kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
آنتونی بلینکن:

چنانچه بازگشت به برجام محقق شود آمریکا تلاش می‌کند ایران را در زمینه‌های دیگر پاسخگو کند

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارنظری گستاخانه گفت که چنانچه بازگشت به برجام محقق شود، آمریکا تلاش خواهد کرد ایران را در زمینه‌های دیگر پاسخگو کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: برنامه هسته‌ای ایران در دوران اجرای برجام تحت کنترل بود اما الان از کنترل خارج شده است. ایران در حال انجام فعالیت‌هایی است که اگر قدرت هسته‌ای بود وضعیت بدتری می‌داشت.
بلینکن از فعالیت‌های موشکی و آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران خواند به عنوان برخی از چنین فعالیت‌هایی نام برد و در ادامه ادعاهایش گفت: چنانچه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند یا در آستانه دستیابی به آن باشد خطر این فعالیت‌ها به شدت تشدید خواهد شد.
وی مدعی شد هنوز مشخص نیست بر سر بازگشت به برجام با ایران توافق حاصل شود.
وزیر خارجه آمریکا علاوه‌بر این در اظهارنظری گستاخانه تأکید کرد که چنانچه بازگشت به برجام محقق شود، آمریکا تلاش خواهد کرد ایران را در زمینه‌های دیگر پاسخگو کند.
برجام صرفاً یک سکو است
بلینکن گفت: ما انگیزه‌ای واقعی داریم که برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم و سپس از این مسئله به عنوان سکویی استفاده کرده تا ببینیم آیا می‌توان خود همین توافق را طولانی‌تر و در صورت لزوم قوی‌تر کرد یا خیر.
وی اضافه کرد: ما با متحدانمان که می‌خواستند به این توافق پایبند بمانند در موقعیت بهتری قرار خواهیم داشت تا اصرار کنیم که ایران در مسائل دیگر وارد تعامل شود. جبهه متحدی برای پاسخگو کردن آنها خواهیم داشت.
وزیر خارجه آمریکا درباره احتمال توافق درخصوص بازگشت طرف‌ها به برجام گفت: هنوز نمی‌دانیم این اتفاق واقعاً خواهد افتاد یا خیر. ما طی دو ماه گذشته در حال انجام گفت‌وگوهای غیرمستقیم بودیم اما هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر.
بلینکن همچنین مدعی شد چنانچه برنامه هسته‌‌ای ایران ادامه پیدا کند «زمان‌گریز هسته‌ای» این کشور به چند هفته خواهد رسید.
زمان‌گریز، مفهوم ابداعی آمریکایی‌ها است و به زمان لازم جهت انباشت مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای‌اشاره دارد. آمریکایی‌ها می‌گویند محدودیت‌های اعمال‌شده در برجام این زمان را به یک سال رسانده بود. 
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اما متاسفانه چیزی که از آن خبر داریم این است که برنامه هسته‌ای ایران به سرعت به جلو می‌تازد.
جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌‌ای را رد کرده است. تهران تأکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.
علاوه‌بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
با آنکه دولت آمریکا طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن می‌گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.
جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از لغوتحریم‌ها و راستی‌آزمایی این ادعا صورت خواهد گرفت.
پاسخ ظریف به بلینکن
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به ادعاهای همتای آمریکایی‌اش درباره اقدامات لازم برای از سرگیری کامل توافق هسته‌ای واکنش نشان داد.
ظریف در پیامی در توییتر نوشت: هنوز مشخص نیست آیا دولت آمریکا آمادگی کنار گذاشتن سیاست «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو»، رئیس‌جمهور سابق و وزیر خارجه سابق آمریکا را دارد یا خیر.
وزیر خارجه ایران در ادامه نوشت: هنوز مشخص نیست آیا رئیس‌جمهور آمریکا و بلینکن آماده‌اند سیاست «فشار حداکثری» ترامپ و پمپئو را کنار گذاشته و استفاده از تروریسم اقتصادی به عنوان اهرم فشار برای چانه‌زنی را متوقف کنند یا خیر. ایران به برجام پایبند است. کافی است بند ۳۶ را مطالعه کنید. زمان تغییر مسیر است.
آژانس
از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد
کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد سه‌شنبه در یک رشته توئیت به اظهارات روز دوشنبه «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس و گزارش اخیر آن درباره پادمان واکنش نشان داد.
غریب آبادی در این خصوص در توئیتی نوشت: مواضع گروسی حاکی از رویکرد یکطرفه دبیرخانه آژانس در برابر تعاملاتش با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فیمابین است. این رویکرد می‌تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود.
وی با ذکر این نکته که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد، یادآور شد: این گزارش، معتبر هم نیست، چرا که مبتنی بر منابع قابل اتکا نمی‌باشد و همچنین متقاعد‌کننده نیز نیست، چرا که تمامی ابعاد همکاری و پیشرفت‌های حاصله را منعکس نمی‌کند.
نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش‌داوری و  ابراز نگرانی‌های مصنوعی و همچنین خودداری از بزرگ‌نمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی‌اهمیت است.
غریب آبادی تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و باید موضعی شفاف در برابر تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی اسرائیل و غیرقابل پذیرش بودن بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم‌اشاعه و مخالفت مداوم آن با قرار دادن تمامی فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود تحت پادمان آژانس، اتخاذ کند.
ایران جزو محورهای گفت‌وگوی انگلیس و آل‌سعود
در دیدار روز دوشنبه وزیر خارجه انگلیس و ولیعهد سعودی، موضوع ایران یکی از محورهای گفت‌وگو میان این دو مقام بود.
دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس همچنین از دیدار با «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان خبر داد.
او در این خصوص در پیامی توییتری نوشت با وی درباره طیفی از مسائل از جمله آنچه «تهدید منطقه‌ای ایجاد شده توسط ایران» خواند، صحبت کرده است.
وی در ادامه بدون‌اشاره به تجاوز عربستان سعودی به یمن و ایجاد فاجعه انسانی در این کشور، افزود بحران جاری در یمن و چالش‌های جدید مقابله با حملات سایبری نیز از موضوعات دیگر مطرح شده در این دیدار بوده است. 
راب افزود: خالد بن سلمان و من توافق کردیم که یک شراکت محکم و پایدار بین انگلیس و عربستان سعودی برای مقابله با تهدیدات مشترکی که با آنها روبرو هستیم، حیاتی است.
طلبکاری آلمان!
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان بدون‌اشاره به ضرورت پایبندی طرف‌های غربی به تعهداتشان در برجام از ایران خواست تلاش‌های دیپلماتیک خود برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را سرعت
ببخشد.
به گزارش روزنامه «ینی شفق» ترکیه، او در سخنرانی خود در کنفرانس سالیانه سفرای آلمان در برلین گفت: اکنون امیدواریم ایران به سرعت اراده سیاسی لازم را برای حرکت دادن این مذاکرات به سوی خط پایان به کار گیرد.
پیشتر «ماریا آدِبار» سخنگوی وزارت خارجه آلمان ضمن‌اشاره به پیشرفت مناسب مذاکرات وین، گفت مسائل مهم هنوز برطرف نشده‌اند.
آلمان در کنار فرانسه، انگلیس و آمریکا جزو بدهکارهای برجام است اما با گستاخی ژست طلبکار به خود می‌گیرد.