kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان اصلاحات با دروغ خانه ملت را به توپ بستند


سرویس سیاسی-
روزنامه شرق تیتر یک شماره قبلی خود را به گزارشی پیرامون آنچه افشای اعداد برخی تغییرات در بودجه 1400 خوانده اختصاص داده است. منبع روزنامه شرق، خبرگزاری ایرنا است که این خبرگزاری مدتی پس از انتشار جداول جعلی بودجه ضمن انتشار توضیحاتی از انتشار خبر عذرخواهی کرد.
در گزارش شرق آمده: «ابعاد جدیدتری از جداول بودجه 1400 که بعد از تصویب از سوی اعضای کمیسیون تلفیق تغییر کرد، منتشر شده است. خبرگزاری ایرنا، روز گذشته جدولی منتشر کرد که مقدار تغییرات در برخی نهادها را نشان می‌داد؛ تغییراتی که شامل حذف یا کاهش بودجه در برخی ردیف‌ها و افزایش یا تخصیص بودجه به گروه‌ها و نهادهای مختلف است. چنین تخلفی در تاریخ بودجه‌نویسی مجلس سابقه نداشته است؛ آن‌هم درباره آخرین بودجه دولت حسن روحانی که یک بار کلیت آن توسط همین مجلس رد شده بود و آنچه تصویب شد با آنچه دولت ارائه داده بود، تفاوت بسیار داشت.»
در ادامه این گزارش که اساسا تمام ادعاهای آن براساس خبری جعلی و دروغین شکل گرفته افزوده است: «هفته گذشته بود که بیش از صد نماینده مجلس به محمدباقر قالیباف نامه نوشتند. آنها از تغییر جداول بودجه پس از تصویب لایحه در مجلس انتقاد کردند و گفتند: «در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول فقط توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تأیید رئیس‌کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رأی‌گیری لایحه در صحن مجلس در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۹ نهایی شده است... آنچه در ضمن تصویب بودجه ۱۴۰۰ در مجلس اتفاق افتاد، به شهادت نمایندگان محترم ادوار در نوع خود بی‌نظیر بود و رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر در جابه‌جا‌کردن اعداد کلان بودجه بود[!!]»
حرف­‌های خسارت‌بار ظریف
روزنامه آرمان در شماره پیشین خود مصاحبه با قاسم محبعلی را منتشر کرده است. وی در ابتدای این گفت‌وگو تاکید کرده است: «اینکه چه شخص یا عاملی سبب شد تا صوتی نامناسب، در زمانی نامناسب منتشر و افشا شود، آثار بسیار منفی در سیاست خارجی ما بر جا خواهد گذاشت.»
اینکه منتشر‌کننده فایل که آن را در اختیار یکی از معاندترین شبکه‌های ضدایرانی قرار‌داده چه کسی است قطعا مهم است و دستگاه‌های اطلاعاتی باید او را بیابند، فایلی که تنها در اختیار مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری قرار داشته که مسئول آن حسام الدین آشنا بوده است. اخیرا خبرهایی در این باره که برخی از افراد طیف اصلاح‌طلب یا منسوبان به این طیف نیز این فایل را در اختیار داشته‌اند منتشر شده است.
مهم‌تر از موضوع دستگیری کسی که فایل را به رسانه آل‌سعود داده این است که اصلا چرا وزیر خارجه دولت تدبیر و امید در حالی که هنوز در پست وزارت خارجه حضور دارد و از طرفی در حال مذاکره با غربی‌ها هستند، چنین سخنانی را به زبان آورده؛ کسانی که خود را استادان دیپلماسی و علوم سیاسی می‌دانستند.
محبعلی در ادامه سخنانش گفته: «قاعده نیست که یک وزیر یا شخصی که در جریان مذاکره با طرف‌های خود قرار دارد، آن رویه پنهان یا مسائلی که باید روی میز مذاکره حل و فصل شود را در صحنه عمومی عنوان کند.»
تاجزاده با کاندیداتوری بیشتر به دنبال عواید و دستاوردهای شخصی است
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در مطلبی به موضوع اعلام کاندیداتوری مصطفی تاجزاده از افراطیون اصلاح‌طلب و از مجرمان امنیتی فتنه 88 در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس پرداخت و نوشت: «تاجزاده اگرچه طول چند ساعت نشست اخير «چرا نامزد شدم؟» نيز سعي كرد با توانايي بالايي كه در فن خطابه و نطق سياسي و بحث و مناظره از او مي‌شناسيم، به ‌نحوي از پاسخ صريح طفره برود و در عوض، ديدگاه و تحليلش را درباره اوضاع مملكت و شرايط انتخابات پيش‌رو تشريح كند اما يكي، دو جا، تلويحا از اين گفت كه نسبت به احتمال ناچيز تاييدصلاحيت خود آگاه است.»
این روزنامه نوشت: «بيراه نيست اگر بگوييم بين سطور سخنان اغلب پرسشگران در اين نشست مجازي، با اشاراتي به فضاي به ‌نسبت سرد انتخابات همراه بود و تاكيداتي بر لزوم پاسخگويي تاجزاده درباره آنچه پس از ردصلاحيت احتمالي، در ذهن دارد. تاجزاده اما تا توانست از پاسخ به پرسش مركزي اين نشست طفره رفت... در اين ميان اما نكته‌اي كه شايد هر ناظر به ‌نسبت آگاه به مسائل سياست ايران، بلافاصله پس از اطلاع از تصميم تاجزاده به آن خواهد‌انديشيد، تلاش او براي «استفاده از فضاي داغ رسانه‌اي پيش از انتخابات براي بيان رساتر ديدگاه‌ها، انتقادات و مطالبات» باشد... كانديداتوري تاجزاده اما علاوه‌بر كليت جريان اصلاحات، قطعا عوايد و دستاوردهايي شخصي نيز براي خود او به همراه دارد. چه آنكه باوجود شناخته شده بودن او نزد آشنايان سياست ايراني و با اينكه چنانكه اشاره شد... اما واقعيت آن است كه ميليون‌ها ايراني احتمالا نام او را هم نشنيده باشند... با اين حساب، حتي اگر تاجزاده درنهايت موفق به عبور از فيلتر نظارت استصوابي نشده و نتواند خود را در قامت يك كانديداي رياست‌جمهوري به افكار عمومي عرضه كند، دست‌كم مي‌تواند از اين فرصت براي ارتقاي پايگاه اجتماعي خود به عنوان يك كنشگر سياسي بهره ببرد.»
گفتنی است، چندی پیش خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان «اشتباهات بزرگ تاجزاده» نوشت: «آقای تاج‌زاده! شمایی که معتقد بودید و هستید رئیس‌جمهور تدارکاتچی بیش نیست و اختیاراتش متناسب با مسئولیت‌ها نیست و حتی پیشنهاد دادید بهتر است ریاست جمهوری و رهبری در هم ادغام شوند و همه مسئولیت‌ها به رهبری واگذار شود حال چه شده است که برای نامزدی ریاست جمهوری سر و دست می‌شکنید؟»
در ادامه این مطلب تاکید شد: «مگر شما نبودید که می‌گفتید «وقتی می‌دانیم نامزد‌ها نمی‌توانند کار مهمی انجام دهند نباید نامزد معرفی کنیم چرا باید آبروی خود را ببریم؟ موقعی باید بیائیم که بتوانیم کاری انجام دهیم... مشکل این است که انتخابات در شرایط کنونی بی‌معنا و ریاست جمهوری هیچکاره شده است... هر که رئیس‌جمهور شود وضعیت کشور روز به روز بدتر می‌شود چون دست او بسته است (۵ مهر ۱۳۹۹ مصاحبه با انصاف نیوز) آقای تاج زاده! امروز چه شده است که می‌خواهید در زمینی بازی کنید که قرار است رئیس‌جمهور دست و پا بسته انتخاب شود و باز آبروی خود را ببرید؟... آقای تاج زاده! شما باید پاسخگوی حمایت بی‌چون و چرایتان از آقای روحانی باشید ولی نیستید. بخش زیادی از آنچه در بیانیه خود آورده‌اید و بر آن تاخته‌اید محصول عملکرد رئیس‌جمهور و دولت مورد حمایت شماست.»
عدم حمایت مسئولان دولتی از تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی
محسن‌هاشمی، رئیس‌شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «مشکل حمل ونقل عمومی تهران، مربوط به یک سال اخیر نیست و اتفاقا در دوران کرونا با توجه به اینکه مسافران حمل ونقل عمومی، به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است، شاید برخی کمبودها دیده نشود، مشکل اصلی حمل ونقل عمومی تهران آن است که نیاز مردم و طراحی این سیستم برای انجام حدود ۱۵ میلیون سفر در روز بوده است، اما هم اکنون فقط ظرفیت ۵ میلیون سفر، یعنی یک سوم نیاز وجود دارد و به دلیل عدم تامین تجهیزات و ناوگان برای شرکت‌های مترو و اتوبوسرانی، بار سیستم حمل ونقل عمومی به خودروهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی منتقل شده است. در دوران کرونا، مسئله ایجاد فاصله اجتماعی و عدم ازدحام در ساعت‌های پیک بود که موجب تشدید شیوع بیماری در سیستم حمل‌ونقل عمومی می‌شود، ما بارها این موضوع را چه به صورت شفاهی، چه مکتوب، چه نامه نگاری و چه مصاحبه مطرح کردیم اما متاسفانه در عمل اقدامی از سوی مسئولان مربوطه برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خریداری اتوبوس و مترو انجام نشد.»
وی افزود: «مشکل دیگر سیستم حمل‌ونقل عمومی در دوران کرونا، کاهش مسافر و درآمد آن بود که با توجه به اینکه این سیستم جهت ایجاد فاصله اجتماعی و عدم ازدحام با حداکثر ظرفیت ممکن کار می‌کند، مشکل کسری بودجه و درآمد را ایجاد کرد که در این مورد هم ستاد ملی کرونا اعتباری برای جبران این کمبود اختصاص نداد و عملا شهرداری تنها ماند و مجبور شد که بخشی از کسری به وجود آمده را با افزایش قیمت بلیت و بخشی را از سایر بودجه‌ها جبران کند که شورا با این روند موافق نبود و انتظار داشت که این اعتبارات از محل ستاد ملی مقابله با کرونا تامین شود.»