kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷

روحانی: امروز هم راه‌حل مشکلات برجام است / بلینکن: حتی در صورت بازگشت به برجام صدها تحریم می‌ماند

رئیس‌جمهور روز گذشته درحالی بار دیگر حل مشکلات کشور را به توافق خسارت‌بار برجام گره زده که وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است حتی در صورت بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام، صدها تحریم دیگر علیه تهران باقی خواهند ماند.



حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با‌ اشاره به موضوع توافق هسته‌ای در جریان مناظرات انتخاباتی‌ اشاره کرد و گفت: «برجام بود که سال ۹۵ و ۹۶ کشور را در مسیر توسعه و تحول قرار داد و امروز هم راه‌حل مشکلات کشور، بازگشت به برجام است. راه دیگری نداریم، اگر راه‌حل دیگری می‌دانید بگویید و بگویید نمی‌خواهیم به برجام برگردیم. امروز همه می‌گویند باید موضوع تحریم حل شود و باید از این شرایط خارج شد.»
به‌رغم شکست فاحش دولت تدبیر در رفع تحریم‌ها که دال مرکزی گفتمان روحانی در انتخابات سال 92 و آغاز مذاکرات برجام بود و روحانی را در جایگاه نازلی برای طرح دوباره ادعاهایی نظیر خاتمه تحریم‌های آمریکا از مسیر دیپلماسی و میز مذاکره قرار داده، اما متأسفانه رئیس‌جمهور در روزهای پایانی عمر دولت خود هم همچنان بر ادامه مسیر اشتباه 8 سال گذشته و گره زدن حل مشکلات کشور به برجام اصرار دارد.
تأسف‌آورتر اینکه چنین ادعایی در حالی از سوی رئیس‌جمهور مطرح می‌شود که اخیرا «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی اعلام کرده است حتی در صورت بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام، صدها تحریم دیگر علیه تهران باقی خواهند ماند.
بر اساس گزارش رویترز، بلینکن که این سخنان را در جلسه مشترک خود با نمایندگان مجلس سنا مطرح می‌کرد، گفت: من پیش‌بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به پایبندی (تهران) به برجام، صدها تحریم دیگر از جمله تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت ‌ترامپ به قوت خود باقی خواهند ماند. اگر آنها (تحریم‌ها) با برجام ناسازگار نباشند، باقی خواهند ماند؛ مگر اینکه رفتار ایران تغییر کند.
آقای روحانی! آنچه را که خود کاشته‌اید درو می‌کنید
روحانی در بخش ابتدایی سخنان خود با‌ اشاره به اینکه ایام مهم انتخابات برای مردم در پیش است، گفت: انتخابات همیشه به‌طور طبیعی و برخی از مواقع غیرطبیعی، حواشی و مسائلی را به همراه دارد.
وی افزود: اساس انقلاب ما و همه زحماتی که از سال ۴۱ تا به امروز کشیده شده است، برای این بود که مردم ما شاهد یک نظام اسلامی باشند که یک بخش مهم آن اخلاق است. یعنی نظام اسلامی درست شد، برای اینکه اخلاق اسلامی حاکم شود.
روحانی گفت: اخلاق آن‌قدر مهم است که پیامبر فرمودند صرفاً بعثت من برای این بوده است که مکارم اخلاقی را کامل کنم، فضائل اخلاقی را برای مردم تشریح، تبیین، اجرایی و عملیاتی کنم.
وی با بیان اینکه این بخش متأسفانه در این روزها صدمه جدی دیده است، تأکید کرد: آغاز اخلاق، همان راستگویی است. اخلاق وفای به عهد است. اخلاق، آغازش این است که ما حقیقت‌ها را تحریف نکنیم. حالا یک چیز عجیب‌تر، این است که واقعیت‌ها را تحریف کنیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: واقعیت آن چیزی است که اجرا و عمل شده است. اگر خدای نکرده آنها به عکس و ناصحیح گفته شود، اذهان مردم را به‌گونه‌ای مشوش می‌کند که مردم نسبت به اصل نظام دچار‌ تردید شوند از این رو اخلاق زیر پا گذاشته شده است.
روحانی تأکید کرد: انتخابات بسیار مهم است اما از انتخابات مهم‌تر، اخلاق است، چون آن هدف غایی و نهایی اسلام و انقلاب اسلامی است.
رئیس‌جمهور در حالی مدعی اخلاق انتخاباتی شده که در جریان دو انتخابات 92 و 96 شاهد کلکسیونی از بی‌اخلاقی‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌ها علیه رقبا و استفاده از شیوه‌های نوین عملیات روانی در دستاوردسازی، رقیب‌هراسی و مظلوم‌نمایی بودیم.
رئیس‌جمهور امروز و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 هیچ اقدامی از دولت قبل نبود که وی آن را مورد انتقاد و تخریب قرار ندهد و روحانی شدیدترین تخریب‌ها و سیاه‌نمایی‌ها را علیه دولت‌های نهم و دهم انجام داد. روحانی همچنین در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 96 در کنار حمله به دستاوردهای 38 ساله انقلاب، متهم کردن نظام اسلامی به 38 سال اعدام و زندان و اتهام زدن به حافظان امنیت و اقتدار کشور رقبا را به برخورد خشن با مردم، سرکوب شدید آزادی قلم و بیان، شکنجه منتقدان و ایجاد فضای پلیسی و امنیتی طی سال‌های گذشته در کشور متهم کرد.
دوران سیاه یا دوران طلایی اقتصاد ایران؟!
وی افزود: آمار و ارقام ۴ سال اول دولت، یک دوران طلایی اقتصادی در ۵۰ سال گذشته را نشان می‌دهد. در طول این چهار سال تورم ما به‌طور متوسط حدود ۱۱ درصد بوده است. دو سال تورم تک‌رقمی بوده است.
رئیس‌جمهور گفت: حداقل ۲ سال یا بیش از ۲ سال تورم تک رقمی شد. رشد اقتصادی ما به‌طور متوسط در ۴ سال 4/7 بوده است. یعنی رشد اقتصادی ما نزدیک ۵ درصد بوده است.
روحانی اظهار داشت: با این تورم و رشد اقتصادی، ما از نیمه دوم ۹۳ تا پایان ۹۶ هر سه ماه نسبت به سه ماهه قبل خود، حدود ۷۰۰ هزار شغل خالص داشتیم.
وی گفت: ۵۰ سال قبل اقتصاد ایران را ورق بزنید. چهارسال طلایی داشتیم که در این چهار سال، تورم، رشد اقتصادی،‌ اشتغال، صادرات غیرنفتی ما (حتی‌تراز صادرات غیرنفتی ما با واردات ما در یکی دوسال، مثبت شد) در ۶۰ سال قبل آن بی‌سابقه بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه چرا این واقعیت‌ها را نمی‌گوییم؟، اظهار داشت: این چهار سالی بود که دولت در شرایط نسبتاًً مناسب بود. یعنی ۹۲ تا ۹۴! ما فقط ۹۴ و ۹۵ بی‌تحریم بودیم و همان مدت بی‌تحریم نیز رشد اقتصادی ما بالاترین رشد اقتصادی در دنیا شد.
اظهارات روحانی درباره اوضاع خوب اقتصادی کشور در 4 سال اول در حالی است که مهرماه ۹۴ چهار وزیر کابینه دولت در نامه‌ای بلندبالا شخص رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.
از سوی دیگر روحانی درحالی مدعی است که دوران مدیریت او بر کشور دوران طلایی اقتصاد ایران در 50 سال گذشته است ماحصل ریاست 8 سال او بر مدیریت اجرایی کشور چیزی جز مشکلات اقتصادی و تورم‌های کمرشکن و افزایش نارضایتی‌ها، بروز و ظهور مشکلات و گره‌های کوری مانند «حقوق‌های نجومی»، «ارز ۴۲۰۰ تومانی»، «اختلاس صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان و بانک سرمایه»، «برخورد گازانبری با منتقدان»، «فساد در خودروسازی»، «عدم شفافیت»، «کاهش ارزش پول ملی»، «افزایش شاخص فلاکت»، «بدهی‌های هنگفت دولتی»، «افزایش چندصد درصدی حجم نقدینگی»، «واردات بی‌رویه و رکود در صادرات» و «تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی» و... نبوده است.