kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
استقلال برای دومین سال متوالی به جام نرسید

شاگردان نکونام سیزدهمین قهرمان تاریخ لقب گرفتند / جشن مردم خوزستان پس از قهرمانی فولاد در جام حذفی

مردم خوزستان پس از برد فولاد در فینال جام حذفی فوتبال ایران با حضور در خیایان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند.

 

سرویس ورزشی-

دیدار نهایی جام حذفی فوتبال ایران یکشنبه شب بین دو تیم استقلال تهران و فولاد خوزستان برگزار شد و در نهایت تیم فولاد ‏‬در ضربات پنالتی به عنوان قهرمانی رسید.در این مسابقه که در زمین بی‌طرف و به میزبانی ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شد، تلاش دو تیم در ۹۰ دقیقه ثمری نداشت و کار به وقت‌های اضافه کشید. در پایان وقت‌های اضافه و ۱۲۰ دقیقه بازی استقلال و فولاد، نتیجه تغییر نکرد تا کار با تساوی بدون گل به ضربات پنالتی کشیده شود.
در ضربات پنالتی، فرشید اسماعیلی و داریوش شجاعیان دو بازیکن استقلال پنالتی خود را از دست دادند. به این ترتیب تیم فولاد به اولین قهرمانی خود در جام حذفی رسید و جواد نکونام هم اولین جام دوران مربیگری خود را به دست آورد. فرهاد مجیدی و استقلال که سال گذشته هم در فینال جام حذفی برابر تراکتور شکست خورده بودند، یک بار دیگر از رسیدن به این جام بازماندند.
فولاد سیزدهمین قهرمان تاریخ حذفی
فولاد برای اولین بار موفق به کسب عنوان قهرمانی جام حذفی شد تا نام یک تیم جدید به جمع قهرمانان این جام اضافه شود. در بازی یکشنبه شب تیم استقلال با 7 قهرمانی و 6 نایب قهرمانی، پر افتخارترین تیم تاریخ جام حذفی به شمار می‌رفت که برای هشتمین قهرمانی خیز برداشته بود تا شکست فینال سال گذشته مقابل تراکتور را هم جبران کند؛ آبی‌ها اما این بار هم به هدف خود نرسیدند و در ضربات پنالتی مغلوب فولاد شدند تا یک قهرمان جدید به لیست قهرمانان جام حذفی اضافه شود.
فولاد در اولین تجربه حضورش در فینال جام حذفی، موفق به فتح آن شد تا به جمع تیم‌های سایپا، شاهین اهواز، نفت تهران، صباباتری تهران، برق شیراز، فجرسپاسی و بهمن ملحق شود که سابقه یک بار قهرمان شدن در جام حذفی فوتبال ایران را دارند.
قهرمانی فولاد در جام حذفی آن‌قدر برای خوزستانی‌ها ارزشمند بود که موجب شد که مردم یکشنبه شب با حضور در خیایان‌ها به جشن و پایکوبی بپردازند.
نکونام: یک تیم 23 بازیکن گرفت، ما قهرمان شدیم
جواد نکونام سرمربی فولاد خوزستان در پایان این بازی اظهار داشت: این قهرمانی را به مردم خوب خوزستان تبریک می‌گویم. من ممنون آنها هستم که در این دو فصل به من لطف داشتند. این قهرمانی کوچک‌ترین کاری بود که می‌توانستم برای‌شان انجام دهم و امیدوارم روزهای بهتری داشته باشند. به بازیکنانم تبریک می‌گویم چون آنها بزرگ هستند. آن روزی که پنجره نقل و انتقالاتی ما به ناحق بسته شد، با بازیکنان‌مان که صحبت می‌کردیم یک راه داشتیم. اینکه سخت تلاش کنیم تا بتوانیم کمبود بازیکن را جبران کنیم. این سخت‌کوشی به ما نیرو داد و یک جاهایی به ما ضربه زد. ما در بازی مس رفسنجان بازیکن کافی نداشتیم. ما شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم و هدفمان این بود که لیگ را پرقدرت پشت سر بگذاریم و در جام حذفی به جام برسیم.
او افزود: تیم ما از همان ابتدای فصل نشان داد که تیم باکیفیتی است و یک جاهایی می‌تواند با تیم‌هایی که هزینه کرده بودند، تقابل کنند. صراحتا می‌گویم که باشگاه‌هایی بودند که تازه به لیگ برتر آمده بودند و بیش‌تر از ما هزینه کردند. باشگاه بوده که ۲۳ بازیکن برای یک فصل گرفته است. ما ۷ بازیکن بزرگسال جذب کردیم و سعی کردیم که بازیکنان فصل قبل‌مان را حفظ کنیم. با این تفاسیر و اختلاف توانستیم با سخت کوشی به قهرمانی برسیم.
نکونام خاطرنشان کرد: ما با این قهرمانی مستقیما به آسیا می‌رویم. پارسال هم در لیگ سوم شدیم که باید مستقیم به آسیا می‌رفتیم ولی قهرمانی تراکتور در جام حذفی باعث شد این سهمیه مستقیم از دست برود. من خدا را شکر می‌کنم که در دومین سال مربی‌گری‌ام در فولاد برای این تیم جام گرفتم. قطعا این کار به تنهایی انجام نمی‌شد. همه حمایت کردند و در نهایت به قهرمانی رسیدیم.
سرمربی فولاد در پایان تصریح کرد: از روز اول که با ماشین ‌سازی در تبریز عملکردمان خوب و قابل دفاع بود. بازی‌های تیم من را شما نگاه کنید و کارشناس کارشناسی کنند. ما نشان دادیم با کیفیت هستیم و می‌توانیم با مقابله با تیم‌هایی که هزینه کردند، توانایی‌هایمان را نشان بدهیم. برخی باشگاه‌هایی که از لیگ یک صعود کرده بودند، بیشتر از ما هزینه کردند. باشگاهی هست که 23 بازیکن جذب کرده است، ولی ما 7 بازیکن بزرگسال گرفتیم. با این تفاسیر و اختلاف به قهرمانی حذفی رسیدیم.
بازتاب قهرمانی فولاد در سایت AFC
قهرمانی فولاد در جام حذفی در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بازتاب داشت. این سایت درباره قهرمانی فولاد نوشت: این قهرمانی اولین قهرمانی فولاد در جام حذفی است و در فصل آینده آنها را به لیگ قهرمانانی بازمی‌گرداند. قهرمانی فولاد آنها را به چهاردهمین تیم متفاوتی تبدیل می‌کند که از سال 1975 در جام حذفی ایران قهرمان شده‌اند، در حالی که استقلال پر افتخارترین تیم مسابقات با هفت عنوان دومین شکست فینال جام حذفی را در چند سال اخیر تجربه کرد.
شکستی که اعتراض پیشکسوتان را به دنبال داشت
اما درخصوص استقلال حریف فولاد در جام حذفی که برای دومین سال متوالی جام قهرمانی را از دست داد باید به این نکته اشاره داشت که بازی آنها مقابل فولاد چنگی به دل نزد و این تیم نشانی از روزهای خوب این فصلش در مقابل فولاد نداشت. این واقعیت نه تنها در مورد بازی آبی‌پوشان مقابل فولاد که در بازی قبل مقابل گل‌گهر هم خود را نشان داده بود و اگر با ارفاق بازی مقابل سپاهان را نیز کنار بگذاریم می‌توان گفت شاگردان فرهاد مجیدی در دو بازی اخیر خود در جام حذفی، از نظر فنی چندان خوب ظاهر نشدند.
ضعف استقلال در موقعیت‌‌سازی فقط به دلیل نوع بازی فولاد نبود و شاگردان مجیدی، چندان چابکی و تحرک لازم برای رها شدن از پرسینگ و همچنین دفاع مبتنی بر بستن فضاهای حریف را نداشتند. شاید بتوان گفت که خوب تمرین نکردن آبی‌ها در یک ماه اخیر، باعث شده تا آنها هم از لحاظ آمادگی بدنی و هم آمادگی تاکتیکی دچار افت شوند و این موضوع باعث شد تا استقلال چاره‌ای برای ضدتاکتیک فولاد پیدا نکند.
نمایش ضعیف استقلال در فینال اعتراض کارشناسان از جمله پیروز قربانی را که مهمان تلویزیون بود، به همراه داشت. کاپیتان اسبق استقلال در این باره گفت: تا وقتی که این فضا و روند در استقلال حاکم است هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. هیچ جای دنیا مدیریت این همه با تیم فاصله ندارد. بعد انتظار دارند که سرمربی با تیم قهرمان شود. یکی از ارکان قهرمانی تیم مدیریت است.
وی افزود: هر کدام از این مدیران از برند استقلال استفاده می‌کنند و پولی هم خرج می‌کنند. باید شما پول خرج کنید تا سمت استقلال بیایید. شما چیزی نبودید و هر چه شدید از استقلال بوده و باید پول بدهید تا به سمت استقلال بیایید. هواداران استقلال به خاطر یک‌سری آدم نابلد که با روابط سیاسی به استقلال می‌آیند، ناراحتی می‌کشند. این افراد در مدیریت استقلال حضور می‌یابند اما هیچ کاری انجام نمی‌دهند. آدم‌هایی که این‌ها را به استقلال می‌آورند و پست و مقام می‌دهند باید جوابگو باشند.
اشاره قربانی به حضور مددی در باشگاه استقلال است که با استفاده از روابط حسنه اش با یکی از مدیران وزارت ورزش، مدیرعامل استقلال شد و روابطش نیز با مربیان و بازیکنان شکراب است!