kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

سقوط ولایات افغانستان یکی پس از دیگری 6 ولایت دیگر به دست طالبان افتاد

 

سرویس خارجی-
با فروپاشی ارتش افغانستان و در ادامه
پیشروی سؤال برانگیز و سریع شبه نظامیان طالبان، این گروه اعلام کرده حداقل 6 ولایت دیگر این کشور را نیز تصرف کرده است. با اشغال «لوگر» زادگاه
اشرف غنی شبه نظامیان طالبان دیروز به
70 کیلومتری کابل رسیدند!
با اخبار عجیب و غریبی که از افغانستان منتشر می‌شود، امروز دیگر کمتر کسی هست که اوضاع در این کشور
جنگ زده را «بحرانی» و آن را «در آستانه سقوط» نداند. براساس گزارش‌هایی که یکی پس از دیگری از این کشور منتشر می‌شود، ولایات افغاستان، به سرعت در حال سقوط هستند و دولت و ارتش افغانستان نیز در آستانه فروپاشی قرار دارد. به طور مرتب تصاویری از حضور شبه نظامیان طالبان در برخی پایگاه‌های هوایی این کشور و تصرف هلی کوپترهای جنگی ارتش منتشر می‌شود.
با پیشروی سریع طالبان و فروپاشی سریع ارتش و سازمان‌های اداری در این کشور نگرانی‌ها از سقوط قریب‌الوقوع کابل نیز بالا گرفته است. از تحولات میدانی این کشور نیز خبر می‌رسد در ادامه‌ پیشروی‌های طالبان، این گروه ادعا کرده شهرهای هرات، قلعه‌نو و فیروزکوه، لشکرگاه و شهر قندهار را نیز تصرف کرده است. شهرهای هرات، قندهار و لشکرگاه سه شهر مهم و استراتژیک افغانستان است. هرات با ایران و ترکمنستان و قندهار و لشکرگاه با پاکستان مرز مشترک دارند. طالبان مدعی است طی چند هفته گذشته ۱۵  ولایت از 34 ولایت افغانستان را تصرف کرده است. برخی منابع تا 18 ولایت را نیز نوشته‌اند: زرنج و لشکرگاه در جنوب‌غرب، هرات، فراه، قلعه‌نو و فیروزکوه در غرب، قندهار در جنوب، غزنی در جنوب‌شرق، فیض‌آباد، تالقان، قندوز و پلخمری در شمال‌شرق، ایبک، سرپل و شبرغان در  شمال این کشور از جمله ولایت‌هایی است که به تصرف طالبان در آمده است.
پایگاه هوایی مهم هرات سقوط کرد
«قاری یوسف احمدی» سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اظهارداشت که «طی عملیات گسترده و همکاری مردم در سراسر افغانستان ولایت‌های مهم توسط این گروه تصرف شد است». بر اساس این بیانیه، ولایت‌های قندهار، هلمند، هرات و بادغیس و 10 ولایت دیگر از 15 تا 22 مردادماه به تصرف طالبان درآمده‌اند. طالبان درباره سقوط شهر استراتژیک هرات در مرز ایران نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که ساختمان فرمانداری، فرماندهی پلیس و دیگر مراکز استراتژیک شهر هرات را به کنترل خود در آورده است و نیروهای امنیتی نیز سلاح خود را به زمین گذاشته و به این گروه تسلیم شده‌اند. طالبان پس از کنترل زندان مرکزی هرات نیز همه زندانیان را آزاد کرد. پایگاه هوایی استراتژیک «شیندند» در 120 کیلومتری جنوب شهر هرات که بعد از پایگاه هوایی بگرام مهم‌ترین پایگاه هوایی نظامی در افغانستان محسوب می‌گردد نیز به کنترل طالبان درآمده است. سخنگوی طالبان همچنین در بیانیه‌ دیگری از تسلیم شدن «محمد اسماعیل خان» از فرماندهان مطرح و سابق جهادی افغانستان و مقامات ارشد هرات به این گروه خبر داد. همچنین بر اساس گزارش‌ها، علاوه‌بر اسماعیل خان، «عبدالرحمان رحمان» معاون وزیر کشور، «عبدالصبور قانع» والی هرات، «حسیب صدیقی» مدیر ریاست امنیت ملی و چند مقام دیگر نیز تسلیم شده‌اند. طالبان دیروز همچنین اعلام کرد ولایت «لوگر» زادگاه اشرف غنی را نیز به تصرف خود درآورده و تمام مقامات نیز خود را تسلیم این گروه کرده‌اند. ولایت لوگر در 70 کیلومتری کابل قرار دارد و پیشروی سریع طالبان این جنگ را به نزدیک پایتخت افغانستان کشانده است.
طالبان همچنین با تصرف پایگاه قندوز توانسته‌اند به پهپادهای آمریکایی، هلی‌کوپتر،‌تانک و دیگر تسلیحات این پایگاه دست یابند. البته قدرت استفاده‌ بسیار از این تجهیزات را به علت عدم آموزش کافی ندارند.
درخواست برای تقسیم قدرت
با تشدید حملات طالبان و سقوط دست کم 15 ولایت این کشور فشارها به دولت اشرف غنی برای تقسیم قدرت با طالبان بیشتر شده است. در همین رابطه یک منبع خبری در قطر اعلام کرد: طی یک تفاهم در نشست قطر که با حضور عبدالله عبدالله و مقاماتی از آمریکا، روسیه، چین و پاکستان در دوحه برگزار شد ۱۷ ولایت سرحدی به طالبان سپرده می‌شوند که درپی آن آتش بس و بعد آن حکومت موقت ایجاد خواهد شد تا زمینه برای یک انتخابات فراهم شود.. از سوی دیگر شبکه «الجزیره» به نقل از یک منبع دولت افغانستان گزارش داد که این دولت برای توقف خشونت‌ها در افغانستان، به طالبان پیشنهاد تقسیم قدرت داده است. برخی رسانه‌ها نیز مدعی شدند که وزرای خارجه و دفاع آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور افغانستان از او خواسته به منظور برقراری آتش‌بس و تشکیل یک دولت انتقالی، از مقام خود کناره‌گیری کند.
تخلیه سفارتخانه‌ها
با افزایش نگرانی‌ها از فروپاشی دولت افغانستان رسانه‌ها از آغاز تخلیه سفارتخانه‌های خارجی خبر می‌دهند. به گزارش رویترز سفارتخانه‌ها و آژانس‌های امدادرسان کشورهای غربی روز جمعه روند خارج کردن پرسنل غیرنظامی خود را از افغانستان آغاز کردند. آلمان، فرانسه و انگلیس نیز از شهروندانشان خواستند افغانستان را ترک کنند. وزرای خارجه و دفاع آمریکا نیز در تماس با اشرف غنی اعلام کردند واشنگتن دیپلمات‌های خود را در افغانستان کاهش خواهد داد. پیش از این چند فرد مطلع به یک شبکه آمریکایی گفته بودند، انتقال سفارت آمریکا به فرودگاه کابل یکی از متحمل‌ترین گزینه‌ها در صورت تشدید درگیری‌ها در افغانستان است. بر اساس این گزارش آمریکایی‌ها در نظر دارند تعداد کارمندان دیپلمات خود در افغانستان را کاهش داده و سفارت خود را به فرودگاه کابل منتقل کنند.
لشکرکشی مشکوک آمریکا به کابل
در تحول مشکوک دیگری پنتاگون از اعزام ۳ هزار نیروی نظامی به کابل برای تخلیه دیپلمات‌های آمریکایی از سفارت این کشور طی 48 ساعت آینده خبر داده است! سی‌بی‌اس در این باره مدعی شده: «پنتاگون نیرو‌های خود را به فرودگاه کرزی در کابل می‌فرستد تا همزمان با تشدید تسلط طالبان به افغانستان به خروج دیپلمات‌های آمریکایی کمک کنند.». نیویورک تایمز نیز به نقل از منابع آگاه از مذاکره میان آمریکا و گروه طالبان خبر داده است.
این روزنامه آمریکایی مدعی شده، موضوع مذاکرات آمریکا و طالبان، اطمینان از امنیت پرسنل و نیروهای آمریکایی در سفارت این کشور است! این مذاکرات مخفیانه بدون هماهنگی دولت کابل انجام می‌شود. «جان کربی» سخنگوی پنتاگون هم تأکید کرده «استقرار این نیروها موقت خواهد بود و مأموریت آنها تنها بر کمک به کاهش نیروهای سفارت و تسریع روند صدور روادید برای مترجمان افغانستانی و دیگران است و واشنگتن قصد ندارد بار دیگر در جنگ مداخله کند». دولت انگلیس نیز در بیانیه‌ جداگانه از اعزام نیروهایی برای کمک به خروج نیروهای این کشور از افغانستان خبر داد. انگلیس قرار است ۶۰۰ نیروی نظامی را بدین منظور اعزام کند.
شکست آمریکا
نشریه آمریکایی «واشنگتن پست» اما ضمن تهیه گزارشی راجع به آنچه در افغانستان جریان دارد، به دولتمردان آمریکا تاخته و آنها را عامل این وضع دانسته است: «فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آشکار آمریکا در این کشور از چند دهه پیش به شمار می‌رود... دولت‌های پی‌در‌پی آمریکا از جمله جرج دبلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ این واقعیت را که آمریکا جنگ را باخته است، پنهان می‌کردند و سران کاخ سفید و ارتش تلاش می‌کردند اشتباهات را مدفون سازند... فروپاشی سریع افغانستان شاید برای بسیاری از ناظران اکنون ناگهانی به نظر برسد؛ چرا که نیرو‌های طالبان بیشتر مناطق افغانستان را در این ماه‌های گرم تابستانی درنوردیده‌اند و این گروه با از میان رفتن مقاومت دولتی، بر مراکز منطقه‌ای از شمال و غرب کشور مسلط شدند؛ به طوری که سربازان ارتش دولتی افغانستان بدون مقاومت تسلیم می‌شوند و یا از پایگاه‌هایشان فرار می‌کنند».