kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

سرنوشت ما اصلاح‌­طلبان در وین رقم می­‌خورد

روزنامه شرق مصاحبه‌ای را با یکی از فعالان این طیف منتشر کرده است که در آن نکات مهمی دیده می شود. در ابتدای این گفتگو آمده: «من فكر می‌كنم برای قضاوت این فایل صوتی زود است؛ اما قطعا آگاهانه منتشر شده است و گمان نمی‌كنم از سوی یك حفره امنیتی درز پیدا كرده باشد.»



سرویس سیاسی-

این موضوع به خوبی گویای دورویی طیف اصلاح‌طلب با مردم است. در روزهای پس از این مصاحبه روزنامه‌های این طیف با تمام توان به میدان آمدند و در پی انتشار این شائبه بودند که کسی این فایل صوتی را به سرقت برده و منتشر کرده است. این جماعت حتی پا را فراتر نهاده و در مورد فایلی که تنها در اختیار یک عده (متشکل از مقامات دولت و افراد اصلاح‌طلب) بوده است انگشت اتهام را به سوی منتقدان دولت گرفتند تا با این دروغ‌گویی‌ها ذهن جامعه را منحرف سازند. در همین مصاحبه تاکید شده انتشار این فایل برای تاثیرگذاری بر انتخابات است.
فایل صوتی ظریف آگاهانه منتشر شده
در بخش دیگری از این گفتگو آمده: «من فكر می‌كنم این یك تاكتیك است كه آقای تاجزاده انجام داده است، چون ایشان حتما آمده حرف‌هایش را بزند و تاكتیكی است كه به نتیجه هم می‌رسد[!!]... اما این را كه اصلاح‌طلبان روی ایشان اجماع كنند، منتفی می‌دانم برای اینكه اولا ایشان باید از‌سوی یك حزب معرفی می‌شد و بعد درصدی طبق قوانین نهاد اجماع‌ساز به خودش اختصاص می‌داد، بعد در گزینه‌های نهایی رأی‌گیری می‌شد؛ اما تاكنون هیچ‌كدام از این مراحل طی نشده و ایشان یكباره اعلام نامزدی كرده كه از یك چهره سیاسی بعید است و من فكر می‌كنم این نامزدی جدی نیست و نباید جدی گرفته شود.»
در حقیقت آنچه گفته شده این است که امثال تاجزاده می آیند تا با دروغگویی ها و غبارآلود کردن فضا و زدن حرف‌هایی از همان جنس «دیوار کشیدن در پیاده رو»، یا «اگر نامزد جریان رقیب رای بیاورد دلار 5000تومان می‌شود» و «اگر فلانی رای بیاورد جنگ می شود» و... مانع از انتخاب درست مردم شوند. این چیزی است که در دوره های قبل از این جماعت دیده ایم.
اما یکی از مهمترین بخش های این گفتگو آن جایی است که می خوانیم: «در این شرایط، اصلاح‌طلبان فقط در صورت مذاكرات وین می‌توانند وضعیت بهتری پیدا كنند؛ اما با گزینه‌های متوسط و معرفی‌شده از سر تكلیف، شانسی برای پاستور ندارند.»
و این نگران کننده ترین چیزی است که ممکن است رخ دهد. این جماعت به صراحت می گویند نگاه‌شان به مذاکرات وین انتخاباتی است و برای آنکه شاید دوباره رای بیاورند.
کاهش نرخ ارز نتیجه مذاکرات [به نتیجه نرسیده] وین است!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «کاهش نرخ ارزها و تقویت پول ملی نتیجه مستقیم مذاکرات وین است و خبرهای خوشی که در ارتباط با احیای برجام می‌رسد اثر خودش را درحوزه اقتصاد می‌گذارد».
این روزنامه زنجیره ای در ادامه نوشت: «آنچه هست اینکه آثار روانی احیای برجام دارد خود را نشان می‌دهد و بخش قابل توجهی از تحولاتی که در ماه‌های گذشته در ارتباط با موضوع افزایش قیمت ارزهای خارجی داشتیم، به خاطرمسئله تحریم‌ها بود و نهایتا زمانی که بحث تحریم‌ها پیش آمد، شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت ارزهای خارجی بودیم. اما قطعا با گشایش‌هایی که ایجاد می‌شود باید منتظر کاهش قیمت ارزهای خارجی بیشتر از این هم باشیم».
اینکه طیف اصلاح طلب مذاکرات به نتیجه نرسیده وین را عامل کاهش نرخ ارز می‌داند چیز عجیبی نیست چرا که این جماعت پیش از این هم در دروغ‌هایشان در سال 96 مردم را از دلار 5 هزارتومانی می‌ترساند، حالا با دلار 21 هزارتومانی، فخر فروشی کرده و آن را فتح الفتوح جا می زند.  
مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده اند که در پرونده برجام هنوز به توافقی نرسیده و با گستاخی مدعی شده‌اند که ابتدا ایران باید به تعهدات کامل برجامی بازگشته و سپس نوبت آمریکا فرامی‌رسد.
از سوی دیگر پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابعی گزارش داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) به او گفته است که واشنگتن تا بازگشت به توافق هسته‌ای راه طولانی در پیش دارد.
با اینحال و در شرایطی که هنوز آمریکا به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده، رسانه های زنجیره ای، کاهش نرخ دلار را به نشست برجام در وین ربط می دهند.
این اقدام خسارت بار در شرطی سازی اقتصاد کشور و معیشت مردم در 8 سال اخیر مردم را با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه کرد.
اشتیاق اصلاح‌طلبان برای رسیدن به پست تدارکاتچی!  
روزنامه اعتماد روز دوشنبه در گزارش تیتر یک خود با عنوان «14 اصلاح‌طلب براي 1400» نوشت : «گزينه‌هاي پيشنهادي «جبهه اصلاحات ايران» براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري معرفي شدند . جواد ظريف ازجانب ۳۷ عضو جبهه اصلاحات، اسحاق جهانگيري ازسوي 35 نفر و مصطفي تاج‌زاده توسط ۳۲ نفر  به جبهه اصلاحات پيشنهاد شده و در رده‌هاي بعدي نيز مسعود پزشكيان با ۲۵ پيشنهاد، محمدرضا عارف با ۲۱، محسن هاشمي 20، محمد شريعتمداري با 19، مصطفي كواكبيان با ۱۵، محمد صدر با ۱۳ و محمود صادقي با ۱۲ پيشنهاد در جمع 10 نفر نخست قرار دارند. همچنين شهيندخت مولاوردي و زهرا شجاعي كه هركدام به پيشنهاد 11  عضوجبهه اصلاحات و عباس آخوندي و صادق خرازي كه به‌ترتيب ازسوي 11 و 10 نفر از اعضاي اين جبهه پيشنهاد شده‌اند، ديگر اعضاي اين فهرست 14 نفره را تشكيل مي‌دهند.»
گفتنی است مدعیان اصلاحات ـ اعتدال از یک سو با فریبکاری مدعی‌اند که رئیس‌جمهور و دولت اختیار ندارند اما از سوی دیگر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به خط شده‌اند! فارغ از اینکه برخی از افراد نام برده حتی در حد اداره یک بخشداری یا کارمندی در یک اداره هم نیستند، باید گفت؛ افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی بی‌تدبیری، بی‌کفایتی و کم‌کاری خود را گردن کمی ‌اختیارات می‌گذارند و حال آنکه بیش از 40 سال در پست‌های مختلف اجرایی و تقنینی بوده‌اند و با ضوابط و مقررات و سازوکارها آشنا هستند و اگر ادعا دارند که رئیس‌جمهور فاقد اختیارات است، باید پرسید چرا برای کاندیداتوری در انتخابات به جوش و خروش می‌افتند؟
افراطیون مدعی اصلاحات که با وعده‌های پر طمطراق، دروغ و توخالی و دوقطبی‌سازی در انتخابات ادعا می‌کند که همه مشکلات را با مذاکره حل می‌کنند اما پس از وارونه از آب درآمدن وعده‌هایشان برای فرار از پاسخگویی در قبال بی‌کفایتی‌، مدعی نداشتن اختیار می‌شوند و همزمان برای انتخابات تدارک می‌کنند دچار تناقض، بی‌صداقتی، بیگانگی با منافع ملی و خیانت‌اند.
تلاش برای تحریف مسئله اصلی در فایل صوتی
روزنامه اینترنتی همدلی نوشت: بیان و اظهارات دکتر ظریف در آن فایل صوتی بخشی از واقعیت‌ها و سازوکارهای جاری مرتبط با امور دیپلماسی و سیاست‌های خارجی منطقه‌ای بوده است و ظریف نیز ناچار به پذیرش آن. با این ‌همه او حاضر شده است که عذرخواهی کند.
در این مطلب آمده است: اگر این عذرخواهی با انگیزه عاطفی در احترام به مقام پر ارج سردار شهید سلیمانی باشد، قطعاً عین شجاعت و افتخار و بلکه خود بخشی از دیپلماسی است. این وجه از عذرخواهی دکتر ظریف نشان می‌دهد که او در کنار اخلاق راهبردی و دیپلماتیک به سیاست میدان نیز برای پیشبرد سیاست خارجی منطقه‌ای وفادار بوده است.
همدلی نوشت: با این همه مشکل اصلی ظریف نه سیاست‌های میدانی، بلکه فقط انتشار نابهنگام آن فایل صوتی است که پس‌لرزه‌های آن قرار است از یک طرف موجب گسترش بحران اعتمادسازی در سپهر سیاسی حاضر کشور و از طرف دیگر موجب مانع‌سازی، تعلیق و در نتیجه عقیم‌سازی مذاکرات و نشست‌های اخیر وین شود.
مدعیان اصلاحات درصددند تا با برجسته‌سازی ابعاد غیر اصلی فایل صوتی ظریف، اصل ماجرا را تحریف کنند. لازم به ذکر است آنچه در این فایل صوتی، در اولویت بررسی قرار دارد و بایستی در ترازوی نقد افکار عمومی نهاده شود، اظهارات وزیر خارجه ایران در همراهی و همنوایی با آمریکایی‌هاست چه آنکه ظریف در آن مصاحبه حرف‌های آمریکایی‌ها را تکرار کرده است. مسائلی مانند شناسایی و پیگیری عوامل انتشار فایل صوتی، عذرخواهی ظریف، توضیح ظریف، مذاکرات وین و ... بایستی در رده‌های بعدی تحلیل‌ها و بررسی‌ها قرار گیرند.