kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۹۷۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
دبیر: بودجه فدراسیون های ورزشی محدود است

افتتاح خانه کشتی شهید صدرزاده با حضور رئیس مجلس/قالیباف: پای حمایت از ورزش ایستاده‌ایم




سرویس ورزشی-
رئیس‌مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده اطمینان داد مجلس پای حمایت از ورزش ایستاده است.
خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده پس از ۷ ماه کار باز‌سازی باهزینه‌ای در حدود ۲۵ میلیارد تومان با حضور محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی، تعدادی از نمایندگان مجلس و رؤسای فدراسیون‌های ورزشی و پیشکسوتان و کشتی‌گیران افتتاح شد.
در قسمت‌های مختلف این مراسم یاد و خاطره کشتی‌گیر مدافع حرم شهید مصطفی صدرزاده در حضور خانواده این شهید بزرگوار گرامی داشته شد و فیلمی از تمرینات کشتی و صحبت‌های وی و همچنین لحظه شهادت او در میدان نبرد سوریه برای حضار به نمایش درآمد. همچنین یاد و خاطره مرحوم فریدون قنبری ملی‌پوش اسبق کشتی ایران نیز با پخش فیلمی از دوران قهرمانی وی در حضور همسرش به نمایش درآمد. سالن شهید مصطفی صدرزاده با امکاناتی نظیر فیزیوتراپی، ماساژ، استخر و سونا و اتاق‌های اسکان قرار است به عنوان محل اردوی تیم‌های ملی کشتی مورد استفاده قرار گیرد.
حمایت مجلس از ورزش
محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی در سخنانی در مراسم افتتاح خانه کشتی شهید صدرزاده اظهار داشت: در ابتدا لازم می‌دانم از زحمات شبانه‌روزی مسئولان فدراسیون کشتی، زحمتکشان، کارگران و متخصصان در کنار حمایت‌های وزارت ورزش برای باز‌سازی جدی و اساسی این سالن زیبا و مجهز تشکر و قدردانی کنم. در این محفل باصفا و معنوی یاد شهدا و مخصوصا شهدای ورزش و کشتی در دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را گرامی می‌دارم.
وی افزود: به عنوان یک خدمتگزار به مردم شریف عرض می‌کنم یکی از موضوعات و پدیده‌های مهم اجتماعی امروز که از هر منظری به آن نگاه کنیم مهم و حیاتی است، بحث ورزش و لزوم توجه به آن است. ورزش یک کار حاشیه‌ای و اضافی نیست. ورزش در متن جامعه و در زندگی یکایک افراد تاثیرگذار است. ورزش موضوعی است که در فرد، خانواده، جامعه و مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیر زیادی دارد و هم نقش ویژه‌ای در عرصه سیاسی، هم فرهنگی و هم اقتصادی و اجتماعی و محیط‌زیست دارد. فقط کافی است به ابعاد مختلف این پدیده توجه داشته باشیم. قالیباف خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود خرج کردن در ورزش هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است بر همین اساس است. ورزش در سلامت جسمی و روحی جامعه تاثیر زیادی دارد، در حوزه‌های اقتصادی تاثیرگذار است و در حوزه‌های سیاسی نیز افتخارآفرینی ورزشکاران می‌تواند باعث معرفی و شناسایی فرهنگ و عظمت یک کشور باشد و در ارتباطات جهانی و منطقه‌ای نیز نقش انکارناپذیری دارد.
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا در ورزش است که با کمترین ورودی می‌توانیم بیشترین خروجی را داشته باشیم. مخصوصا رشته‌های پهلوانی مثل کشتی که ریشه در فرهنگ و آیین این مرز و بوم دارند می‌توانند نقش ویژه‌ای در عرصه‌های مختلف جامعه داشته باشند. وظیفه همه ما مسئولین این است که در هر شرایطی به موضوع ورزش چه همگانی و چه قهرمانی توجه کنیم. طبیعتا اگر ورزش همگانی توسعه پیدا نکند، ورزش قهرمانی ما نیز رشد نخواهد کرد. استعدادبابی و توجه به استعدادهای ورزش از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: امروز هم که در مجلس شورای اسلامی توفیق نمایندگی و خدمتگزاری مردم را دارم به وزیر ورزش اعلام می‌کنم که پای کار هستیم و معتقدیم هزینه در ورزش، پول دور ریختن نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. البته شرایط اقتصادی کشور سخت است اما نباید از مسائل فرهنگی و تربیتی غافل شویم، مخصوصا در این دوران کرونایی که کم‌تحرکی و ایستایی در بخش‌های مختلف بوجود آمده و باعث افزایش خستگی‌ها و آسیب‌های روحی شده است. باید بیش از گذشته تلاش کنیم. ابتدا باید اولویتمان معیشت مردم باشد و همه مسئولان دست به دست هم دهیم و با اعتماد و تلاش با تحریم مبارزه کنیم و تلاش جدی برای رفع تحریم‌ها نیز داشته باشیم. از سوی دیگر باید تلاش جدی و مدبرانه داشته باشیم و از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.
وزیر ورزش: نیازمند حمایت بیشتر هستیم
سلطانی‌فر وزیر ورزش نیز در این مراسم عنوان داشت: برای آماده کردن این مجموعه وزین نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان هزینه صورت گرفت که از منابع مختلف از جمله وزارت ورزش تامین شد. به همه این عزیزان و به ویژه آقای دبیر خسته نباشید می‌گویم و امیدوارم این زحمات در مهم‌ترین آوردگاه ورزش جهان به نام المپیک به ثمر بنشیند و کشتی‌گیران خوب و با انگیزه ما که چند مرتبه در اردوهایشان نیز حاضر شدم، بتوانند برای ورزش ایران افتخار آفرینی کنند.
سلطانی فر یادآور شد: کشتی ظرفیت‌های بالایی دارد و مردم از کشتی انتظار دارند در هر میدانی به بهترین نتایج برسد. امسال کمک خوبی از سوی دولت و مجلس به ورزش صورت گرفت تا شاهد موفقیت ورزشکاران در سال المپیک باشیم. با توجه به افزایش قیمت ارز اعزام‌های ورزشکاران دچار مشکل شده است و باید حمایت‌های بیشتری از فدراسیون‌های ورزشی صورت گیرد. امیدوارم کاروان شادی آفرین ورزش ایران که همیشه در شرایط سخت توانسته باعث شادی مردم شود همچنان با سرعت بیشتر به مسیر خود ادامه دهد.
دبیر: متهم به بی‌سوادی شدم
علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی هم در مراسم افتتاح خانه کشتی شهید صدرزاده گفت: ما چهار زیرساخت اصلی خانه‌کشتی ابراهیم‌هادی، شهید صدرزاده، سالن توفیق و فدراسیون کشتی را داریم که خدا را شکر همه آنها برای ۲۵ تا ۳۰ سال آینده باز‌سازی شد. هر چیزی که به کشتی‌گیر انگیزه می‌دهد در این سالن وجود دارد.
وی افزود: من در کشتی به خیلی چیزها از جمله بی‌سوادی متهم شدم، اگر اعتراض می‌کنم از روی نفس نیست. من اینجا آمدم که کشتی رشد کند. ما ۵۱ فدراسیون داریم که دچار مشکل هستند، چانه ورزش کوچک بسته شده است. ما با وزیر ورزش و رئیس‌کمیته ملی المپیک جلسات مختلفی برگزار می‌کنیم اما بودجه محدود است. شما با فدراسیون‌ها جلسه بگذارید، کشتی، تکواندو، کاراته، وزنه‌برداری و رشته‌های دیگر مشکل دارند. کشتی مانند فرش، خاویار، نفت و انرژی هسته‌ای بومی است و از دوره هخامنشیان قدمت دارد. خواهش ما این است برنامه ویژه داشته باشید و آن را به ۱۴۰۱ ارجاع ندهید.