kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
عراقچی در وین:

مسائل جدی و مهمی کماکان باقی مانده که باید حل و فصل شود

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: مسائل جدی و مهمی کماکان باقیمانده که باید حل و فصل شود.


عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس‌هیئت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین روز سه‌شنبه چهارم خرداد ماه و قبل از برگزاری پنجمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین پایتخت اتریش در اظهاراتی عنوان کرد: روز سه شنبه دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای 1+4 آغاز شد. در ادوار گذشته (چهار دوره گذشته) پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم و مسیر مشخصی را طی کردیم و می‌دانیم مسیر روشنی را باید طی کنیم.
عراقچی یادآور شد: مسائل جدی و مهمی کماکان باقیمانده که باید حل و فصل شود.
وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: امیدوار هستیم در طول مذاکرات چند روزه ان‌شاءالله بتوانیم به راه‌حل‌های نهایی دست یابیم.
عراقچی درباره رایزنی‌های دو و چندجانبه در وین نیز اظهار داشت: نشست اصلی کمیسیون مشترک محملی است که در کنار آن مذاکرات به صورت‌های دوجانبه و چند جانبه رسمی و غیررسمی برگزار شود. حتی پیش از شروع کمیسیون مشترک گفت‌وگوهای دوجانبه را داشتیم. ملاقات خیلی خوبی را با هیئت روس داشتم که یک بار با هم مسائلی که در مذاکرات باید به آن پرداخته شود، مرور کردیم و الحمدالله‌اشتراک مواضع خوبی در اکثر آ‌نها وجود دارد.
به گزارش فارس، پنجمین دور مذاکرات وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام به منظور احیای توافق وین از ساعت ۱۸:۳۰ روز سه‌شنبه با حضور هیئت‌های ایران و 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار شد.
عباس عراقچی دیروز در رأس هیئتی وارد وین شد. ریاست نشست دیروز هم بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بود. این نشست در حالی برگزار شد که روز سوم خرداد ماه، تفاهم اسفند ماه ایران و آژانس درخصوص ادامه ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس برای یک ماه دیگر تمدید شد.
دولت بایدن:
درباره برجام با اسرائیل مشورت می‌کنیم
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که به سرزمینهای‌اشغالی سفر کرده است در نشست خبری با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این دیدار درباره مذاکرات کنونی در وین درباره برجام و بازگشت واشنگتن به این توافق با نتانیاهو رایزنی کرده است.
بلینکن به نتانیاهو وعده داد که واشنگتن درباره هرگونه بازگشت بالقوه آمریکا به توافق هسته‌ای با تل‌آویو از نزدیک مشورت خواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این دیدار با تاکید بر عدم پایبندی تل‌آویو به هرگونه توافق جهانی با تهران، مدعی شد که تل‌آویو به تقابل با برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.
رژیم کودک‌کش اسرائیل در مقطع امضای برجام نیز نقش پلیس بد را ایفا می‌کرد. مقامات رژیم صهیونیستی پس از امضای برجام به دفعات از این توافق دفاع کردند.
هنوز کار زیادی برای احیای برجام باقی است
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پیامی توییتری درباره دور جدید و پنجم گفت‌وگوها در وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد.
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ضمن سازنده خواندن دور قبلی گفت‌و‌گوها در وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران (برجام) تاکید کرد، هنوز کار زیادی برای احیای کامل این توافق باقی مانده است. امیدوارم بتوانیم پیش‌روی‌های بیشتری به سمت بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام داشته باشیم.
اظهارنظر این مقام ارشد واشنگتن درباره احیای برجام و «بازگشت به پایبندی متقابل» در شرایطی مطرح شده که به رغم پایبندی ایران به این توافق، دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به طور غیرقانونی از آن خارج شد.
جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده، دیپلماسی را بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح‌های هسته‌ای» توصیف کرد.
او در جمع خبرنگاران گفت: دیپلماسی بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است.
مقامات ایران اعلام کرده‌اند که ابتدا آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را به صورت دائمی لغو کرده و سپس این اقدام توسط ایران راستی آزمایی شده و در صورت تایید، ایران به اجرای کامل تعهدات بازخواهد گشت.
پکن: از خواسته‌های ایران درباره برجام حمایت می‌کنیم
شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین تأکید کرد که پکن از خواسته‌های منطقی ایران درخصوص برجام حمایت می‌کند و آماده تقویت همکاری با ایران و حفاظت از منافع مشترک دو کشور است.
بنا بر گزارش شبکه «سی جی تی ان»، رئیس‌جمهور چین طی تماس تلفنی از مواضع ایران در برجام حمایت کرد.
این مقام ارشد چین تأکید کرد که دو کشور چین و ایران در کنار یکدیگر و به کمک یکدیگر، در زمینه مقابله با پاندمی «کووید-۱۹» دست به دست یکدیگر دادند و به نتایج مثبتی در زمینه همکاری‌های عملی و مؤثر دوجانبه دست یافتند.
شی جین پینگ در ادامه به همتای ایرانی خود گفت که دو کشور قاطعانه از یکدیگر در موضوعات مربوط به منافع اصلی و نگرانی‌های مهم حمایت می‌کنند و تاحد زیادی اعتماد راهبردی متقابل خود را مستحکم و قاطعانه از برابری و عدالت بین‌المللی دفاع کرده‌اند.
ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با استقبال از توافق آژانس اتمی و ایران برای تمدید یک ماهه توافق دوجانبه، ابراز امیدواری کرد طرف‌های حاضر در مذاکرات وین، هرچه سریعتر به پیشرفت دست پیدا کنند.
همچنین ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده طرف‌ها بتوانند به پیشرفت‌هایی در زمینه بازگشت دوجانبه به برجام دست پیدا کنند.
انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز از تمدید توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها در آستانه دور پنجم نشست کمیسیون مشترک برجام، وزرای خارجه آمریکا با همتای ایرلندی خود به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام دیدار و گفت‌وگو کردند.