kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
پس از 20 سال

بایدن: در افغانستان اشتباه کردیم نمی‌توان به خاطر القاعده کشورها را اشغال کرد

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از 20 سال اشغالگری این کشور در افغانستان و به خاک و خون کشیدن صدها هزار نفر در این کشور به اشتباه آمریکا در حمله به افغانستان اذعان کرد و گفت: «نمی توانیم برای مقابله با القاعده به کشورها حمله کنیم».

 

سرویس خارجی-

مراسم 11 سپتامبر امسال در آمریکا به شدت تحت‌الشعاع فرار تحقیرآمیز این کشور از افغانستان بود. آمریکا 20 سال پیش به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان و عراق حمله کرد. حمله‌ای که به گفته برنی سندرز سناتور آمریکایی «900 هزار کشته و 8 تریلیون دلار هزینه» هزینه داشت. اما در 20 سالگی این حملات، آمریکا افغانستان را دوباره تقدیم طالبان کرد، البته پس از تسلیح این گروه شبه نظامی. حالا در مراسم سالگرد کشته شدگان 11 سپتامبر در آمریکا، بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا به راهبرد اشتباه کشورش در افغانستان اذعان و اعتراف کرده که «ایده حمله به افغانستان برای مقابله با القاعده اشتباه بود». اگر چه تحولات امروز افغانستان نشان می‌دهد آنها نه با هدف مقابله با القاعده یا هر گروه تروریستی دیگر که، با اهداف دیگری به منطقه لشکرکشی کرده بودند.
«جو بایدن» که در سالگرد حملات 11 سپتامبر از یکی از محل‌های سقوط هواپیماها در پنسیلوانیا دیدن می‌کرد، در عین حال از عملکرد افتضاحش در نحوه خروج و عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان دفاع کرد. اظهارات بایدن در حالی است که خروج شتاب‌زده و عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان و تصرف این کشور توسط طالبان با انتقادهای گسترده بین‌المللی روبه‌رو شده است. بایدن گفت: «آیا این احتمال وجود دارد که القاعده به افغانستان بازگردد؟ بله، ولی می‌دانید مسئله اصلی چیست، آنها پیش از این به خیلی جاهای دیگر برگشته‌اند...پس رویکرد چه باید باشد؟ هر جایی که القاعده در آنجا حضور داشته باشد، ما باید به آن حمله کنیم و نیروهایمان در آنجا باقی بمانند؟ هرگز، بی‌خیال...این مسئله که تصور می‌کردیم افغانستان را می‌توان واقعاً متحد و یکپارچه کرد، اشتباه بود... ولی نیروهای آمریکایی به هدف اصلی خود یعنی کشتن اسامه بن لادن رهبر القاعده در دوم می‌2011 دست پیدا کردند».
خطر تروریسم داخلی جدی است
«جورج دبلیو بوش» عامل لشکرکشی به عراق و افغانستان نیز که در زمان وقوع حملات 11 سپتامبر 2001 رئیس‌جمهور آمریکا بود، در اظهاراتی در بیستمین سالگرد این حملات نسبت به خطر تروریسم داخلی در این کشور هشدار داد. بوش روز شنبه در سخنانی در مراسم یادبود قربانیان 11 سپتامبر، گفت: «ما شاهد رشد فزاینده شواهدی هستیم که نشان می‌دهد خطرات علیه کشور ما رو به افزایش است، نه تنها در طول مرزهای ما بلکه خشونت ناشی از فعالیت برخی عناصر و گروه‌های افراطی داخلی... شباهت‌های فرهنگی ناچیزی بین
افراط گرایان خشن خارجی و داخلی وجود دارد ولی آنها همه فرزندان یک روح خبیث هستند و این وظیفه دائم ما است تا با آنها مقابله کنیم». بوش در ادامه خواستار اتحاد و وحدت مردم آمریکا شد و گفت: «نیروهای خرابکار همچنان به دنبال ضربه زدن به منافع آمریکا در سراسر جهان هستند، بنابراین نیروهای سیاسی ما باید برای مقابله با چالش‌های پیش رو بیش از پیش متحد شوند».
انتشار اسناد اف بی‌ای
خبر دیگر درباره 11 سپتامبر اینکه اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) روز شنبه پس از سرو صدای زیاد اولین بخش از آنچه انتظار می‌رود چندین سند مربوط به تحقیقات خود درباره حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمایت مورد ظن دولت سعودی از هواپیماربایان باشد را پس از دستور اجرایی «جو بایدن» رئیس‌جمهور  آمریکا منتشر کرد. به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، این سند که به تازگی از حالت طبقه‌بندی خارج شده و مربوط به سال ۲۰۱۶ است، جزئیات کار اف‌بی‌آی را برای تحقیق درباره حمایت لجستیکی ارائه می‌دهد که گفته می‌شود یک مقام کنسولی سعودی و یک مامور اطلاعاتی آن در لس آنجلس به حداقل دو نفر از افرادی که ۱۱ سپتامبر هواپیماها را ربوده بودند، ارائه کرد.
طبق این گزارش، این سند همچنان حاوی ویرایش قابل‌توجهی است.در این گزارش به چندین ارتباط و شهادت شهود پرداخته شده که باعث شد اف‌بی‌آی به «عمر البیومی» که ظاهراً دانشجوی سعودی در لس آنجلس
بود اما اف‌بی‌آی مظنون بود که مأمور اطلاعات سعودی باشد، شک کند. در سند اف‌بی‌آی گفته شده او به شدت در ارائه کمک‌های مسافرتی، اقامت و تامین مالی برای کمک به دو هواپیماربا مشارکت داشته است.
پیش از آن، خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از دولت آمریکا خواسته بودند درباره احتمال دروغگویی و پنهانکاری اف‌بی‌آی یا از بین بردن شواهد مربوط به دست داشتن عربستان در این حملات و هواپیماربایان تحقیق کند. عربستان پس از انتشار این گزارش اعلام کرد نقشی در این حملات نداشته است.
گفتنی است در پرونده حملات مشکوک 11 سپتامیر علامت سؤال‌های بزرگی وجود دارد که با توجه به تبعات بعدی آن یعنی اشغال دو کشور در قبال انفجار چند برج و ساختمان در آمریکا، بعضی کارشناسان را به این نتیجه رسانده که خودآمریکایی‌ها در این حملات
نقش داشته‌اند!