kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸

آقای روحانی! بعد از 8 سال تازه به حرف منتقدان رسیدید

رئیس‌جمهور در حالی در روزهای پایانی دولت خود ریشه مشکلات کشور را به تحریم‌ها و خوی جنایتکارانه آمریکا علیه ملت ایران نسبت می‌دهد که طی 8 سال گذشته منتقدان را بارها به‌خاطر هشدار نسبت به عهدشکنی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا مورد توهین قرار داده است.


حجت‌الاسلام روحانی دیروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، تأکید کرد: باید با‌ترسیم سند تشریح کنیم که اگر تلاش دولت در سال اول فعالیت خود، مقاومت ملت و ارشاد و راهنمایی‌های رهبری معظم نبود و برجام صورت نگرفته بود شرایط کشور امروز چگونه بود و همچنین اگر تحریم نبود و برجام در سال 97 توسط یک بیمار روانی به نام ‌ترامپ دچار مشکل نمی‌شد، وضعیت کشور چگونه می‌شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه چرا در ایام تبلیغات انتخابات هیچ‌کس از جنایت‌های آمریکا حرفی نزد و اسمی‌از ‌ترامپ نبرد، اظهار داشت: ما سه سال و نیم با جنگ اقتصادی توام با ‌تروریسم اقتصادی در کشور مواجه بودیم و لازم است سندی‌ترسیم و برای مردم روشن شود که همه بدانند از سال 97 تا امروز چه خسارت‌هایی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران تحمیل شده و اگر این خسارت‌ها نبود وضعیت کشور چگونه می‌توانست باشد.
روحانی با‌ اشاره به تلاش‌ها و اقدامات انجام شده از سوی این دولت در مقابله با جنایات آمریکا و جنگ اقتصادی، تصریح کرد: این دولت با تدبیر خود در بسیاری از موارد تهدید‌ها را از بین برد و یا تهدید را به فرصت تبدیل کرد که کار بسیار بزرگی بوده است. این اظهارات رئیس‌جمهور در حالی است که وی در زمان دولت‌های نهم و دهم، تحریم‌ها را بهانه‌جویی دولت می‌دانست و می‌گفت معضلات اساسی اقتصاد کشور و حتی سایر بخش‌ها در درجه اول به ضعف مدیریت اقتصادی دولت برمی‌گردد. روحانی که اکنون تمام مشکلات در کشور را ناشی از تحریم می‌داند که در دولت دهم معتقد بود که دولت وقت با ارائه آمار و ارقام غیردقیق در تشدید تحریم‌ها موجب تضعیف اعتماد عمومی شده است. رئیس‌جمهور در حالی در روزهای پایانی دولت خود ریشه مشکلات کشور را به تحریم‌ها و خوی جنایتکارانه آمریکا علیه ملت ایران نسبت می‌دهد که طی 8 سال گذشته منتقدان را بارها به‌خاطر هشدار نسبت به عهدشکنی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا مورد توهین قرار داده است. منتقدان تأکید داشتند که آمریکا به قاتل زنجیره‌ای توافقات بین‌المللی مشهور است و سابقه عهدشکنی واشنگتن این درس را به ما می‌دهد که عدم توافق، بهتر از توافق بد است. اما دولتمردان با‌ترسو و بی‌سواد و بزدل خطاب قرار دادن منتقدان، آنها را به جهنم حواله داده و تأکید کردند که رئیس‌جمهور آمریکا مؤدب و باهوش است و ما می‌توانیم با آمریکا به نتیجه برد- برد برسیم و بدبینی در دیپلماسی معنا ندارد و باید واقع‌بین باشیم و امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است؛ نباید مثل کودکان عجول باشید، صبر کنید تا میوه‌های برجام برسد! اما در ادامه، هم اوبامای دموکراتِ مؤدب و باهوش، برجام را لگدمال کرد و هم ‌ترامپِ جمهوری‌خواه مزاحم و دیوانه. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اگر دولت تدبیر و امید نبود و دیگران به جای ما بودند، امروز حتماً در فصل 7 سازمان ملل متحد، همه قطعنامه‌ها علیه ملت ایران اعمال می‌شد، گفت: این دولت بود که توانست مسیر را با تدبیر ادامه دهد و همزمان برجام را حفظ کرده و اجازه ندهد قطعنامه‌ها مجدداًً اعمال شود و همزمان توانمندی هسته‌ای را نیز گسترش دادیم.
گفتنی است سال‌هاست دولت خروج از فصل هفتم شورای امنیت را به‌عنوان دستاورد برجام تکرار می‌کند. این تحلیل نادرست احتمالا با این تصور انجام می‌شود که مردم دستاوردهای واقعی وعده داده شده در حوزه رفع تحریم‌ها را فراموش کرده و با خیال خروج از یک جنگ احتمالی، کارنامه دولت را موفق ارزیابی کنند!
در راستای این فرضیه روحانی بار دیگر پرونده ایران را فصل هفتمی ‌معرفی کرد. این در حالی است که هیچ‌گاه پرونده ایران ذیل فصل هفت نبوده است. ظریف هم در میانه مذاکرات این اشتباه را تکرار کرد که بعدا از آن عقب‌نشینی کرد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات‌ اشاره کرد و گفت: راه گله کردن قهر از صندوق نیست و قهر با صندوق هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، پای صندوق رفتن در این شرایط موجب استحکام و قدرت نظام است. اگر مشکلی وجود دارد راه‌حل آن باز هم رفتن پای صندوق است. اگر گله‌ای از دستگاه‌های مختلف وجود دارد با صندوق و اصل 59 می‌توان همه آنها را برطرف کرد و قانون اساسی منشور ملی است که همه اصول آن باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس‌جمهور گفت: در میان افرادی که نامزد انتخابات هستند فردی را که به انتخاب خود نزدیک می‌دانید برگزینید، بدانید انتخاباتی که حضور مردم در آن نباشد به نفع کشور، نظام و خودمان نخواهد بود و هر مشکلی که وجود دارد باید از طریق صندوق رای برطرف شود و راه‌حل دومی ‌وجود ندارد.