kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
پرونده نمایندگان کشورمان در توکیو با ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز بسته شد

شروع و پایان خوب ایران در المپیک / گنج‌زاده تنها طلای تاریخ کاراته را به‌دست آورد

با طلای ارزشمند سجاد گنج زاده در روز پایانی بازی‌های المپیک، تعداد طلاهای کاروان ایران در توکیو به عدد 3 رسید.

 

سرویس ورزشی-

در روز پایانی بازی‌های المپیک 2020 توکیو، سجاد گنج زاده نماینده شایسته کاراته ایران در وزن 75+ موفق به کسب مدال طلا شد تا تعداد طلاهای ایران در المپیک به عدد سه برسد. گنج زاده تنها کاراته‌کای مردان ایران در المپیک توکیو و دارنده یک مدال طلا و 2 نقره جهان، در دیدار فینال برابر طارق حامدی از عربستان در حالی که پس از یک دقیقه با نتیجه 4 بر یک عقب بود با ضربه محکم پای چپ حریف عربستانی بر روی صورتش به روی تاتامی افتاد و در حالت بیهوشی قرار گرفت. گنج‌زاده سپس با برانکارد از تاتامی خارج شد.
پس از این اتفاق 5 داور میدان وارد شور شدند و در نهایت کاراته‌کای عربستانی را به دلیل وارد کردن ضربه محکم به گنج‌زاده دیسکالیفه اعلام کردند تا مدال طلا از آن سجاد گنج‌زاده شود.
گنج‌زاده پیش از این در مرحله گروهی در مجموع با 3 پیروزی و یک تساوی به عنوان سرگروه راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. وی در این مرحله مقابل اوگور آکتاش دارنده مدال برنز جهان و نفر نخست رنکینگ از ترکیه به روی تاتامی رفت و در پایان در دیداری سخت و حساس با نتیجه 2 بر 2 و با امتیاز سانشو به برتری رسید و به فینال راه یافت.
هدایت سجاد گنج‌زاده در این رقابت‌ها بر عهده سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته ایران است.
پیش از این سارا بهمنیار در رقابت‌های وزن 55- کیلوگرم المپیک توکیو که روز پنج‌شنبه برگزار شد با یک پیروزی و دو شکست از دور رقابت‌ها کنار رفت و حمیده عباسعلی دیگر نماینده کاراته بانوان ایران نیز دیروز با 2 پیروزی و 2 شکست حذف شد تا تیم دو نفره بانوان ایران بدون کسب مدال به کار خود در المپیک توکیو پایان دهد.
رشته ورزشی کاراته برای نخستین بار است که به دلیل درخواست ژاپن، در بازی‌های المپیک حضور رسمی دارد اما در دوره بعدی المپیک در پاریس حضور نخواهد داشت.
پایان کار ایران با کسب 3 طلا
بدین ترتیب پرونده حضور ورزشکاران ایران در بازی‌های المپیک 2020 توکیو با کسب 3 طلا، 2 نقره و 2 برنز بسته شد. در توکیو، سجاد گنج زاده در کاراته، جواد فروغی در تپانچه بادی و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی سه طلایی کاروان ایران بودند. علی داودی در وزنه برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد نیز صاحب مدال نقره شدند. امیر حسین زارع در کشتی آزاد و محمدعلی ساروی در کشتی فرنگی نیز 2 برنزی ایران بودند.
سی و دومین دوره بازی‌های المپیک در توکیو با یکسال تأخیر به دلیل همه گیری کرونا از اول تا هفدهم مردادماه سال 1400 و در سال 2021 میلادی برگزار شد. مسابقاتی که در نوع خود به دلیل سالن‌های خالی از تماشاچی، برگزاری افتتاحیه‌ای با حضور کاروان‌های کوچک، نبود مراسم حاشیه‌ای و تست گیری مرتب کرونا و سختگیری در حضور ورزشکاران در دهکده مسابقات، سطح شهر و حتی حضور تنها 30 ثانیه روی سکو بدون ماسک برای عکس یادگاری بی‌نظیر و تکرار نشدنی خواهد
بود.
ایران در این رویداد با 66 ورزشکار در 17 رشته شامل رشته‌های کشتی فرنگی و آزاد، وزنه برداری، تکواندو، کاراته، بوکس، بدمینتون، تنیس روی میز، شنا، دوومیدانی، شمشیربازی، تیراندازی، تیراندازی باکمان، قایقرانی (روئینگ و آب‌های آرام)، والیبال و بسکتبال حضور داشت.
در اولین روز رسمی این بازی‌ها تیراندازی که بهترین مقامش کسب رتبه ششمی در المپیک ریو بود در اتفاقی تاریخی صاحب یک نشان طلای بی‌نظیر در ماده تپانچه بادی مردان توسط جواد فروغی شد. این مدال با ارزش در شرایطی کسب شد که هیچ‌کس پیش‌بینی آن را نمی‌کرد و حتی مسئولین که امید به کسب مدال در شمشیربازی داشتند هیچکدام در سالن حضور نداشتند و تنها به یک تبریک خالی تلفنی بسنده کردند!
تیراندازی با کسب این مدال به جمع رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک پیوست. پیش از این تنها دوومیدانی با یک نقره این طلسم را شکسته بود. ایران قبل از این تنها در رشته‌های تکواندو و کشتی و وزنه برداری صاحب مدال می‌شد. در کشتی فرنگی و آزاد که همیشه تنها شانس مدال‌آوری ایران بودند صاحب چهار مدال یک طلا، یک نقره و دو برنز شدیم. در وزنه برداری سهم ایران یک مدال نقره بود. در کاراته نیز نمایندگان ایران نتایج خوبی به‌دست آورند و در شرایطی که تنها سه ورزشکار در توکیو داشتیم توانستیم یک مدال طلا به‌دست آوریم.
در برخی رشته‌های ورزشی هرچند مدال نگرفتیم اما عملکرد نمایندگان ایران خوب بود. در روئینگ زنان نازنین ملایی قایقران جوان کشورمان در شرایطی پا به میدان بزرگان المپیک گذاشت که این رشته چندسالی است روی مسابقات جهانی را ندیده است، قایق‌های استاندارد آن از سال 96 در مسیر خرید و گمرک ایران گیر کرده و پیست استاندارد هم نصف پیست‌های جهانی مسافت دارد.
با این حال ملایی توانست در یک اتفاق تاریخی 12 پله رتبه مردان و 14 پله رتبه زنان ایران را در بازی‌های المپیک ارتقا ء دهد. ملایی که ورزشکار بورسیه کمیته بین‌المللی المپیک است پس از این درخشش از سوی توماس باخ رئیس‌کمیته بین‌المللی المپیک مورد تقدیر قرار گرفت و یک هدیه دریافت کرد.
ثریا آقایی در بدمینتون پس از 50 سال از حضور زنان در میادین جهانی و 13 سال از آخرین حضور نماینده این رشته در المپیک راهی توکیو شد و اولین برد تاریخی بدمینتون ایران در این رویدادها را به نام خود ثبت کرد.
در تکواندو بدترین نتایج این رشته در ادوار گذشته رقم خورد و تکواندوکاران دست خالی به ایران بازگشتند. در دوومیدانی نمایندگان ایران حتی رکوردهای شخصی خود را هم تکرار نکردند و احسان حدادی با رتبه 26 و نزدیک به چهار متر اختلاف با رکورد اصلی و ثبت شده خود بدترین نتیجه خود را در یک میدان بین‌المللی ثبت کرد.
عملکرد ایران در ادوار مختلف المپیک
عملکرد ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک به این شرح است:
المپیک ۲۰۲۰ توکیو............................. ۳ طلا- ۲ نقره- ۲ برنز
المپیک ۲۰۱۶ ریو.......................... ۳ طلا – یک نقره – ۴ برنز
المپیک ۲۰۱۲ لندن...................... ۷ طلا – ۵ نقره – یک برنز
(با احتساب ۳ طلای قاسمی، محمدپور و نصیر شلال و نقره رستمی بعد از دوپینگ رقیبان)
۲۰۰۸ پکن...................................................... یک طلا- یک برنز
۲۰۰۴ آتن............................................ ۲ طلا – ۲ نقره – ۲ برنز
۲۰۰۰ سیدنی..................................................... ۳ طلا- یک برنز
۱۹۹۶ آتلانتا............................. یک طلا – یک نقره – یک برنز
۱۹۹۲ بارسلونا................................................... یک نقره- دو برنز
۱۹۸۸ سئول...................................................................... یک نقره
۱۹۷۶ مونترال................................................ یک نقره- یک برنز
۱۹۷۲ مونیخ....................................................... ۲ نقره- یک برنز
۱۹۶۸ مکزیکو..................................... ۲ طلا- یک نقره- ۲ برنز
۱۹۶۴ توکیو........................................................................... ۲ برنز
۱۹۶۰ رم............................................................. یک نقره- ۳ برنز
۱۹۵۶ ملبورن...................................... ۲ طلا- ۲ نقره- یک برنز
۱۹۵۲ هلسینکی................................................... ۳ نقره- ۴ برنز
۱۹۴۸ لندن................................................................... بدون مدال