kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

مجلس کلیات لایحه رتبه‌­بندی معلمان را تصویب کرد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز کلیات لایحه رتبه‌­بندی معلمان را تصویب کردند، همچنین دیروز وزیرنفت به صحن علنی آمد تا به سؤال نمایندگان پاسخ دهد.


جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 231 نماینده آغاز شد. رئیس مجلس در آغاز نشست علنی دیروز مجلس، سالروز شهادت شهدای حمله ‌تروریستی به مجلس را گرامی‌ داشت و گفت: سالروز شهادت شهدای مجلس را به خانواده‌های آنها تبریک و تعزیت عرض می‌کنیم و مجلس نیز فردا به مناسبت سالگرد شهادت شهدای مجلس مراسمی‌را برگزار خواهد کرد. همچنین با خبر شدیم که حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر محتشمی‌پور نماینده ادوار سوم و ششم مجلس به رحمت ایزدی پیوسته است، درگذشت آقای محتشمی‌پور را به خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنیم و برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر را از خداوند منان خواستاریم.
تصویب لایحه رتبه‌­بندی معلمان
بررسی کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان دیروز در دستورکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داشت. بعد از توضیحات سخنگوی کمیسیون آموزش و اظهارنظر نمایندگان موافق و مخالف کلیات این لایحه، به رأی گذاشته شد و درنهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
از 245 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، 227 نماینده با کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان موافقت کرده و 4 نماینده هم با آن مخالفت کردند، ضمن اینکه 3 رأی هم ممتنع بود.
رسیدگی به لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان به‌صورت دوشوری و بعد از تصویب کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، این لایحه به کمیسیون آموزش ارجاع شده و بعد از بحث و بررسی مجدد اعضای این کمیسیون، این لایحه به صحن علنی مجلس بازمی‌گردد.
چرا دولت در مورد بورس
کاری نمی­‌کند؟!
حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز در تذکر شفاهی خطاب به وزیر نیرو اظهار داشت: 3 ماه است که مقرر شده درخصوص پیشنهادات جمع‌آوری و مطرح شده توسط رئیس مجلس در نشست شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم‌گیری شود، چه کاری مهم‌تر از نیمی ‌از جمعیت کشور که در زمینه بورس زیان دیده‌اند و سرمایه آنها در بورس از دست رفته، وجود دارد؟
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خطاب به وزیر اقتصاد تصریح کرد: چرا مصوبات شورای عالی بورس را درخصوص سهامداران خرد و حقیقی اجرا نمی‌کنید؟ بدانید ما از تقصیرات شما نمی‌گذریم و قطعاً باید پاسخگوی این نوع کم‌کاری خود باشید.
حاجی‌دلیگانی همچنین خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: دامداران مشکلات زیادی برای تامین علوفه و نهاده‌های خود دارند، با حضور در میدان مشکلات این افراد را پیگیری و برای آن راه‌حلی در نظر بگیرید.
سخنان وزیر نفت در صحن علنی
«بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت دیروز در جلسه علنی و در پاسخ به سؤال علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان با موضوع علت تأخیر در ساماندهی گاز فلر اظهار داشت: گازهای فلر یا گازهایی که به مشعل می‌رود موضوعی است که بیش از 60 سال مطرح است و این مسئله پیچیده، دشوار و پرهزینه‌ای است، مجلس نیز به این مسئله توجه داشته و آخرین‌بار در ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه تصویب کرد که گازهای مشعل به قیمت عادلانه واگذار شود.
وی افزود: ما در راستای اجرای این قانون مزایده‌ای را برگزار کردیم و قیمت پایه مزایده برای هر مترمکعب نیم تا دو سنت در نظر گرفتیم که تقریباً رایگان بود اما تعداد مراجعین کم بود و بر این اساس قراردادهایی منعقد شد و برای گازهای همراه کلاستر پارسی و مارون نیم میلیون مترمکعب قرارداد امضا و راه‌اندازی شد. تأسیسات جمع‌آوری چند مورد دیگر نیز به میزان 1.7 میلیون مترمکعب راه‌اندازی شد ولی در مجموع مقادیر بسیار کم بود.
وزیر نفت تصریح کرد: در راستای استفاده از گازهای مشعل باید واحدها و کارخانه‌هایی به نام NGL یا نوعی پالایشگاه گازی احداث شود، در این NGLها گازی که از چاه‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود شیرین‌سازی، تفکیک، جداسازی گاز طبیعی، اتان و... جدا و هر کدام به یک مصرف می‌رسد که سرمایه‌گذاری سنگینی را شامل می‌شود.
زنگنه گفت: اجازه بهره‌برداری از واحدای NGL از سال 92 و 93 از سوی وزارت نفت به بخش خصوصی داده شده است و آنها در همین راستا کارهای خود را آغاز کردند. طبق قانون برنامه ششم توسعه و در پاسخ به سؤال نماینده مسجدسلیمان اعلام می‌کنم بیش از 90 درصد گازهای فلر تا آخر سال 1401 جمع‌آوری خواهد شد.
وزیر نفت تصریح کرد: تمامی پروژه‌های تعریف شده در این موضوع به بهره‌برداری می‌رسند و فقط موضوع گازهای مشعل منطقه مسجدسلیمان باقی می‌ماند که آن را هم به پتروشیمی‌ چهارمحال و بختیاری تخصیص داده‌ایم چرا که بنا داشتیم این خیر در این استان باقی بماند.
علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی دیروز بعد از پاسخ‌های بیژن نامدار زنگنه به سؤال خود درباره علت تأخیر در ساماندهی گاز فلر و عدم ساماندهی نیروی انسانی در وزارت نفت اعلام کرد: به‌صورت مشروط قانع شده است.
ورناصری خواستار تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری این موضوع و نظارت میدانی کمیسیون انرژی مجلس و سازمان پدافند غیرعامل در این‌باره شد.