kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
در هفتمین عملیات موازنه بازدارندگی

انصارالله با 8 پهپاد و موشک بالستیک تأسیسات آرامکو در «دمام» عربستان را در هم کوبید

سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از انجام عملیات «موازنه بازدارندگی هفتم» در عمق عربستان و علیه تاسیسات نفتی آرامکو خبر داد و گفت، در این عملیات از هشت پهپاد و موشک بالستیک ذوالفقار استفاده شده است.


ارتش یمن از سال 98 عملیات‌های موسوم به بازدارندگی را شروع کرده است. انصارالله یمن 26 مرداد98 بزرگترین عملیات هجومی خود را از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی -- اماراتی ضدیمن با عنوان «موازنه بازدارندگی اول» انجام داد. یحیی سریع سخنگوی نیروهای نظامی یمن در تشریح این عملیات گفت که 10 فروند پهپاد به‌طور همزمان، میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو را در شرق عربستان در عملیات موازنه بازدارندگی یک هدف قرار‌دادند. اهمیت عملیات توازن بازدارندگی اول در این بود که برای اولین بار انصارالله یک هدف را در فاصله 1200 کیلومتری انتخاب کرد و هیچ کدام از سامانه‌های دفاعی عربستان موفق به رهگیری پهپادهای یمنی نشدند. یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صبح روز شنبه 23 شهریور 98ماه در عملیاتی، تاسیسات نفتی عربستان را با ۱۰ فروند پهپاد هدف قرار‌داد. این عملیات که در نوع خود بزرگترین حمله پهپادی علیه زیربناهای حیاتی نفتی عربستان به شمار رفت سبب خسارت‌های سنگین به بخش نفت و گاز سعودی و همچنین هیمنه و حیثیت سیاسی و نظامی ریاض شد. در این عملیات دو پایگاه مهم نفتی عربستان یعنی البقیق و الخریص هدف قرار گرفتند. این حمله باعث شد تا تولید نفت عربستان به میزان 50 درصد یعنی 5 میلیون و 700 هزار بشکه در روز کاهش یابد و بیش از 30 میلیارد دلار خسارت به عربستان وارد شود. حمله به دو پایگاه البقیق و الخریص، «عملیات موازنه بازدارندگی دوم» نام گرفت. این سلسله عملیات‌ها تاکنون ادامه داشته و آخرین مورد آن عملیات موازنه بازدارندگی هفتم بوده است.
«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز به تشریح عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق عربستان پرداخت. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، سریع این عملیات را «موازنه بازدارندگی هفتم» نامید و گفت، عملیات مذکور در چارچوب مقابله با تجاوزات ائتلاف سعودی انجام شده است. وی افزود، تأسیسات حیاتی و مراکز نظامی عربستان با پهپاد «صماد ۳» و موشک هدف گرفته شده است. سریع گفت، در این عملیات تأسیسات وابسته به «آرامکو» در «رأس التنوره» در منطقه «الدمام» در شرق سعودی با هشت پهپاد صماد ۳ و موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار» هدف گرفته شد. وی در پایان به عربستان سعودی درباره ادامه تجاوز به یمن و ملت مجاهد آن هشدار داد. سریع گفت:« بر حق مشروع خود در اجرای عملیات‌های منحصر به فرد بیشتر در دفاع از کشور عزیز و ملت بزرگ یمن تا توقف تجاوز حملات و رفع محاصره تأکید می‌کنیم. نیروهای مسلح یمن به یاری خدا به نبرد جهادی خود تا آزاد‌سازی تمام اراضی جمهوری یمن و تحقق آزادی و استقلال ادامه خواهد داد.» ائتلاف سعودی البته به روال ادعاهای دروغین همیشگی، مدعی شد که این موشک‌های بالستیک را پیش از برخورد به زمین رهگیری کرده است. به نوشته شبکه «العربیه»، سخنگوی ائتلاف جنایتکار سعودی در ادامه ادعاهایش افزود: «ما اقدامات لازم برای حفاظت از خود مطابق با قوانین بین‌المللی را انجام می‌دهیم». خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از منابع امنیتی سعودی مدعی شد که در پی عملیات موشکی بالستیک یمنی‌ها در شرق عربستان سعودی، به تأسیسات «آرامکو» آسیبی نرسیده است. ساعتی از انتشار خبر عملیات موشکی در شرق و جنوب عربستان نگذشته بود که رسانه‌های عربی از شلیک‌شدن موشک بالستیک دیگری به سمت مواضع ائتلاف متجاوز سعودی خبر دادند. شبکه «العربیه» در خبری فوری گزارش داد پدافند هوایی سعودی در شهر «جیزان» به مقابله با موشک بالستیک شلیک‌شده توسط نیروهای یمنی پرداخته است.
حملات دیوانه‌وار به مارب
از سوی دیگر، یک منبع نظامی در یمن گفت که جنگنده‌های ارتش سعودی در یک ماه گذشته که دور جدید عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مأرب آغاز شده است، بیش از ۲۷۳ مرتبه مناطق مختلف این استان را بمباران کردند. او به وبگاه اطلاع‌رسانی انصارالله یمن گفت که جنگنده‌های سعودی ۱۵۹ بار فقط شهرستان «صرواح» [در غرب استان مأرب] را که شدیدترین درگیری‌های زمینی در آن‌جا جریان دارد بمباران کردند. ۶۹ مرتبه نیز شهرستان رحبه [جنوب غرب استان] آماج حملات جنگنده‌های سعودی بود. بر خلاف حملات دیوانه‌وار هوایی سعودی به رحبه، این شهر سرانجام پس از چند روز درگیری شدید، به دست ارتش و انصارالله یمن آزاد شد.
به گفته این مقام نظامی یمنی، شهرستان «مجزر» هفده بار و «جبل مراد» 10 بار، شهرستان «مدغل» 9 بار، شهرستان «رغوان» چهار بار و شهرستان ماهلیه نیز پنج مرتبه در یک ماه گذشته هدف حملات هوایی بودند. او بدون ذکر نام خود، حملات کور و گسترده جنگنده‌های سعودی در استان مأرب را نشانه دروغین بودن ادعاهای آمریکا مبنی بر تلاش برای توقف جنگ در یمن دانست. حملات وسیع هوایی ائتلاف سعودی در حالی است که نیروهای پیاده، فرار را به قرار ترجیح داده و در مقابل، نیروهای دولت صنعا توانسته‌اند خود را به
سه کیلومتری شهر مأرب برسانند.