kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹

انفجارهای پی‌درپی جده را لرزاند فرودگاه این شهر تعطیل شد

در پی شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در جده، فرودگاه بین‌المللی این شهر بسته و آژیر خطر در آن به صدا درآمد.




انقلابیون یمن تاکنون بارها با تأکید بر این امر که توانایی‌های موشکی و هوایی یمن پیشرفت زیادی داشته، اعلام کرده‌اند‌ تمامی تأسیسات نظامی و حیاتی از جمله تأسیسات نفتی، فرودگاه‌ها و بنادر رژیم سعودی در تیررس حملات آن قرار دارد مگر اینکه، محاصره یمن و بمباران شهرهای این کشور متوقف شود. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی چند ماه اخیر، بارها پایگاه‌های نظامی و نفتی در عمق خاک عربستان سعودی را با پهپاد و موشک بالستیک هدف قرار‌داده‌اند و بارها علیه تأسیسات نفتی آرامکو، پایگاه‌‌ هوایی «الملک خالد» در «خمیس مشیط»، فرودگاه‌های «أبها» و «جده» و.. عملیات انجام دادند و هر بار اعلام کرده‌اند که توقف حملات منوط به لغو محاصره و توقف تجاوز و جنگ در تمامی جبهه‌ها علیه یمن است. همین حملات باعث تغییر لحن بی‌سابقه بن سلمان در گفت‌و‌گوی اخیرش با شبکه العربیه شد.
حالا و در ادامه حملات انصارالله به مراکز حساس سعودی این بار مراکز حساس شهر جده هدف قرار گرفتند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه نبأ، صبح دیروز انفجارهای مهیب، جده را لرزاند و تصاویر منتشر شده، رسیدن موشک بالستیک به این شهر را تایید می‌کند. مقامات فرودگاه بین‌المللی جده، در پی شنیده شدن صدای انفجارها، این فرودگاه را تعطیل کردند. داده‌های هوانوردی هم بسته شدن فرودگاه جده بر روی پروازها و هدایت هواپیماها به فرودگاه‌های جایگزین را تایید می‌کند. فعالان عربستانی در توئیتر، شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب ناشی از حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها را تایید کردند.
این فعالان در واکنش به اعلامیه وزارت دفاع عربستان درباره رهگیری یک هدف هوایی در آسمان جده تاکید کردند هیچ موشک پاتریوتی شلیک نشد و صدای دو انفجار در جده شنیده شد و سپس پروازها در فرودگاه جده متوقف شد.
چرا پایگاه «ملک خالد» برای انصارلله مهم است
اما آنچه که در میان تشدید حملات صنعا در عمق خاک سعودی، جلب توجه می‌کند این است که همزمان با تشدید درگیری‌ها در استان نفت‌خیز مأرب در شرق یمن، طی چند هفته گذشته، پایگاه هوایی «ملک خالد» در شهر «خمیس مشیط» عربستان به یک هدف اصلی در حملات پهپادهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تبدیل شده و بارها و بارها هدف قرار گرفته است.
پایگاه خبری روزنامه «العربی الجدید»، طی یادداشتی با اشاره به این موضوع و بررسی ارتباط آن با پیشروی نیروهای دولت نجات ملی یمن به سوی استان مأرب نوشت: «عربستان دارای چندین پایگاه نظامی مهم است اما پایگاه ملک خالد واقع در منطقه عسیر، صحنه اصلی عملیات‌های نظامی ائتلاف سعودی علیه حوثی‌ها و مسئول اداره درگیری‌ها برای حمایت از مرز جنوبی عربستان است. علاوه‌بر آن نقش مهمی به عنوان پیشگام برای حملات هوایی با هدف خنثی کردن حمله زمینی حوثی‌ها علیه سنگرهای دولت مستعفی یمن در شهر مأرب دارد».
بر اساس برآوردهای العربی الجدید از بیانیه‌های رسمی سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نظامی نیروهای مسلح یمن، از فروردین ماه، این پایگاه هوایی که تنها ۱۰۰ کیلومتر با مرزهای عربستان با یمن فاصله دارد، با بیش از ۲۰ حمله هوایی که آخرین آنها به چهارشنبه گذشته باز می‌گردد، در رأس اهداف حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بوده است.
طبق این گزارش، هدف از حملات پی‌در‌پی انصارالله علیه خمیس مشیط، تنها یک نمایش قدرت و قدرت‌نمایی صرف نیست و حملات روزانه‌ای که از طریق پهپادها انجام می‌شود، بیانگر تمایل صنعا به غیرفعال کردن سکوی پرواز جنگنده‌های سعودی است که مانع پیشروی نیروهای صنعا در نبرد آزاد‌سازی مأرب می‌شوند.
نویسنده این گزارش، با پیگیری روند حملات هوایی انصارالله ادعا می‌کند که انصارالله به طور کامل از استفاده از موشک‌های بالستیک برای هدف قرار‌دادن این پایگاه خودداری کرده زیرا پایگاه هوایی ملک خالد مجهز به سامانه پدافندی پیشرفته آمریکایی است لذا به همین دلیل از پهپادها که معتقد است با دقت بالایی به هدف اصابت می‌کنند، استفاده می‌کند. بر اساس گزارش‌های بین‌المللی این پایگاه هوایی، دارای چندین باند پروازی برای جنگنده‌های اف- ۱۵ و سوخو، یک دفتر پست، یک بانک، چندین مسجد و یک فروشگاه مواد غذایی است. این پایگاه در سال‌های نخست جنگ یمن، افسران آمریکایی را در خود جای داده بود که کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی را در اختیار ائتلاف سعودی قرار می‌دادند و همزمان بر شمار جنگنده‌های موجود در این پایگاه افزوده شد تا این‌که این امر به دستور «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا متوقف شد.