kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳

اعتراض گسترده مردم یمن و فلسطین به حمایت گوترش از جنایات اسرائیل و آل‌سعود

 


مردم فلسطین و یمن در واکنش به عدم درج نام اسرائیل و عربستان در فهرست ناقضان حقوق کودکان، به دبیرکل سازمان ملل اعتراض کردند.
سازمان ملل اخیرا نام جنبش مردمی انصارالله‌، که در مقابل متجاوزان از یمن دفاع می‌کند، را در لیست ناقضان حقوق کودکان قرار ‌داد و نکته عجیب این است که دو رژیم کودک‌کش یعنی اسرائیل و عربستان وارد این لیست نشدند! این مسئله با واکنش مردم یمن و فلسطین مواجه شد. در همین راستا، کودکان غزه از دبیرکل سازمان ملل خواستند نام رژیم صهیونیستی را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار دهد. به گزارش ایسنا، کودکان غزه طی نامه‌ای که به «تور وینسلند»، هماهنگ‌کننده ویژه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، طی سفرش به غزه تحویل دادند، اعلام کردند:« ما از تصمیم مجدد شما درباره عدم درج نام اسرائیل در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان شوکه شدیم. ما خواهان اصلاح این اشتباه و درج نام اسرائیل در لیست سیاه هستیم. آقای گوترش ما حق داریم از حقوق اصلی که کودکان جهان از آن برخوردارند و در رأس آن حق زندگی در وطنی آزاد و امن برخوردار باشیم. » در این نامه آمده است:« ما خواهان اقدام کارآمد بین‌المللی علیه کسانی هستیم که حقوق ما را نقض کرده‌اند و می‌خواهیم در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.»
هزاران نفر از یمن نیز با برپایی راهپیمایی در صنعا، در محکومیت جانبداری‌های دبیرکل سازمان ملل از ائتلاف سعودی، تظاهرات کردند. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، کودکان یمن نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کردند: «ما شتاب سازمان ملل به سوی پول کشورهای عربی و پافشاری بر مجرم انگاشتن مظلوم و تبرئه ظالم و همچنین چشم‌پوشی این سازمان از ظالمان و همدستی با آنان را محکوم می‌کنیم». در ادامه این بیانیه آمده است: «ما تن دادن سازمان ملل به فشارهای کشورهای استکبار را محکوم می‌کنیم؛ فشاری که دبیرکل سازمان ملل متحد به‌رغم وحشی‌گری جانیان و قباحت وجهه‌شان زیر بار آن رفت تا آنان را رو سفید گرداند».
کودکان یمن ادامه دادند: «ما تأکید می‌کنیم که سازمان ملل متحد خود را دشمن کودکان یمن قرار‌داده و نهادهای تحت حمایت این سازمان در تمام جنایت‌های که در سایه سکوت آنها علیه ما انجام شده است، سهیم هستند». در این بیانیه همچنین آمده است: «ما کودکان به یقین می‌دانیم که چه کسی قاتل است و سعی دارد با ما بجنگند و ما را بکشد و محاصره‌مان کند و ما را گرسنه نگاه دارد. دبیرکل سازمان ملل متحد! تو از نظر ما شریک اصلی و یکی از مهم‌ترین عواملی هستی که این رنج‌ها را برای ما به وجود آورده است».