقیقت زمان برای ایران خیلی مهم است که زودتر به نتیجه برسد. بحث مذاکره برای مذاکره نباشد، موضوعی است که از زبان مسئولان دیپلماسی کشور به کرات شنیده‌ایم که زودتر نتیجه گرفته شود. این خواست مسئولان دیپلماسی کشور است.»
پس از تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس یازدهم، برخی دولتمردان همصدا با مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای به این طرح حمله کرده و آن را مخل مذاکرات نامیدند.
این در حالی بود که این طرح با هدف پرکردن دست تیم مذاکره‌کننده و وزارت خارجه در مسئله برجام طراحی و تصویب شده بود.
چندی پیش مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل گفته بود:« قانون مصوب مجلس ما در حقیقت پاسخی حساب شده به اقدامات غیرقانونی آمریکا و بیش از سه سال ناتوانی اتحادیه اروپایی و سه کشور اروپایی در مقاومت در مقابل چنین اقداماتی بود...هدف از این قانون، بازگرداندن توازن از دست رفته به برجام است و همان گونه که خود این قانون به روشنی بیان می‌کند، اگر برجام در عمل به طور کامل توسط دیگران اجرا و تمام تحریم‌ها کاملا برداشته شوند، اقدامات جبرانی ایران قابل برگشت است».
سرعت گرفتن واکسیناسیون و عیان‌تر شدن بی‌کفایتی دولت قبل
روزنامه همدلی روز گذشته در مطلبی با عنوان «معجزه واکسن » نوشت: « برآیند کلی از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور این است که روند واکسیناسیون عمومی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تسریع شده و طی روزهای اخیر تزریق واکسن به گروه سنی ۴۵ تا ۵۰ سال و اکثر دانشجویان کشور، آغاز شده است. ناگفته پیداست واکسیناسیون عمومی و سرعت بخشیدن به آن، یکی از مطالبات جدی مردم در یک سال اخیر بوده است.‌‌ اما کم‌توجهی مقامات بهداشتی دولت قبل و توجه جدی دولت سیزدهم به این مقوله، این شائبه را برای برخی ایجاد کرده است که دست‌‌های پشت پرده‌‌ در دولت دوازدهم مانع از واردات واکسن به کشور و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی در‌‌ کشور بوده است، تا از یک‌سو نارضایتی از دولت دوازدهم و جناح منتسب به او‌‌ را افزایش دهد و آن طیف و جناح را طیفی ناکارآمد معرفی کند و از سویی دیگر‌‌ اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه بیش‌تر دیده شود و به تبع آن رضایت از دولت جدید افزایش پیدا کند.‌»
در این باره گفتنی است متاسفانه بسیاری از مسئولان دولت حسن روحانی در حالی تلاش داشتند تا عدم واردات واکسن کرونا به کشور را به دلیل نپیوستن ایران به FATF و مسئله تحریم گره بزنند که با روی کار آمدن دولت رئیسی و فقط طی همین چند هفته اخیر بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد!
همچنین در حالی که دولت روحانی تلاش داشت تا واردات بسیار محدود واکسن به کشور را به موضوعات سیاسی و تحریمی گره بزنند، اظهارات رئیس‌جمعیت هلال احمر پرده از بخش دیگری از واقعیت‌های این داستان برداشت!کریم همتی، رئیس‌جمعیت هلال احمر درباره علت سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا به کشور از زمان استقرار دولت جدید گفت: «ابراهیم رئیسی پس از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، تماس‌های تلفنی با سران کشورهای چین و روسیه داشت و همین امر سبب شد تا روند واردات واکسن تسریع شود؛ پیگیری‌ها در سطح بالای نظام یکی از مولفه‌های اصلی بود که سبب شد تا در چند روز اخیر، واردات واکسن سرعت پیدا کند!»
اینجای کار می‌لنگید؛ بزک برجام توسط زنجیره‌ای‌ها!
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله دیروز خود به تحریف توافق دو روز قبل ایران و آژانس پرداخت و نوشت: «از کنار موضوع توافق دیروز ایران و آژانس به سادگی نگذرید. در میان خطوط بیانیه پایانی که صادر شده و بین کلمات و واژگان رسمی و خشک می‌توان یک جمله خودمانی و دم دستی را استخراج نمود و روی طاقچه گذاشت: «سیاست و مدیریت عرصه واقعیت‌هاست نه شعارهای گنگ و پوچ تریبونی.»
این سرمقاله افزوده است: «می دانم؛ همه آنهایی که بیانیه پایانی را مطالعه کردند نخستین سؤالی که در ذهن شان شکل گرفته این بوده که چرا اگر همین بیانیه در دولت قبلی منتشر می‌شد حسن روحانی و اعوان و انصارش متهم به وادادگی و خود‌فروشی می‌شدند اما اکنون صدایی از کسی بلند نشده است؟ ضمن آنکه فراموش نباید کرد تمام اقدامات سازمان انرژی اتمی در ایجاد محدودیت برای بازرسان آژانس عطف به مصوبه هسته‌ای مجلس به اصطلاح انقلابی بوده است. یعنی اینگونه می‌خواهم عرض کنم که هرچند تمام نماینده‌های انقلابی مجلس دیروز نه توئیت زدند و نه مصاحبه کردند ولی جهت اطلاع باید عرض نمایم بیانیه پایانی در تضاد کامل با مصوبه مذکور بود و لاغیر!»
نکته اول اینکه سطر مورد اشاره در این سرمقاله که «سیاست و مدیریت عرصه واقعیت‌هاست نه شعارهای گنگ و پوچ تریبونی.» چه مشکلی دارد؟! این دقیقا همان حرفی است که منتقدین برجام می‌گفتند که دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان و رسانه‌های اصلاح‌طلب در مورد برجام و روزهای پس از برجام تنها شعارهای گنگ و پوچ تریبونی دادند.
نکته دوم اینکه چرا این بیانیه در زمان دولت قبل محل ایراد و اشکال می‌شد؟! این یک حدس و گمان اصلاح‌طلبانه است یا مبتنی بر گزاره‌هایی غلط که از مسیر تحریف حقایق به دست آمده است. آنچه ایران و آژانس در مورد آن توافق کردند تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌ها بوده و حتی تصاویر قبلی نیز به آنها داده نشده است. شلوغ‌کاری اصلاح‌طلبان برای چیست؟!
لازم به ذکر است که این سرمقاله با عنوان «یک جای کار می‌لنگد» منتشر شد که در جواب باید گفت آنجای کار که می‌لنگید بزک برجام توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای بود.